2 015 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Beställa och montera gjutjärnsskivor
Vi håller på att sätta in en gjutjärnsspis och vill på avlastningsytor kring spisen lägga gjutjärnsskivor.
- Vi behöver tips på gjuterier i Göteborgsregionen eller om någon känner till något alldeles särskilt bra gjuteri som jobbar med gjutjärn på annat ställe i landet. (Vi har pratat med Alunda järngjuteri och de kändes väldigt duktiga men hade inte tid att leverera förrän jul, och så länge vill vi ju helst inte vänta.)
- Är det något särskilt att tänka på när man beställer och monterar gjutjärnsskivor (har hört att man skall räkna med 1% krympning gentemot mallen man skickar och att det skall vara någon grads släppvinkel)?
Det går också att lägga dit vanlig 8 mm varmvalsad järnplåt.
Om man vill ha en förhöjd kant runtom tar man ett 12mm rundjärn och så svetsar man i V-fogen som bildas på undersidan mellan rundjärnet och plåtkanten.
Jag har sett då folk har gjort såhär med riktigt skapligt resultat. Skillnaden är att vanligt blötjärn/konstruktionsstål är mera rostkänsligt än gjutjärn.
Om man vill ha en förhöjd kant runtom tar man ett 12mm rundjärn och så svetsar man i V-fogen som bildas på undersidan mellan rundjärnet och plåtkanten.
Jag har sett då folk har gjort såhär med riktigt skapligt resultat. Skillnaden är att vanligt blötjärn/konstruktionsstål är mera rostkänsligt än gjutjärn.
Liknande trådar
-
Demontera duschpanel
Badrum -
Hur demontera duschblandare
Badrum -
Kan någon förklara varför jag måste montera vissa hammarband?
Stenhus -
Hur monterar man excenterkopplingar? 160 ur väggen - blandaren 150
Badrum -
Kan man montera en garageport med 85 grader till takskenorna?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus