För att optimera förbränningen och förenkla eldningen så har jag bestämt mig för att montera Flammtronik på min SI50.
Som referens har jag tittat på hur Solo Innova, utrustad med orginal lambdastyrning, såg ut. Styrningen tillverkades av Logotherm.
Solo Innova såldes även under varumärket Brötje HVK i Tyskland.
Den verkar ha funnits med olika versioner av Belimo-motorerna.
Lambdasonden placerades i 1 1/2" anslutningen på den gamla varianten av rökröret.
Fortsättning följer.
Som referens har jag tittat på hur Solo Innova, utrustad med orginal lambdastyrning, såg ut. Styrningen tillverkades av Logotherm.
Solo Innova såldes även under varumärket Brötje HVK i Tyskland.
Den verkar ha funnits med olika versioner av Belimo-motorerna.
Lambdasonden placerades i 1 1/2" anslutningen på den gamla varianten av rökröret.
Fortsättning följer.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Brötje var nytt för mig. Perifal, HS Tarm och Baxi är ju andra namn på samma panna. Är det verkligen en fiffig varumärkesstrategi att byta namn titt och tätt?
Tanken är att givarna ska sitta skyddade från eventuell aska och vid sotning av rökröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Belimo LMC24A-SR hade förmodligen varit den bästa spjällmotorn att använda (den som syns i inlägg #1) eftersom den har inbyggt fyrkantsfäste istället för klämbygel.
Istället köpte jag en modell som heter SM24A-SR eftersom denna fanns till bra pris på eBay vid tillfället.
Jag kompletterade med en adapter som heter Belimo ZA-LM som passar direkt på spjällets fyrkantsaxel, där manuellt vred sitter på pannan orginal.
Eftersom spjällens utformning är progressiv så måste motorn öppna medurs för få korrekt flöde.
Jag svetsade på en bit rör för att stabilisera och förbättra yttre lagringsyta på orginal axel.
Centrering av klämbygel
Istället köpte jag en modell som heter SM24A-SR eftersom denna fanns till bra pris på eBay vid tillfället.
Jag kompletterade med en adapter som heter Belimo ZA-LM som passar direkt på spjällets fyrkantsaxel, där manuellt vred sitter på pannan orginal.
Logga in
Skapa konto
Eftersom spjällens utformning är progressiv så måste motorn öppna medurs för få korrekt flöde.
Logga in
Skapa konto
Jag svetsade på en bit rör för att stabilisera och förbättra yttre lagringsyta på orginal axel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Centrering av klämbygel
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Snyggt, prydligt och roligt att se!
Bra med påsvetsade röret tror jag, går att klämma i en del smörjfett där, vilket nog är bra: jag fick motionera upp spjällen och klämma in molybdensulfidfett när jag installerade min SI från Perifal-eran, tidigare ägare hade troligen knappt rört dem.
Bra med påsvetsade röret tror jag, går att klämma i en del smörjfett där, vilket nog är bra: jag fick motionera upp spjällen och klämma in molybdensulfidfett när jag installerade min SI från Perifal-eran, tidigare ägare hade troligen knappt rört dem.
Jag smörjde också den nya lagringen med MoS2-fett.
Det var rätt mycket meck med att få axlen rak och spjällen att gå lätt.
Den svarta knappen på spjällmotorn kopplar fritt drivningen om man vill ställa spjällen manuellt.
Det var rätt mycket meck med att få axlen rak och spjällen att gå lätt.
Den svarta knappen på spjällmotorn kopplar fritt drivningen om man vill ställa spjällen manuellt.
Min Tyska är inget vidare. Vad kostade enheten? Jag har funderingar på att modifiera min Innova med lambda. Men om jag ska bygga från grunden lär det aldrig hända.
http://www.flammtronik.de/preise.html
Kit inklusive styrenhet med 12V transformator, Bosch lambdasond med svetsmutter, manöver-ratt, två reläer som man kan styra till exempel fläkt eller laddpump med, USB-kabel samt kostnadsfria eventuella framtida mjukvaru-uppdateringar: 650 €.
Jag har kompletterat med spjällmotorer, tempgivare och diverse elinstallations-material.
Flammtronik säljs av uppfinnaren själv, en tysk ingenjör som, om jag förstått det rätt, tagit fram produkten tillsammans med tyska biobränsle-entusiaster.
Kit inklusive styrenhet med 12V transformator, Bosch lambdasond med svetsmutter, manöver-ratt, två reläer som man kan styra till exempel fläkt eller laddpump med, USB-kabel samt kostnadsfria eventuella framtida mjukvaru-uppdateringar: 650 €.
Jag har kompletterat med spjällmotorer, tempgivare och diverse elinstallations-material.
Flammtronik säljs av uppfinnaren själv, en tysk ingenjör som, om jag förstått det rätt, tagit fram produkten tillsammans med tyska biobränsle-entusiaster.
Vad kan den göra denna lambda styrning. Är det endast styra spjäll. Eller kan den även styra rgt med fläkthastighet?
Min tyska är inte så bra ... hoppas det är fler språk inmatat i modulen
Men å andra sidan det borde finnas fler lambda styrningar att köpa men jag har endast hittat flammtronik.
Min tyska är inte så bra ... hoppas det är fler språk inmatat i modulen
Men å andra sidan det borde finnas fler lambda styrningar att köpa men jag har endast hittat flammtronik.
Man kan varvtalsstyra två fläktar.
Gränssnittet är endast på tyska.
Jag har läst manualen på tyska:
http://www.flammtronik.de/download/Flammtronik.pdf
...och med Google Translate:
https://translate.googleusercontent...700201&usg=ALkJrhgG0kl7TYL0DbbVYfaoZVMTuFNZtg
Uppfattningen som jag har fått hittills är att det blir svårt att köpa en styrning liknande Flammtronik som är så universell, genomtänkt och prisvärd.
PLUM heter styrningen som Baxi använder idag. Jag vet inte vad det kostar med ett komplett kit.
https://kotly.com.pl/produkt-plum-ecolambda-set--control-module---lambda-probe-5275.html?l=en
Gränssnittet är endast på tyska.
Jag har läst manualen på tyska:
http://www.flammtronik.de/download/Flammtronik.pdf
...och med Google Translate:
https://translate.googleusercontent...700201&usg=ALkJrhgG0kl7TYL0DbbVYfaoZVMTuFNZtg
Uppfattningen som jag har fått hittills är att det blir svårt att köpa en styrning liknande Flammtronik som är så universell, genomtänkt och prisvärd.
PLUM heter styrningen som Baxi använder idag. Jag vet inte vad det kostar med ett komplett kit.
https://kotly.com.pl/produkt-plum-ecolambda-set--control-module---lambda-probe-5275.html?l=en