H
ni säger bjudkontot, goodwill etc.
låter som en serviceröris som antagligen gör liknande arbeten hela dagen.
Ska han bjuda på alla dessa arbeten.
 
Om ts hade bett om en offert så hade det förmodligen varit ett kostnadsfritt besök. Men vad är ett rimligt pris, 1000 kr tycker jag är saftigt, medan 500 skulle vara helt ok för mig. Jag hade betalat in 500, mailat och berättat vad jag tycker. Om de inte håller med så skulle jag betala in resten, ta det som en "billig" läropeng och gnälla lite för vänner och bekanta.
 
H hul skrev:
ni säger bjudkontot, goodwill etc.
låter som en serviceröris som antagligen gör liknande arbeten hela dagen.
Ska han bjuda på alla dessa arbeten.
Nej, men om kunden säger att röret är fruset, rörmokaren vet med sig att han inte kan tina upp det men på eget förslag åker dit ändå. Ska han verkligen ha betalt för det då?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, men om kunden säger att röret är fruset, rörmokaren vet med sig att han inte kan tina upp det men på eget förslag åker dit ändå. Ska han verkligen ha betalt för det då?
Självklart kan en rörmokare tina ett rör om inte annat förklara vad som är felet och hur man kan förhindra att de händer igen.

Han får ett samtal att ett rör har frusit och privatperson vill att någon kommer och fixar de (beställning enligt självkostnadsprincipen), klart dom skickar en hantverkare då för att åtgärda.
väl där efter lite utredningstid så inser han att de ärinte mycket han kan göra.
Självklart ska han ha betalt för nedlagt tid.

Enligt självkostnadsprincipen ska han även ha påslag på debiterade pengen.
 
H hul skrev:
Självklart kan en rörmokare tina ett rör
Fast, det kunde han ju inte?
 
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Fast, det kunde han ju inte?
Rörläggaren kan ju omöjligt veta vad felet låg innan han åkte ut när inte ens bostadsinnehavaren visste?

han skriver ju själv att "de visade sig att ett rör låg oisolerat under huset"
 
Jag brukar lägga dom timmarna på någon, en kund gärna med med bilar som ,v70,BMW,MB Passat nyare än år 2010 . eller har ett jobb som tjänsteman och låta någon annan betala min arbetstid kanske skicka en random faktura till någon annan gammal kund. ... Eller NOT..??
Jag har gps i bilen.. hur förklarar jag. Resan???till skattmasen..?? Skatten skall betalas på bjud timmen. Annars får jag ingen lön... Jag brukar gå in på restauranger be om ett halvt glas,,och tycka dom skall bjuda..samma när jag tankar bilen tankar 1/2 liter för den ev.blivande kunden lite lösgodis i affären,, . 1 tim i bjudjobb veckan blir över en vecka på ett år.. en vecka semester..
Hade en sådan kund förra veckan han ville ha gratis felsökning,veta vad han skulle beställa.. det kan inte ta mer än 10min per gång.. jag sa att kostanaden,skulle landa på ca2timmar och 1000 i prylar.. det blev dyrt!!,, han var egen företagare med kontoret i plånboken,, Tackade vänligt för att han ringt firman ,, tipsade vänligt om alla stora kollegor i branchen eller göra hela jobbet själv när han ändå visste vad som var trasigt. ......

Jag vill faktiskt att mina barn skall få mat i skolan alla dagar,. Eller skall dom bjuda på den..det kom ingen skatt idag?? Klass 4d får ingen mat.. 8kr x25 elever .. 200 moms pengar.,.
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
N NomisN skrev:
Jag ringde och sa att jag behövde hjälp för vattenledningen var frusen
@hul
 
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
@hul
Men han skriver ju att de visade sig att de var under huset.
Han skriver ju till och med de.

Förstår inte hur ni kan med och begära att en rörläggare ska arbeta gratis.
 
E _Elman_ skrev:
Jag brukar lägga dom timmarna på någon, en kund gärna med med bilar som ,v70,BMW,MB Passat nyare än år 2010 . eller har ett jobb som tjänsteman och låta någon annan betala min arbetstid kanske skicka en random faktura till någon annan gammal kund. ... Eller NOT..??
Jag har gps i bilen.. hur förklarar jag. Resan???till skattmasen..?? Skatten skall betalas på bjud timmen. Annars får jag ingen lön... Jag brukar gå in på restauranger be om ett halvt glas,,och tycka dom skall bjuda..samma när jag tankar bilen tankar 1/2 liter för den ev.blivande kunden lite lösgodis i affären,, . 1 tim i bjudjobb veckan blir över en vecka på ett år.. en vecka semester..
Hade en sådan kund förra veckan han ville ha gratis felsökning,veta vad han skulle beställa.. det kan inte ta mer än 10min per gång.. jag sa att kostanaden,skulle landa på ca2timmar och 1000 i prylar.. det blev dyrt!!,, han var egen företagare med kontoret i plånboken,, Tackade vänligt för att han ringt firman ,, tipsade vänligt om alla stora kollegor i branchen eller göra hela jobbet själv när han ändå visste vad som var trasigt. ......

Jag vill faktiskt att mina barn skall få mat i skolan alla dagar,. Eller skall dom bjuda på den..det kom ingen skatt idag?? Klass 4d får ingen mat.. 8kr x25 elever .. 200 moms pengar.,.
Va? Här visste ju hantverkaren vad felet var, men åkte ändå ut utan erforderlig utrustning?
 
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Va? Här visste ju hantverkaren vad felet var, men åkte ändå ut utan erforderlig utrustning?
Nej han visste inte vad felet var. De står ju tydligt i TS första inlägg.
 
Vissa vill/kan verkligen inte förstå....
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vissa vill/kan verkligen inte förstå....
här kommer ett citat från TS så slipper du scrolla tillbaka.
"Tyvärr kunde han inte hjälpa mig att fixa problemet eftersom isproppen satt under huset (visade sig att vattenledningen in i huset låg oisolerad ovan mark under badrummet, inte konstigt att det frös...). Rörmokaren rekommenderade mig helt enkelt att försöka tina själv"

De visade sig att att röret låg oisolerat under huset skriver han ju alltså visste inte rörläggaren detta.
Utan han undersökte och gav han en kostnadseffektiv lösning att försöka tina själv.

vad förstår jag inte?
 
N NomisN skrev:
Jag ringde och sa att jag behövde hjälp för vattenledningen var frusen. Fick till svar att en kille som är i närheten under morgondagen kommer förbi. Bra tänkte jag, då löser det sig. När han väl var här kollade han runt lite, konstaterade att det var fruset och sa att han inte kunde fixa det, tack och hej.
Och här kommer ett citat från Ts....
 
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Och här kommer ett citat från Ts....
ja precis, bara generellt vad som var fel inget specifikt att de frusit under huset.
Hur skulle rörläggaren då veta detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.