För att optimera förbränningen och förenkla eldningen så har jag bestämt mig för att montera Flammtronik på min SI50.

Som referens har jag tittat på hur Solo Innova, utrustad med orginal lambdastyrning, såg ut. Styrningen tillverkades av Logotherm.

img-1037.PNG

img-1038.PNG

Solo Innova såldes även under varumärket Brötje HVK i Tyskland.

img-1043.PNG

Den verkar ha funnits med olika versioner av Belimo-motorerna.

img-1042.PNG

img-1041.PNG

img-0699.PNG

Lambdasonden placerades i 1 1/2" anslutningen på den gamla varianten av rökröret.

img-1039.JPG

Fortsättning följer.

Redigerat:
  • Gilla
kulle och 6 till
  • Laddar…
Brötje var nytt för mig. Perifal, HS Tarm och Baxi är ju andra namn på samma panna. Är det verkligen en fiffig varumärkesstrategi att byta namn titt och tätt?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Svetsade rörbitar med rörmuff och svetsmutter för givare på en metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gerade två rörbitar och svetsade ihop med en 1/2" rörmuff för RGT-givare och svetsmutter för lambdasond.

Tanken är att givarna ska sitta skyddade från eventuell aska och vid sotning av rökröret.

Metallplatta med två hål, avsedd för givare, med synlig elektronik i bakgrunden.
Skapa konto

Givare monterade på en skyddande svart låda vid sidan av ett rökrör i en pannanläggning.
Skapa konto

En sensor monterad på en skyddande svart låda vid ett rökrör för att skydda mot aska och underlätta sotning.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
En PT1000-givare placerad i dykröret på pannan.

PT1000-givare inuti dykrör med isolering och ledningar synliga.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Belimo LMC24A-SR hade förmodligen varit den bästa spjällmotorn att använda (den som syns i inlägg #1) eftersom den har inbyggt fyrkantsfäste istället för klämbygel.

Istället köpte jag en modell som heter SM24A-SR eftersom denna fanns till bra pris på eBay vid tillfället.
Jag kompletterade med en adapter som heter Belimo ZA-LM som passar direkt på spjällets fyrkantsaxel, där manuellt vred sitter på pannan orginal.

Belimo ZA-LM adapter med fyrkantsfäste för spjällmotor, metallcylinder med interna spår.
Skapa konto

Eftersom spjällens utformning är progressiv så måste motorn öppna medurs för få korrekt flöde.

Svängande spjäll inuti en panna med synlig fyrkantsaxel för motorkoppling.
Skapa konto

Jag svetsade på en bit rör för att stabilisera och förbättra yttre lagringsyta på orginal axel.

Fyrkantsaxel med adapter och svetsad rörbit för stabilisering, använd för spjällmotorinstallation.
Skapa konto

Närbild av ett spjälls fyrkantsaxel och svetsad rörbit för stabilisering inuti en panna.
Skapa konto

Centrering av klämbygel

Närbild på en Belimo spjällmotor som justeras med en skruvmejsel, monterad på ett fyrkantigt fäste.
Skapa konto

Spjällmotor vid panna med synlig adapter och delvis svetsat rör på axeln.
Skapa konto

Spjällmotor monterad på panna med adapter och inbyggt fyrkantsfäste, stabiliserat med påsvetsat rör.
Skapa konto

Spjällmotor monterad på värmepanna med tillhörande adapter och svetsat rörförstärkning.
Skapa konto

Två Belimo spjällmotorer monterade inuti en HVAC-anläggning, med elkabelkopplingar.
Skapa konto

Två monterade spjällmotorer på en panna, den övre med fyrkantsfäste och den nedre med klämbygel.
Skapa konto

Två Belimo spjällmotorer monterade på en svart platta med kablar anslutna.
Skapa konto

• Gilla
ortoman och 6 till
  • Laddar…
Snyggt, prydligt och roligt att se!
Bra med påsvetsade röret tror jag, går att klämma i en del smörjfett där, vilket nog är bra: jag fick motionera upp spjällen och klämma in molybdensulfidfett när jag installerade min SI från Perifal-eran, tidigare ägare hade troligen knappt rört dem.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Snyggt o rent bygge, bara för Baxi å kopiera. Vi håller tummarna under påsken.
Bo G

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Går det att vrida dom där motorerna manuellt om det skulle bli något fel?

Jag smörjde också den nya lagringen med MoS2-fett.

Det var rätt mycket meck med att få axlen rak och spjällen att gå lätt.

Den svarta knappen på spjällmotorn kopplar fritt drivningen om man vill ställa spjällen manuellt.

Min Tyska är inget vidare. Vad kostade enheten? Jag har funderingar på att modifiera min Innova med lambda. Men om jag ska bygga från grunden lär det aldrig hända.

http://www.flammtronik.de/preise.html

Kit inklusive styrenhet med 12V transformator, Bosch lambdasond med svetsmutter, manöver-ratt, två reläer som man kan styra till exempel fläkt eller laddpump med, USB-kabel samt kostnadsfria eventuella framtida mjukvaru-uppdateringar: 650 €.

Jag har kompletterat med spjällmotorer, tempgivare och diverse elinstallations-material.

Flammtronik säljs av uppfinnaren själv, en tysk ingenjör som, om jag förstått det rätt, tagit fram produkten tillsammans med tyska biobränsle-entusiaster.

Vad kan den göra denna lambda styrning. Är det endast styra spjäll. Eller kan den även styra rgt med fläkthastighet?

Min tyska är inte så bra ... hoppas det är fler språk inmatat i modulen

Men å andra sidan det borde finnas fler lambda styrningar att köpa men jag har endast hittat flammtronik.

Man kan varvtalsstyra två fläktar.

Gränssnittet är endast på tyska.
Jag har läst manualen på tyska:

http://www.flammtronik.de/download/Flammtronik.pdf

...och med Google Translate:

https://translate.googleusercontent...700201&usg=ALkJrhgG0kl7TYL0DbbVYfaoZVMTuFNZtg

Uppfattningen som jag har fått hittills är att det blir svårt att köpa en styrning liknande Flammtronik som är så universell, genomtänkt och prisvärd.

PLUM heter styrningen som Baxi använder idag. Jag vet inte vad det kostar med ett komplett kit.

https://kotly.com.pl/produkt-plum-ecolambda-set--control-module---lambda-probe-5275.html?l=en

Jasså bara på tyska .. D var ju lite drygt men går säkert lära sig.

Men flammtronik. Man menar att man styr hastigheten på 2 fläktar. En för primär och sekundär. Vad kostar litet från flammtronik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.