Har köpt ett hus från 30talet , ovanvåning byggd 80.
Skulle göra i ordning i trappen/väggen. Har kört fast (är ny i allt detta)
Började riva bort struktur tapeten och bakom ligger det kvar vad jag förstår ”baksidan” som jag började ta bort oxå. Bakom allt kommer det slutligen fram någon form av ”pappskiva” med mönster/struktur.
Började bredspackla alltihopa men vad vaknar jag upp till då? Jo större delar av spacklingen har blivit gul? Vad är detta? Och hur i hela friden går jag vidare?
Planen är släta målade väggar.
Bifogar strukturtapeten och hur det ser ut nu
Skulle göra i ordning i trappen/väggen. Har kört fast (är ny i allt detta)
Började riva bort struktur tapeten och bakom ligger det kvar vad jag förstår ”baksidan” som jag började ta bort oxå. Bakom allt kommer det slutligen fram någon form av ”pappskiva” med mönster/struktur.
Började bredspackla alltihopa men vad vaknar jag upp till då? Jo större delar av spacklingen har blivit gul? Vad är detta? Och hur i hela friden går jag vidare?
Planen är släta målade väggar.
Bifogar strukturtapeten och hur det ser ut nu
Har läst lite här på forumet om just att måla / spackla på dessa skivor. Verkar inte vara någon höjdare ? Känns ju inte bra att min vägg har blödit igenom /gulnat efter spacklingen.garvin skrev:
Funkar det att sätta renoveringsgips?
Repgips är en bra lösning, men kan kräva att du får ta bort lister och foder då den bygger 6mm.
Ett alt är spackel på rulle sk renoverings tapet..
https://www.bauhaus.se/nyans-cover-10m.html
Ett alt är spackel på rulle sk renoverings tapet..
https://www.bauhaus.se/nyans-cover-10m.html
När man spacklar på Tretex skivor så blir det nästan alltid genomslag, det går att lösa med att måla på en spärrgrund/patentfärg. Alla stora färgleverantörer ( Alcro, Caparol, Nordsö, Flügger och Sigma) har produkter som funkar bra. Spackla och slipa klart allt och sedan grundar du väggarna före tapetsering eller målningen. Renoveringsgips är ett stort jobb som dessutom kräver ännu mer spackling och slipning.
Låter ju helt klart jätte bra om det funkar. Vill gärna slippa mer jobb än nödvändigt... vet FU varför det ”slår igenom” gult? Hur kan det bli så?!S SpackelFredrik skrev:När man spacklar på Tretex skivor så blir det nästan alltid genomslag, det går att lösa med att måla på en spärrgrund/patentfärg. Alla stora färgleverantörer ( Alcro, Caparol, Nordsö, Flügger och Sigma) har produkter som funkar bra. Spackla och slipa klart allt och sedan grundar du väggarna före tapetsering eller målningen. Renoveringsgips är ett stort jobb som dessutom kräver ännu mer spackling och slipning.
Det kan vara gammalt klister eller taniner från träfibrerna i skivan.
Liknande trådar
-
Bör man fukta underlaget(betong) innan flyttspackling?
Badrum -
EL-GOLVVÄRME kabel syns efter flytspackling
Tvättstuga -
Bubblor/bulor efter spackling och målning
Färg, Måla & Tapetsera -
Pris på flytspackling
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Jämna till vägg innan bredspackling?
Färg, Måla & Tapetsera