Vad gör folk som vinner 100 miljoner på lotto?
Det första jag tänker på är hur mkt skatt staten rånar för varje år? Och vad man kan göra för att behålla så mkt som möjligt? Om Nisse vill föra över pengarna till bank utomlands, är han då fortfarande skyldigt att betala någon form av förmögenehtsskatter? Går det äns att föra över så stora summor? Eller är banken där o snor pengar för stora transaktioner? Vad händer om Nisse flyttar utomlands för gott? ...lyckas han ta med sig pengarna till sin nya Spanska(?) bank utan problem? Eller är det bättre flytta till ett icke EU-land? Och hur fungerar det när man vinner sådana summor, ringer Svenska spel och kallar till personligt möte för att skriva papper o dricka champange? Eller blir det bara en automatisk överföring till bankkontot? :D ....Många frågor man drömmer sig bort med ;)

Skatten är för att finansiera vår gemensamma välfärd. Det är inte ett rån. Dessutom är förmögenhetsskatten avskaffad i Sverige. Den finns på de flesta andra håll.

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Lotterivinsten i sig är skattefri. Sen har vi ingen förmögenhetsskatt i Sverige så om man bara sätter in pengarna på banken så får man betala skatt på räntan, inget mer. Slut på historien.

Och detta är anledningen till att förmögenhetsskatten avskaffades. Alla med mycket pengar investerade dem utomlands. Utan investeringar i svenska företag så fick de mycket svårt att växa och anställa folk.
Arbetslösheten ökade och staten gick på så sätt miste om massvis av skatteintäkter.

Det finns knappt en endaste person med rudimentär förståelse för ekonomi som tror att statens intäkter skulle öka om man införde den skatten igen.

• Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
C
Nefrums Nefrums skrev:
Alla med mycket pengar investerade dem utomlands.
Det var ju inte bara det, utan också svårigheten med att värdera tillgångarna och alla kryphål som följde av detta. Det var tillgångarna per den 31:a december som räknades och därför var det många som t.ex. flyttade om sina placeringar till aktier på O-listan som var skattefria över årsskiftet.

Sverige har ingen förmögenhetsskatt. Och ingen arvsskatt. Och bara några tusenlappar i fastighetsavgift på villan i skärgården.

Sverige är ett riktigt skatteparadis (för oss rika). Och förmodligen ett av världens bästa länder att bo i när man råkar vinna 100 miljoner.

Det finns ingen förmögenhetsskatt, men däremot skatt på avkastningen. Räntor, aktieutdelningar och reavinster beskattas med 30%. Det är den skatten man försöker komma undan genom att flytta pengar utomlands. Oftast är det dock vinster som uppkommit i företag som man försöker flytta utomlands eftersom de beskattas som lön (ungefär), och då pratar vi typ 80% i skatt på större summor.

Men den skatten drabbar intensiv den som vunnit pengarna på Lotto.

...och vinner man över 1 Mkr blir man kontaktad direkt av Svenska spel. Vid vinster över 10Mkr får man även ekonomisk rådgivning på huvudkontoret i Visby.

De har ju en vinnarambassadör vid namn Pierre Jonsson.

Vill du slippa ränte skatten kontakta Nordea dem är bra på det.

• Gilla
Kronprinsen och 4 till
  • Laddar…
Vinner man sådana pengar så är det färdigt skattat. Med sådana pengar lever man enkelt i lyx på avkastningen allena för resten av livet, avkastningen skattas dock men det vore inga problem att leva i lyx fastän skatten vore ohemult hög (och det är den inte heller)

Jag brukar också fundera på detta men främst huruvida man dyker upp i tidningen nästkommande år som någon rik nykomling i byn. Jag tror man kan undgå detta genom att investera pengar inom en viss tid men jag är inte säker. Mina fantasier just nu handlar mest om vilket hus och bil jag ska ha när jag vunnit 100-200 miljoner.

Äsch...... det är bättre att gå ut och göra nytta än att drömma om pengar man aldrig får.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt finessen med att vinna 100 milj, 5-10 milj. skulle jag gärna vinna. Men vad tusan skall man göra för vettigt med 100 milj?

galento
H heimlaga skrev:
Äsch...... det är bättre att gå ut och göra nytta än att drömma om pengar man aldrig får.
Ja man kanske skulle värdesätta det man har mer istället för att drömma om miljoner , och framförallt
vara tacksam över att man har hälsan i behåll.

S johd01 skrev:
Jag brukar också fundera på detta men främst huruvida man dyker upp i tidningen nästkommande år som någon rik nykomling i byn. Jag tror man kan undgå detta genom att investera pengar inom en viss tid men jag är inte säker. Mina fantasier just nu handlar mest om vilket hus och bil jag ska ha när jag vunnit 100-200 miljoner.
Du kan inte dyka upp på någon lista bara för att du har stora tillgångar. Det finns inga register över förmögenheten sedan 2007 när man avskaffade förmögenhetsskatten. Det enda som bankerna rapporterar in till Skatteverket är just avkastningen eftersom det är den som ska beskattas och det är således bara de uppgifterna som staten eller media kan använda när de vill göra listor över "de rika".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.