Vi köpte i somras ett hus från 70-talet. Det finns en luftvärmepump i hallen. I hela huset går det tjocka lister längs golvet med hål i. Vi fick info om att det var värmelister. Under vintern blev det svinkallt i huset och jag började fundera över varför det inte kom någon värme ur listerna. I helgen tog jag mig tiden till att såga bort en bit av listen för att känna på röret bakom men upptäckte att det var helt tomt bakom listen.
Känner mig rätt förvirrad nu. Om det inte var värmelister, vad var det då? Och hur har de värmt rummet? Det är verkligen svinkallt på vintern.
Någon som har en idé?
Känner mig rätt förvirrad nu. Om det inte var värmelister, vad var det då? Och hur har de värmt rummet? Det är verkligen svinkallt på vintern.
Någon som har en idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmelister?!? Det har jag inte hört talas om tidigare. Blir ju svårt att få luften att cirkulera och värmas runt en list. På 70-talet var det vanligt med direktverkande el-radiatorer men det skiljer en del mellan början på 70-talet och slutet på 70-talet så det är bra att veta vilket år är det byggt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
Googlar man på "värmelist" får man ju träffar, men inget som ser ut sådär? Borde ju vara el, och i så fall borde det finnas en termostat nånstans?
Enligt säljarna var det ovanligt tom på 70 talet (början). Ja det finns en termostat som bla reglerar lite varmlust i hallen från taket (finns en fläkt där via vinden) och som vi trodde också reglerade listerna. Det finns inga elelement i rummen. Vad annars är de listerna för något?
Om jag förstår det rätt så ska varm luft flöda i listerna? Dvs metallen blir varm + ett eventuellt utläckage av varm luft ser till att rummet blir varmt (?). I så fall borde det finnas någon form av värmare, typ värmebatteri/aerotemper någonstans som alla listerna är kopplade till.
Om huset är byggt på en betongplatta på mark på 70-talet kan det finnas en elektrisk värmekabel som går runt huset ganska nära ytterkanten i betongplattan. Egentligen som fuktskydd för trävirket men kanske tänkte de att värmen även skulle räcka till att värma rummen också på något sätt?? I så fall måste det vara en hög effekt på värmekabeln och el-mätaren "snurrar fort" när kabeln är påslagen. På den tiden lade man knappast någon isolering alls under betongplattan som man gör idag.
Intressant, skulle kunna vara så. Det blåser väldigt mycket bakom listen. Så någon stans ska det finnas en knapp som slår på elkabeln?J Josth skrev:Om huset är byggt på en betongplatta på mark på 70-talet kan det finnas en elektrisk värmekabel som går runt huset ganska nära ytterkanten i betongplattan. Egentligen som fuktskydd för trävirket men kanske tänkte de att värmen även skulle räcka till att värma rummen också på något sätt?? I så fall måste det vara en hög effekt på värmekabeln och el-mätaren "snurrar fort" när kabeln är påslagen. På den tiden lade man knappast någon isolering alls under betongplattan som man gör idag.
Det är inte så att det har funnits elradiatorer som någon har plockat bort? Ganska vanligt, vi hade så i vårt hus och har kollat på andra också där luft/luft har varit i princip enda värmekällan. Skilsmässohus av förklarliga skäl, man blir grinig när man fryser... Jag skulle kolla hur det ser ut i elcentralen, uppvärmningen borde ha egen trefasmatning.
Luftvärmepumpen är ju ett relativt nytt tillskott, det måste ha funnits en annan primär värmekälla innan den.
Luftvärmepumpen är ju ett relativt nytt tillskott, det måste ha funnits en annan primär värmekälla innan den.
Har bott ett gammalt par sen det byggdes. Det fanns en oljepanna en gång i tiden. Känns inte troligt att se plockat ner alla radiatorer . Är inte mycket de rört i huset alls. Det går vattenelement till garage och förråd (som vi nu byggt om).S Sackaros skrev:Det är inte så att det har funnits elradiatorer som någon har plockat bort? Ganska vanligt, vi hade så i vårt hus och har kollat på andra också där luft/luft har varit i princip enda värmekällan. Skilsmässohus av förklarliga skäl, man blir grinig när man fryser... Jag skulle kolla hur det ser ut i elcentralen, uppvärmningen borde ha egen trefasmatning.
Det fanns en gång i tiden ett luftvärmesystem som en EL-patron värmde , luften skulle då snurra runt i olika kanaler , och dom kunde i princip se ut lite hur som helst
Sen fanns det ett system som var danskt som kallades "" omslutande värme med reklam på en blivande mamma som omslöt det lilla fostret "" Det var elslingor bakom listen , det skulle då ge en liten värme som steg upp utmed yttervägen och andra väggar , tror det försvann i slutet av 70 talet
Sen fanns det ett system som var danskt som kallades "" omslutande värme med reklam på en blivande mamma som omslöt det lilla fostret "" Det var elslingor bakom listen , det skulle då ge en liten värme som steg upp utmed yttervägen och andra väggar , tror det försvann i slutet av 70 talet
Min första tanke var också luftvärme, men i såfall borde luften komit underifrån i glipan mellan vägg och golv och det borde då också finnas en luftkanal under golvet. Eftersom huset haft oljepanna så finns det, eller har funnits ett värmebatteri med en större fläkt som blåste ut varm luft i dessa luftkanaler. Den gröna plåten som syns på bilderna är isåfall någon form av luftfördelare.
Att det blåser bakom listerna som du noterat stärker mig i min misstanke om att min teori stämmer.
Att utnyttja en eventuellt värmekabel som på vissa hus sattes i ytterkant på plattan med tveksam funktion även för rumsuppvärmning låter långsökt.
Att det blåser bakom listerna som du noterat stärker mig i min misstanke om att min teori stämmer.
Att utnyttja en eventuellt värmekabel som på vissa hus sattes i ytterkant på plattan med tveksam funktion även för rumsuppvärmning låter långsökt.
Stämmer bra det mexitegel säger , förutom det med att värma med el , då var det nog en form av hetvattenbatteri som satt i källaren , men kanske är länge sedan och spåren efter det är helt borta .
Fanns även ett luftsystem med trummor mellan golv och bjälklag som blåste ut i kanaler vid golvet med värme från oljepanna , namnet på systemet har jag glömt
Fanns även ett luftsystem med trummor mellan golv och bjälklag som blåste ut i kanaler vid golvet med värme från oljepanna , namnet på systemet har jag glömt
Liknande trådar
-
Avstånd till vems tomtgräns vid borrhål för bergvärme
Juridik -
Anlägga gräsmatta på tomt full med ogräs
Gräsmatta -
Avstånd bakom/bredvid garage till tomtgräns?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Köpa till tomt bakom egen tomt
Tomter -
Vatten rinner bakom huset-"gyttjig" tomt
Grund & Markarbeten