Mitt första inlägg på forumet.:) Jag håller på att renovera fönstren på huset. Det är originalfönster från 38 med varierande färgtyper från tidigare målningar (linolja och alkyd, gissar jag). Jag har skrapat bort all äldre färg och strukit på grundolja, grundfärg och två lager alkydfärg (Flugger). Själv är jag nöjd med resultatet. Färgen håller bra, har en fin lyster och ingen påväxt av mikroorganismer.
Så till frågan. Jag lånade den senaste upplagan av Torp och Gårdar. I den boken varnas det gång på gång just för vattenbaserad alkydfärg. Får man tro vad som skrivs blir det på sikt bara rötskador av alltsammans, men vad är det egentligen som stämmer? Finns det någon på forumet med längre erfarenhet av alkydfärg? Har ingen större lust att stå med ruttna fönsterbågar om några år.
Jag har märkt att det är väldigt antingen eller i val av färg. Samtidigt känns det lite skumt om det mesta av de produkter som säljs förstör träet. Ibland låter det som om det är linolja och endast linolja som gäller. :confused:
 
Tror nog. att i dina fönster från den tiden. Kan du nog måla med vad som helst. Virket i dom fönstrena ruttnar inte i första taget.Men linoljefärg är väl mest rätt.
 
När det gäller fönster så är det linoljefärg som gäller.

Min erfarenhet av alkyd är att färgen spricker upp med tiden, och enda sättet att få tillbaka ett skyddande och täckande färgskikt är att skrapa trärent. Det går inte att bättringsmåla och få det bra. Det bara spricker upp i samma sprickor hela tiden. Färgen är för tjock och styv, och klarar inte att följa med i träets rörelser. Värst blir det för fönster i sydväst. Norrfönster kan klara sig helt utan problem.

Så som jag ser det är det mest en fråga om framtida reparations- och underhållsarbete.
 
M
Jag fattar liksom inte hur en oljefärg kan vara vattenbaserad?

Det som brukar vara problemet med de här färgerna är att dem är för täta. Får man en spricka (det får man) så kommer det in fukt som sedan inte tillåts torka ut, och därför leder det till röta.
Linoljefärg är inte tät på det sättet utan låter fukten transporteras ut och låter träet torka. Den är dessutom väldigt seg och elastisk vilket tillåter ganska mycket rörelser.
 
C
M Marcussjogren skrev:
Jag fattar liksom inte hur en oljefärg kan vara vattenbaserad?
Vattenburen kanske är en mer rättvisande term. Dvs, färgen i burken är en emulsion och inte färg + lösningsmedel.
 
M
C cpalm skrev:
Vattenburen kanske är en mer rättvisande term. Dvs, färgen i burken är en emulsion och inte färg + lösningsmedel.
Det behöver ju inte vara lösningsmedel i bara för att det är oljebaserat.

Tycker hela konceptet verkar konstigt, men det är det kanske inte :)
 
C
M Marcussjogren skrev:
Det behöver ju inte vara lösningsmedel i bara för att det är oljebaserat.
Nä, det skrev jag väl inte heller? :)
Men ren alkydolja går nog inte att måla med så det är lösningsmedel eller vattenemulsion som gäller.
 
Men färgen är baserad på alkydolja inte vatten. Det finns inget som heter vattenbaserad färg.
 
M
C cpalm skrev:
Nä, det skrev jag väl inte heller? :)
Men ren alkydolja går nog inte att måla med så det är lösningsmedel eller vattenemulsion som gäller.
Nja typ :)
Det kan vara så - oljeblandningen i det fallet kanske är långt mycket stelare än t ex linoljan.

Är rätt dålig på de färgtyperna, kul att lära sig nya saker :)
 
Hur stor skillnad gör det att jag oljade in träet innan målningen? Använde mig av en alkydbaserad grundolja (Flugger classic 90) som trängde bra in i träet. Sedan grundfärg på det.
När jag kollat runt lite verkar det ofta som om de dåliga erfarenheterna av alkydfärger beror på att folk målat med dem direkt på träet som om de varit linoljefärger. Kan tänka mig att det inte håller då.
 
MultiMan
M Marcussjogren skrev:
Jag fattar liksom inte hur en oljefärg kan vara vattenbaserad?

Det som brukar vara problemet med de här färgerna är att dem är för täta. Får man en spricka (det får man) så kommer det in fukt som sedan inte tillåts torka ut, och därför leder det till röta.
Linoljefärg är inte tät på det sättet utan låter fukten transporteras ut och låter träet torka. Den är dessutom väldigt seg och elastisk vilket tillåter ganska mycket rörelser.
Utan att veta den exakta sammansättningen så är det garanterat samma metod som när du använder diskmedel för att emulgera fettet på disken för att kunna skölja av det med vatten.

Om man förstärker falu rödfärg med linolja så tillsätter man såpa av samma anledning eftersom färgen är vattenbaserad.
 
Nej, den är inte heller vattenbaserad.
 
D Diastema skrev:
Hur stor skillnad gör det att jag oljade in träet innan målningen? Använde mig av en alkydbaserad grundolja (Flugger classic 90) som trängde bra in i träet. Sedan grundfärg på det.
När jag kollat runt lite verkar det ofta som om de dåliga erfarenheterna av alkydfärger beror på att folk målat med dem direkt på träet som om de varit linoljefärger. Kan tänka mig att det inte håller då.
Låter som att du gjort precis allt som det ska göras. Sedan hur långt det räcker återstår att se. Det bör förbättra förutsättningarna med grundolja. Du får vänta och se hur det står sig. Sedan kan du återkomma (om x antal år) och avrapportera hur det fungerade. :)
 
Mjölk är en emulsion, helt naturligt:)

Att du använt en alkyd i botten är det enda rätta, dvs en grund olja på rent trä, vad som senare läggs på ovanpå grundolja kan både vara en alkyd eller akrylat.
 
N
Så här kan det gå!
 
  • Skalad och flagande vit färg på vägg ovanför en vitmålad list, tecken på slitage eller dåligt färgarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.