En installationsfirma som reparerat fiberkabel inne i vårt hus vägrar göra ROT-avdrag med motivation "att de jobbar mest med företag". Får de göra så? Vi vill gärna ha ROT för att dämpa deras saftiga timpris.

Den där installationsfirman har vu hänvisats till av vår fiberleverantör.

Ja det får de. Det är frivilligt att erbjuda rotavdrag.

• Gilla
Sebastian Sollie
  • Laddar…
Just inom fiberleveranser har det varit vanligt att inte erbjuda ROT-avdrag, men det förkommer också. Är det inkommande fiber så tillhör den till 99% det som ägs av fibernätsägaren och de kan välja vem som får utföra åtgärd, även om fastighetsägaren får betala för utförandet. Brukar finnas reglerat i den finstilta avtalstexten.

skulle tippa på att det är du som har gjort sönder kabeln? som nätägaren äger, då har dom ju inte gjort jobbet åt dig utan jobbat åt nätägaren.

J Jörgen Salomonsson skrev:
Rutavdrag då?
Om inte utförande hanterar ROT så blir det ingen hanteringsmässig skillnad på RUT.

Hej..
Det kvittar om du använder ROT direkt mor företaget..
Du kan spara Fakturan och skicka med den i din deklaration så får du tillbaka ROT delen nästa år när skatten kommer... Blir sak samma.. Du får ligga ute med pengarna bara..

V VinningaSnickeri skrev:
Hej..
Det kvittar om du använder ROT direkt mor företaget..
Du kan spara Fakturan och skicka med den i din deklaration så får du tillbaka ROT delen nästa år när skatten kommer... Blir sak samma.. Du får ligga ute med pengarna bara..
Det är inget som finns angivet hos Skatteverket att du som privatperson kan yrka på ROT-avdrag vid deklarationstillfället, möjligheten fanns första året sedan ändrades det till att företaget måste söka ROT. I ts fall så hanterar inte utförande ROT.

A AndersS skrev:
Det är inget som finns angivet hos Skatteverket att du som privatperson kan yrka på ROT-avdrag vid deklarationstillfället, möjligheten fanns första året sedan ändrades det till att företaget måste söka ROT. I ts fall så hanterar inte utförande ROT.
AH... Okej.. Det va nytt för mig,, Har för mig att man fortfarande kan göra så men det är säkert som du säger då...

V VinningaSnickeri skrev:
AH... Okej.. Det va nytt för mig,, Har för mig att man fortfarande kan göra så men det är säkert som du säger då...
Hörru snickarn. Nu får du åka in till storstan Lisch och be om hjälp att uppdatera dig lite .. ;)

Man har inte rätt till rotavdrag för den typen av reparationer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.