@Frustrator och @jac på trevlig besök idag. Förutom att baxa in en AGS 10 för vidare transport norrut så hann jag och Jac också med att svarva/kapa/borra/gänga 2 st stänger som skall passa på @Pysslarn s nya svarv. Fick bli lite specialtricks m vattenpass på ett v-block samt Reglusen för att få hålen i linje (och centrerade). Blev bra:) De gamla skruvarna var kass, som tur var så börjar skruvförrådet bli lite organiserat, så det löstes lätt m 4 st M6x36 MC6S A4-80:) Många timmars sorterande men lätthittat nu..

Två par svarvade metallstänger, en gammal och rostig och en ny och slipad, med raka och böjda trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två svarvade stänger och en skruv på en träskiva, resultat av precisionssvarvning och organisering av skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Insåg att jag behöver en bågfil med snabbspänne, håller på och byter bussningar vilket innebär såga spår från insidan..
Nästan färdig! Bågfil, handslägga, huggmejsel och mycket envishet :)
 
  • Gamla bussningar och verktyg i en hink, indikerar bussningsbyte på gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Men jisses! Var de stängerna till mig??? Nu känner jag mig mer än vanligt "thick" men jag har aldrig fattat att jag behövde några stänger och minst av allt att dessa — som jag visste skulle borras — var till mig.
@Frustrator har visat en liten metallgrunka som jag skulle behöva åka till New York (tror jag det var) för att hämta när den kommer in i lager igen.

Scheisse, det verkar som att det behövs extremt konkret och tydlig kommunikation för att jag ska fatta numera...

Jag får be om att få tacka alla inblandade, @Frustrator, @jac och @Daniel_N för engagemang och nerlagd tid och arbete för min räkning. :)

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Scheisse, det verkar som att det behövs extremt konkret och tydlig kommunikation för att jag ska fatta numera...
Eftersom jag inte talat om att de var till dig så är det ju inte så lätt att veta. Svarven finns (i delar) hos Daniel_n nu, motorn är hos mig :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Svarven finns (i delar) hos Daniel_n nu, motorn är hos mig :)
Super! Ser fram emot att ses när jag hämtar den, stort tack!

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Super! Ser fram emot att ses när jag hämtar den, stort tack!
Förvarna innan bara..det är lite klättring för att komma in till den ;)
 
Inte så imponerande som många andra här, men har byggt en liten rullplatta till l-boxxarna.

En hemgjord blå rullplatta med hjul och handtag på en vit arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En blå Bosch L-Boxx på en hemmagjord rullplatta med hjul, placerad på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staplade blå verktygslådor på en hemmagjord rullplatta under ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Var rädd om den gamla hovtången. De nya som finns att köpa är odugliga. Den du har har eggen slipad helt på insidan vilket gör att du kan få grepp om saker som knappt sticker upp. De nya (även knipex) är slipade från båda hållen vilket gör att de griper 1,5-2 mm över underlaget som man försöker få upp grejer ur.

1. Gammal slipning
2. Modern slipning
[bild]

Mvh Findus
Håller helt med, har ett gäng av den hederliga sorten. Just denna har även en liten klov i änden på den ena skänkeln att bryta upp svåra-att-nå-spikar med.
Och det samma gäller ju de flesta handverktyg som numera mest är tillverkade för att se funktionella ut.
 
Fixade en utdragbar förvaring för lite spänngrejjer.

Utdragbar trälåda för förvaring av spännverktyg och tillbehör, placerad ovanpå vita arkivskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utdragbar träförvaring under arbetsbänk med hål för verktyg och spännelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utdragbar förvaringslåda under arbetsbänk med spännverktyg och Förvaringssystem från Festool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 6 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Inte så imponerande som många andra här, men har byggt en liten rullplatta till l-boxxarna.

[bild]
[bild]
[bild]
En sån där hade jag tänkt att sätta ihop men fastnade på fästgrejerna.
Var fick du tag i dom?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Börjar bli färdig med min kapbänk. Har byggt den som en torsionsbox av 22 mm Valchromat så den är stabil som ett kassaskåp.

Återstår lite svetsjobb samt ytbehandling och montage av de övre sektionerna.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Vad har behandlat valchromaten med?:)
 
Osmo hårdvsxolja som sedan polerats.
 
Monterar såg, som ikea-möbel men mycket roligare :) Monterad bordscirkelsåg i verkstad med blått ställ och sågblad synligt, liknar IKEA-möbler i uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Jobbat med att få bra kontakt på budget grunkan Verktyg för kontakt med kablar inklusive en Metabo-verktygsmaskin, Knipex-tång och bitsats på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Lekt med ström. Fått lampan på svarven att funka. Den hade aldrig funkat och jag tog itu med saken förra veckan. Den tar ström från den inkommande sidan på svarvens strömbrytare och har en egen säkring.

-Jag bytte glödlampor, funkar inte

-Jag bytte säkringen, funkar inte

-Jag gjorde kontinuitetstest på själva brytaren i lamphuvudet och där verkade det inte funka. Jag plockade isär den och vilken design... Små små delar och jobbig att få ihop. Men å andra sidan skulle man inte ens kunna serva en sånhär grej idag, bara att slänga. Rengjorde och tog bor ärg. Nu funkar kontinuitetstest, men nej ingen lampa lyser....

-Nu blev jag riktigt konfys... Volttest var riktigt konstigt också, 0V när strömmen var av, 190V då den var på??? Började tro nollan var borta men jag gjorde kontinuitetstest mellan kontakterna i lamphuvudet som tar i själva glödlampans kontakter och där fans det kontinuitet på en fas och neutral hela vägen till pluggen...

Då slog det mig att jag har ju en kontaktor med motorskydd mellan svarven och väggutaget, som jag kopplat in själv, hade den där så jag snabbt kunde slå av strömmen till hela svarven för service/reparation. Nå jag hade väl aldrig kopplat in nollan genom kontaktorn av ren lathet och resonemanget att den ska ju bara driva en 3fas motor, nollan är onödig...

Kopplade bort kontaktorn och kopplade svarven rakt i väggutaget, nu ska det ju funka! Men se nej.... Suck nu har jag riktigt slut på idéer.... Provar byta glödlampa en gång till... Jag kunde knappast tro det, lampjäveln lyser nu. I fought the power and I won!
 
  • Gilla
p.lundgren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.