8 931 läst · 47 svar
9k läst
47 svar
Kap/gersåg behöver jag det
Sida 1 av 4
Ska bygga 100m staket i höst och velar om jag behöver en elektrisk såg eller om en fogsvans räcker? Ska bygga staket med tre horisontellt liggande brädor.
Kikar på en bosh 8sjl alt en makita 1018 som nog är i överkant..
Alternativt skulle en vanlig cirkelsåg funka men om man ändå köper så varför inte satsa?
Eller är det en onödig investering ?
Kikar på en bosh 8sjl alt en makita 1018 som nog är i överkant..
Alternativt skulle en vanlig cirkelsåg funka men om man ändå köper så varför inte satsa?
Eller är det en onödig investering ?
Strängt taget klarar du dig med en fogsvans. Kopevirke är ju redan kapat vinkelrätt i ändorna så det blir inte så många kapningar på tre vågräta bräder. Stolparna klarar du sannolikt ändå inte att kapa med en vanlig kapsåg.
Å andra sidan så om du skall köpa kapsåg är rätt tillfälle innan du behöver den och inte efteråt.
Å andra sidan så om du skall köpa kapsåg är rätt tillfälle innan du behöver den och inte efteråt.
Jovisst men så mycket bortslösad tid när man får perfekta vinkelräta och rena snitt på några sekunder med en såg!
Min kap/gersåg (har Metabon) är en av de maskiner jag hadt mest nytta av sedna jag köpte hus.
Min kap/gersåg (har Metabon) är en av de maskiner jag hadt mest nytta av sedna jag köpte hus.
Jag kapar 95x95 med min Metabo 216 så den är ett bra budgetköp.H heimlaga skrev:Strängt taget klarar du dig med en fogsvans. Kopevirke är ju redan kapat vinkelrätt i ändorna så det blir inte så många kapningar på tre vågräta bräder. Stolparna klarar du sannolikt ändå inte att kapa med en vanlig kapsåg.
Husägare
· Västerviks kommun
· 427 inlägg
En kap och gersåg är en bra investering! Du kommer nog ha fler projekt efter staketet. Jag köpte min Bosch begagnad men ytterst lite använd och det har jag inte ångrat.
Som tidigare nämnts, köp innan du drar igång projektet, inte efteråt!
Som tidigare nämnts, köp innan du drar igång projektet, inte efteråt!