A AndersEB skrev:
Ellagen, förordningar och föreskrifter mm är till för att skydda invånare i Sverige.
Om du tror att det är ett "skråskydd" då tror du fel.
.
ECY-certifikat (vilket 80% av elektrikerna har) är (enligt mig) ett "skråskydd", du kan "bara" bli ECY-elektriker om du praktiserar på ett EIO (numera IN) företag. Jobbar du som elektriker på en industri, kan du INTE vara lärling och efter ett års praktik få ECY-certifikat. Dock är på pappret lärlingstiden en bra sak, men du har inte full lön under lärlingstiden.

"Auktoriserad Elinstallatör" får du via elsäkerhetsverket, du kan antingen ha en begränsad eller allmän behörighet, titlarna skyddade enligt lag. Denna kan ALLA elektriker erhålla oavsett vilket företag man är anställd på, praktiken är 2 eller 4 år. Tyvärr har man ingen riktigt ordning (enligt mig) på vilka krav man har på praktiken. De som har el-papper (Auktorisation) från elsäkerhetsverket får dra el på sin fritid.

Förenklat, så får elektriker som är:
Begränsade: bara dra kablar från befintliga säkringar och ut till förbrukare.
Allmäna: Får göra vad som helst. (Finns förvisso uppdelning mindre och mer än 1000 Volt).
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
C claesborjesson skrev:
Tyvärr har man ingen riktigt ordning (enligt mig) på vilka krav man har på praktiken.
Jag skulle gå ändå längre och säga att själva kravet på praktik i sig är ett dåligt system. En fast praktiktid utan formell och likvärdig vidimering av de faktiska kunskaperna är inte ett system som sätter kunskaperna i första rummet. Istället blir grundförutsättningen att man måste arbeta i ett elinstallationsföretag. Därav åsikten från mig och många andra att det är ett orimligt skråväsende där kunskapkraven är högst sekundära.

Jag brukar jämföra med uppkörning för körkort. Det spelar ingen roll hur många körlektioner du har ifall du inte klarar uppkörningsprovet Ingen skulle ens komma på tanken att där ta bort det momentet och istället acceptera en fast tid på övningskörningen. För att ett sådant system överhuvudet taget skall fungera i praktiken skulle man då tvingas kraftigt överdriva den tid som krävs för att fånga upp de som har svårast att möta kraven. Resultatet blir att för den överväldigande majoriteten blir kraven orimligt höga. Det är precis det vi ser inom elbranschen och det är därför det är nödvändigt med ett system där icke auktoriserad personal ändå får rätt att utföra installationer.
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Jag skulle gå ändå längre och säga att själva kravet på praktik i sig är ett dåligt system. Därav åsikten från mig och många andra att det är ett orimligt skråväsende där kunskapkraven är högst sekundära.

Jag brukar jämföra med uppkörning för körkort...... det är därför det är nödvändigt med ett system där icke auktoriserad personal ändå får rätt att utföra installationer.
Helt rätt !!!
Med vad skall vi ha i stället ?
Behörighetsutredningen som många hade höga förväntningar på blev ju bara en tumme.

Om vi skall ha en vidimering/uppkörning av kunskaper, hur skall provet se ut ?

De teoretiska kunskaperna skall ju skolan stå för, jag jobbade en månad på ett "praktiskt" gymnasium som ellärare. Enligt mig så hade 80% av eleverna fruktansvärt dåliga kunskaper, men blir dock godkända. Man kan i princip aldrig bli underkänd.

Om man skulle ha ett körkort för el så skulle man behöva (precis som körkort) en teoridel och en praktisk del.

Men hur skulle den praktiska delen se ut ?
Koppla motor och motorstyrning.
Sätta upp en elcentral.
eller ????

Hur görs en validering av invandrande elektriker ?
Hur stor andel blir godkända ?
 
C claesborjesson skrev:
Helt rätt !!!
Med vad skall vi ha i stället ?
Behörighetsutredningen som många hade höga förväntningar på blev ju bara en tumme.

Om vi skall ha en vidimering/uppkörning av kunskaper, hur skall provet se ut ?

De teoretiska kunskaperna skall ju skolan stå för, jag jobbade en månad på ett "praktiskt" gymnasium som ellärare. Enligt mig så hade 80% av eleverna fruktansvärt dåliga kunskaper, men blir dock godkända. Man kan i princip aldrig bli underkänd.
Alternativet till att skapa behörighetsnivåer för installation av el är ju att likställa med att installera VVS etc. D v s avgöra till beställaren vem som ska göra jobbet.
 
Gör inte ännu en behörighetsfråga av tråden, vi har mer än nog av dom.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mikael_L
Om man kollar på t.ex. läkare, så har de efter utbildningen AT-tjänstgöring som, hör och häpna bara är hälften så lång som elinstallatörens tjänstgöringstid innan man kan få ut sin legitimation och börja arbeta fristående i sin profession.
Men det är klart, en människokropp är ju bara hälften så komplicerad som en elanläggning, typ.
Socialstyrelsen litar mycket till utbildningsinstituten när de utfärdar legitimation, utbildningen har kontrollerat både teoretiskt och praktiskt kunnande och intygar detta. Det går som läkarstuderande att i viss mån lura systemet, men det är inte så lätt.


Körkort har ju både teoretisk del och praktisk övning, sen prov för båda.


Jägarexamen har samma, både teori, praktik och prov på båda.


Elinstallatör har först utbildning, sen 4 år praktik, sen lite mer kurser, inga prov vare sig praktiska eller på teori för att få ut sin legitimation.Ett intyg av annan elinstallatör på man fått allsidig praktik är det enda. Man förlitar sig på att detta fungerar.


Undrar vad sprängare har för krav?


Ingenjör som ritar och dimensionerar öresundsbroar och turning torso osv.
Inga (samhälleliga) krav alls. Man förlitar sig på att straffrätten och risken för att åka dit på undermåligt arbete räcker.
Företagen som håller på med detta har säkerligen en hel kvalitetssäkring internt, på olika sätt. Men risken är mer uppenbar vid små projekt. Det rasar ju ishallstak osv lite då och då.


Piloter har lång och dyr utbildning. Förutom hälsokontroller med stora krav så är det mycket teori och praktik. Certifikatet upprätthålls inte ifall man inte når tillräckligt med årlig praktik (flygtimmar) och körning i simulator för vissa cert. Byter man flyplanstyp kan man krävas på nytt certifikat, men ytterligare en massa utbildning och praktik, som dock ofta arbetsgivaren betalar.
Praktiken, flygtimmarna, är mest att samla flygtid med rätt flygplansmodeller. Det krävs t.ex. inte ett visst antal nödlandningar etc.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Piloter har lång och dyr utbildning.
Är den särskilt dyr jämfört med en elektriker, eller läkare? Skillnaden är väl att samhället inte erbjuder några pilotutbildningar?
 
Mikael_L
Så kan det vara.
Pilotutbildning till passagerarflyget brukar landa på bortåt en miljon läste jag.

Jag tror det är lite mer än t.ex. en läkarutbildning, men det är viktigt att tänka på de "dolda" kostnaderna när man jämför. Att en del utbildning skattesubventioneras, annan inte.



Mitt inlägg ville dock mest fokusera på att det finns många sätt att validera kunskapen, sätt som skiljer stort mellan branscher.
 
Skillnaden är väl främst att det råder ett överskott av piloter på den internationella marknad (som dom har), medans det råder underskott på elektriker.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Skillnaden är väl främst att det råder ett överskott av piloter på den internationella marknad (som dom har), medans det råder underskott på elektriker.
Och det är därför utbildningen/valideringen av kunskaper skiljer, eller hur ska jag uppfatta ditt inlägg?



Sen är jag ju inte själv pilot, så jag vet inte riktigt om det är överskott eller brist.
Men nog snackas det en hel del om någon slags pilotbrist.
https://www.expressen.se/dinapengar/norwegians-losning-pa-pilotbrist-overtid/
https://www.dn.se/ekonomi/ryanair-114-000-om-du-skippar-semestern/
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=203358
http://www.unt.se/nyheter/pilotbrist-ger-farre-sas-avgangar-4073872.aspx

Dessa artiklar är väl från 2016-17, så bristen kanske uppstod det senaste halvåret.
 
useless useless skrev:
Är den särskilt dyr jämfört med en elektriker, eller läkare? Skillnaden är väl att samhället inte erbjuder några pilotutbildningar?
Öh, va? Det gör det väl visst det? TFHS finns vad jag vet kvar och är en del av Lunds universitet.

Men de har aldrig haft så många platser, och inte intag varje år.
 
C claesborjesson skrev:
Men hur skulle den praktiska delen se ut ?
Tja, vi har ju haft ett testskott, som en deltagare här på forumet gick igenom med godkänt resultat. Så det kan man ju börja titta på.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, vi har ju haft ett testskott, som en deltagare här på forumet gick igenom med godkänt resultat. Så det kan man ju börja titta på.
Var hittar jag något om detta testskott ?
 
Mikael_L
C claesborjesson skrev:
Var hittar jag något om detta testskott ?
I denna långa tråd hittar du mycket att läsa om provverksamheten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/prov-ett-saett-att-bli-behoerig-utan-intyg.196842/
I inlägg runt #250 hittar du lite mer om hur det funkade och en medlem här som skrev provet.

En del av länkar till ESV (alla?) är trasiga idag.
Jag har dock lokalt sparat ganska mycket material, så hojta till så kan jag leta.
Men gör det i den tråden istället, det är bättre att vi bumpar upp den med nya länkar etc.
 
Mikael_L, jag har en pilot i familjen och vet hur svårt det är att få pilotjobb och vilka villkor som erbjuds på dom få jobb som blir lediga.
Ett exempel på villkor
Jobba gratis i ett halvt till ett helt år för att "flyga in" sig på maskin och rutt för att sedan bli stationerade i Thailand med thailändska löner
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.