Kan jag sätta repgips direkt på en betongvägg? (Köksvägg) Eller bör jag tänka på annat? Funderade mest på fukt och brandrisk?

Kanske helt ute och cyklar?

Välkommen till Byggahus!

Är du säker på att det är en betongvägg? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara fukt eller brandproblem med en betongvägg. Gips används ju mycket som brandskyddande beklädnad. Om väggen är en putsad tegelvägg, t.ex. en murstock, får man vara lite försiktig, annars ser jag inga andra problem än svårigheter med att fästa upp gipsen. Det är enklare om man sätter upp spikläkt först.

Jag limmade renoveringsgips direkt på betongvägg i trappen. Blev hur bra som helst.

J justusandersson skrev:
Välkommen till Byggahus!

Är du säker på att det är en betongvägg? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara fukt eller brandproblem med en betongvägg. Gips används ju mycket som brandskyddande beklädnad. Om väggen är en putsad tegelvägg, t.ex. en murstock, får man vara lite försiktig, annars ser jag inga andra problem än svårigheter med att fästa upp gipsen. Det är enklare om man sätter upp spikläkt först.
Helt säker på att det år betong. Har en gasolspis intill den väggen, därav min osäkerhet kring gipsskiva. Men det kanske inte alls har en betydande roll? För jag även lägga någon skyddsmatta mellan gips och betong?

Att limma gipsen direkt mot betongen, som TotalControl föreslår, måste normalt vara det enklaste sättet. Däremot tycker jag inte att bar gips är ett lämpligt material bakom en spis. I så fall får du klä skivan med kakel närmast spisen.

Det finns brandgips. Men kakel ovanpå det är självklart - annars går det inte att hålla rent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.