H
Jag försöker verkligen sätta mig in i varför en lantmätare skulle lägga ner tid på att ändra en gräns i drk (digitala registerkartan) och göra den mycket sämre. Har grannarnas fastigheter blivit större i drk? Man tycker ju kvaliteten på några andra gränser måste ha blivit bättre. Har Ts kollat på förrättningshandlingarna för någon av de inblandade fastigheterna? Jag har upplevt att ibland finns inte alla handlingar som berör tex en avstyckning med under stamfastighetens akter.
Skulle vara kul med några kartor att titta på.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H
L Lolight skrev:
Jag tycker denna tråden är ett ganska bra exempel på något som vi inte är vana vid i detta landet och det är när du råkar få en konflikt med myndigheter. Många tror att bara genom att faktisk ha rätt, så räcker det. Men så funkar inte världen. I andra länder vet människor att faktumet att du har rätt hjälper inte mycket. Jag tror att om du ska komma någon vart med det hela så kommer det kosta dig en hel del pengar annars kan du se området som förlorat.
Du får börjar med att bearbeta din lokala tidning. Åka dit personligen ge dem tårtor och vara trevlig. Sedan börjar du en mjuk artikel och "problem med en gräns" som du förhoppningsvis får publicerad i tidningen. Allt handlar om makt och korruption. När du bearbetat den lokala politiken och korruptionen, tar du till advokater osv. Först därefter begär du möte med de som är tjänstemän. Först då kommer deras inställning ha ändrat sig.
Jag har läst att i vissa länder i Afrika är det inte helt ovanligt att någon mutar den lokala polisen, och när du sedan kommer hem, har din lantgård blivit överskriven till den familj som mutade polisen. Och du kan inget göra. Bara att flytta och börja tigga i närmaste storstad.
Tror inte vi ska börja dra några paralleller mellan fastighetsrätt i Afrika. Skulle påstå att Sverige är mest säkert i denna fråga i världen.
Är också ganska säker på att TS inte har förlorat någon mark olovligen.
Men visst finns möjligheten att lantmätare har blivit köpt och ändrat gränserna åt grannarna. Sedan måste ju någon flytta de faktiska gränserna och få det se ut som att det alltid har varit på detta sätt. Helt unikt måste jag säga.
Visa oss all info i frågan så löser det sig nog eller så får du polisanmäla lantmätaren.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Jag tycker denna tråden är ett ganska bra exempel på något som vi inte är vana vid i detta landet och det är när du råkar få en konflikt med myndigheter. Många tror att bara genom att faktisk ha rätt, så räcker det. Men så funkar inte världen. I andra länder vet människor att faktumet att du har rätt hjälper inte mycket. Jag tror att om du ska komma någon vart med det hela så kommer det kosta dig en hel del pengar annars kan du se området som förlorat.
Du får börjar med att bearbeta din lokala tidning. Åka dit personligen ge dem tårtor och vara trevlig. Sedan börjar du en mjuk artikel och "problem med en gräns" som du förhoppningsvis får publicerad i tidningen. Allt handlar om makt och korruption. När du bearbetat den lokala politiken och korruptionen, tar du till advokater osv. Först därefter begär du möte med de som är tjänstemän. Först då kommer deras inställning ha ändrat sig.
Jag har läst att i vissa länder i Afrika är det inte helt ovanligt att någon mutar den lokala polisen, och när du sedan kommer hem, har din lantgård blivit överskriven till den familj som mutade polisen. Och du kan inget göra. Bara att flytta och börja tigga i närmaste storstad.
Vad ville du säga? Även om du kanske inte vill tro det själv så är korruption ovanligt i Sverige. Vi har ett fungerande rättssystem, vi har en demokrati som fungerar ganska bra. Vi är långt ifrån afrika.
En myndighet som tar ett beslut går nästan alltid att överklaga. En överklagan som då vårat rättssystem tar hand om. Dvs det är inte myndigheten själv som handlägger överklagandet. Ibland kanske tar hand om första överklagan, men då kan man gå vidare.
Tråkigt att du lever i en värld som är uppbyggd på korruption. Jag själv lever i ett land där korruptionen är väldigt begränsad. För så är det i Sverige. Tack vare vårat rättssystem så brukar många korrupta fällas
 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Som jag fattar finns det en bakomliggande problematik i situationen.
Grannar använder mark som TS anser är hans.

Har himla svårt att se registerkartans betydelse här. Grannarna kanske använder den som argument för sin sak. Men det verkar inte som att de är lite tillfälligt vilseledda av att de missförstår dess betydelse?
Utan att de verkligen har en åsikt som skiljer sig från TS om var gränsen går.

Och den lär de väl fortsätta hävda även om LM skulle ha justerat kartan så som TS önskar.
Så oavsett måste man förr eller senare ta i den verkliga frågan: Att det råder tvist mellan TS och grannen om var gränsen går. Som man inte verkar kunna resonera sig fram till lösning på.

Jag undrar om det TS egentligen vill är att LM ska säga att han har rätt. Vilket aldrig kommer att inträffa.

LM beslutar om gränser, men de avgör inte tvister om befintliga gränser. Det är domstolarnas område.
Alternativt kan man då välja fastighetsbestämningen som en enklare väg för att få ett nytt och tydligare beslut om gränsen.

Kan ha varit klantigt av LM att göra en kartjustering utan att först kolla så det inte var ett getingbo av konflikter de riskerade att trampa i där åtgärderna kunde missuppfattas som ställningstaganden i sakfrågan. Men när de väl insett det så är väl det rätta att inte peta ännu mer i det, utan hänvisa allt till gränsbestämning.
Om TS vill driva just den detaljen med hur kartjusteringen genomförts, så är det JO som är rätt instans.
Men det kommer bara granska LMs agerande, fortfarande inte säga något om gränsens rätta läge...
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Som jag fattar finns det en bakomliggande problematik i situationen.
Grannar använder mark som TS anser är hans.

Har himla svårt att se registerkartans betydelse här. Grannarna kanske använder den som argument för sin sak. Men det verkar inte som att de är lite tillfälligt vilseledda av att de missförstår dess betydelse?
Utan att de verkligen har en åsikt som skiljer sig från TS om var gränsen går.

Och den lär de väl fortsätta hävda även om LM skulle ha justerat kartan så som TS önskar.
Så oavsett måste man förr eller senare ta i den verkliga frågan: Att det råder tvist mellan TS och grannen om var gränsen går. Som man inte verkar kunna resonera sig fram till lösning på.

Jag undrar om det TS egentligen vill är att LM ska säga att han har rätt. Vilket aldrig kommer att inträffa.

LM beslutar om gränser, men de avgör inte tvister om befintliga gränser. Det är domstolarnas område.
Alternativt kan man då välja fastighetsbestämningen som en enklare väg för att få ett nytt och tydligare beslut om gränsen.

Kan ha varit klantigt av LM att göra en kartjustering utan att först kolla så det inte var ett getingbo av konflikter de riskerade att trampa i där åtgärderna kunde missuppfattas som ställningstaganden i sakfrågan. Men när de väl insett det så är väl det rätta att inte peta ännu mer i det, utan hänvisa allt till gränsbestämning.
Om TS vill driva just den detaljen med hur kartjusteringen genomförts, så är det JO som är rätt instans.
Men det kommer bara granska LMs agerande, fortfarande inte säga något om gränsens rätta läge...
Troligtvis kommer inte JO "fälla" lm då dessa troligtvis inte begått något.
Så det är som du säger oavsett vinner inte ts nått på det hela.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Mikael_L
Om JO granskar denna justering av digitala registerkartan lär de väl antagligen kunna finna om det inte gått rätt till. I alla fall om det finns några grova övertramp såsom jäv eller att lantmätare låtit sig påverkas av någon part.

Om det nu är JO som granskar LMV's verksamhet.

Det kan ju vara en idé att försöka starta ett tillsynsärende. Men inte som första åtgärd, först ska man ju förhöra sig direkt med myndigheten och försöka reda ut vad som hänt, gärna begära ut alla handlingar i ärendet.
Men om den dörren är stängd så är väl nästa nivå JO (eller vem du nu är som granskar den myndigheten).

JO, eller vem det nu är, kommer precis som tidigare sagts inte justera tillbaka några gränser i några kartor, de kommer väl antagligen på sin höjd att utdela en erinran och kanske en begäran att justeringen ska återförvisas till att utredas igen.
Men om oegentligheter hittas och anmärks på så är det antagligen mycket lätt att sen få upp LMV på banan och kolla på det hela.
Dessutom blir det troligen plötsligt väldigt intressant material för pressen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E El_konsult skrev:
som jag sagt hela tiden men vissa inte begriper. eftersom det redan finns fastighetsbestämning som har laglig kraft gränsrör finns nedslagna med koordinater tredimensionelt angivna och dessa gäller PUNKT SLUT. DÄRFÖR FINNS DET INGEN ANLEDNING ATT OMPRÖVA DETTA BESLUT FÖR VÅR DEL..
Klantmäterimyndigheten som har ett ansvar och regeringsuppdrag att redovisa fastigheterna i fastighetsregistrets allmänna del. Fastighetsbildning och fastighetsbestämning är fullbordad när uppgifte är införd i fastighetsregistrets allmänna del.
När nu klantmäterimyndigheten manipulerar uppgifterna i fastighetsreristrets allmäna kartdel så stämmer den inte med de lagligen fastställda akterna . Klantmäteriet vägrar att redovisa de fastställda akterna i fastighetsregistretsallmänna del. Detta beslut att manipulera kfastighetskartan och att inte felaktig informatiom i fastighetsregistret är ett aktivt val och en myndighetsutövning som är skrämmande. V
i är beroende av en opartisk och rättsäker fastighetsredovisning. Vi viloch måste kunna ha en bra dialog med lantmäteriet men vi ser att så fort vi ifrågasätter och vill ha rättelse så blir denne tjurig och vill med hämnas. Jag skulle kunna lägga ut mer info som förättningsakter avstyckningar med avstyckningskartor, utredningar fasrighetsbestämning med tredimensionella korrdinater för gränsrör samt fastighets kartan före manipulering och efter manipulering samt den mail & brev konversion som stugägare och klantmätaren vasrit delaktiga i och som klantmätaren inte velat redivisa och inte heller lämmnar ut men som vi fått del av tack vare seriösa och ärliga stugägare. Jo vi kommer att driva detta rättsligt men problemet är att klantmätaren ändrat i kartan och anser att det inte är ett beslut som ska kunna överklagas eller rättas .
Då är frågan hur får vi rättning då vi har lagligen beslutade förättningshandlingar och fastighetsbildningsbeslut.?

Vi har varit i kontakt med inskrivningsmyndigheten som förstår vår situation , men hänvisar att kommunens klantmäteri har ansvaret och inskrivningsmyndigheten inget kan göra. däremot skickade inskrivningsmyndigheten vidare vår ansökan till kommunens klantmäteri. men lantmäteriet har inte hörts av annat än att vi fick ett brev där lantmätaren ansåg att hen hadde rätt att debitera enligt svaret:
En myndighet har rätt att ta ut kostnad för nedlagt arbete, så i fortsättningen kommer vi att debitera er för nedlagd tid i enlighet med fastslagen uppdragstaxa.
Vi kommer att kontakta klantmäteriet igen.
Vi skall ta kontakt med den kommunala chef som har ansvar över Kommunens klantmäteri myndighet.
Vi kommer att överklaga till mark och miljödomstolen enligt FBL 19kap och handbok registerkarta.
Menär osäkra om det är rätt instans men vi tror och hoppas på MMD
Vi kommer troligtvis att JO-anmäla.
Ev klagan till förvaltningsrätten, osäkert om det är rätt myndighet.
Som jag har skrivit snart 40ggr och några inte förstår så har vi giltiga och lagligen fastställda förättningshandlingar, köpebrev, lagfarter avstyckningshandlingar fastighetsbestämmningar. därför förstår vi inte problemet att klantmäteriet frångår dessa och manipulerar kfastighetskartan så att den numera misstämmer med ca:50 000 kvm mindre. Dessa akter skall avspeglas i fastighetsregistrets allmänna del och i kartan där. PUNKT SLUT.
Återinför tjänstemanna ansvaret. Vi har möjlighet som vi förstått att kräva skadestånd. Helst vill vi inte hålla på med detta som inte är roligt, men vi måste tydligen ta i med lite hårdare handpåläggning.
Om kommunens lantmäterienhet fakturerar något i detta ärendet angående att korrigera sina egna fel så bestrid fakturorna med hänvisning till att det är de som gjort felaktiga ändringar och ställ ekonomiska krav som täcker era kostnader.
 
JO har i Dnr 635-2007 3510-2008.
Där framgår att lantmäterimyndigheten underlåtigt eller dröjt med att behandla skrivelse ang rättelse av där sökande krävt rättelse av regestreringsbeslut på registerkartor Och att lantmäterimyndighetn borde lämmnat besked. Ärendet avslutas med kritik av det sagda.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Själv är jag av den tron att JO skulle göra något. Vi vet inte om det begåtts något fel. Sedan så har kartan inte något värde vilket innebär att det blir svårt att göra fel. Sedan så har jag svårt att försöka göra någon egen bedömning då ts har kommit med olika uppgifter.
Att vända sig till pressen kommer med största sannolikhet inte leda till något.. Utan lm skulle svara det vi sagt hela tiden.
Varför vill inte lm göra någon rättelse? De måste väl ha berättat varför?
Sedan så börjar jag inse att det hela är en infekterad konflikt. Det handlar inte om om kartan egentligen. Utan om något helt annat. Om nu det är problem med gränserna. Vilket det verkar vara. Där ts anser att han har rätt och att de andra inkräktar på hans mark. Medans de andra tycker snarare tvärtom. Nu lägger jag inte någon värdering av bevis och rätt eller fel. Om problemet är som jag misstänker så blir det väl att göra en uppmätning av gränserna. Helt enkelt en förättning. Med allt vad det kostar. Men då blir det ordentligt gjort.
Lägg bilder på kartan. Så vi får se vad handlar om.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Handritad skiss över markgränser och vägar med färgkoder och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Är det den gröna vägen som ni har byggt? Finns det ingen samfäld väg där sedan gammalt? Tex från laga skifte? Vems mark är det söder om farfars gräns?
 
H
Är den blå gränsen i söder fastighetsbestämd?
 
Skiss av ett byggprojekt med markerade gränser och vägar i olika färger samt förklaring av färgnycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj Hadde lite för brottom med kartan vägen var lite felritad när jag börjar tänka efter.
Vägen ligger på farfars mark och är bruten och byggd av farfar för att kunna stycka av tomterna finns fler tomter än dessa med de är inget problem med.
Vägen är enskild/privat ej någon GA eller samfällighet. men finns en ideel vägförening med stugägare.
nedanför blå linjen är havet. som är enskilt vatten.tomten till vänster var det strid om under 10 års tid men var riktig ur farfars stamfastighet striden gällde den mindre trekanten om det var grannens mark eller byamännens. gränsbestämningar finns och den visar på att den blå nedre linjen är farfars fastighetsgräns. Stugägarna vill ha det till att den röda gränsen är farfars gräns varefter lantmätaren justerat kartan till den röda enligt stugägarnas önskemål.
 
Hej! varförså svårt att lägga ut riktiga ritningar, istället för nåt i paint ?
//Goerana

E El_konsult skrev:
Oj Hadde lite för brottom med kartan vägen var lite felritad när jag börjar tänka efter.
Vägen ligger på farfars mark och är bruten och byggd av farfar för att kunna stycka av tomterna finns fler tomter än dessa med de är inget problem med.
Vägen är enskild/privat ej någon GA eller samfällighet. men finns en ideel vägförening med stugägare.
nedanför blå linjen är havet. som är enskilt vatten.tomten till vänster var det strid om under 10 års tid men var riktig ur farfars stamfastighet striden gällde den mindre trekanten om det var grannens mark eller byamännens. gränsbestämningar finns och den visar på att den blå nedre linjen är farfars fastighetsgräns. Stugägarna vill ha det till att den röda gränsen är farfars gräns varefter lantmätaren justerat kartan till den röda enligt stugägarnas önskemål.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.