Kan ju vara en dieselbil med en dieselvärmare som spyr ut avgaser varje kylig morgon så nog skulle jag protestera starkt.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Avgaser låter som ett tveksamt argument. Vi har ju förbud mot tomgångskörning. Normalt så har man ju bara motorn igång i kanske 5 - 10 sekunder medan man kör in eller ut från parkeringsplatsen.
Knappast, de allra allra flesta som inte har motorvärmare drar igång bilen i många minuter medans de skrapar rutor osv.

Förbjudet kanske, men ingen kommer se till att det efterlevs.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om du köpte via mäklare så tycker jag att mäklaren borde informerar om kommande förändringar.
Är det länge sedan ni köpte bostadsrätten?
nikasp nikasp skrev:
Det slutade bra med att man bestämde att den gallerdörren nere alltid var låst med kätting och brandkåren klipper vid behov. Hoppas du kan få stopp på det där för det känns inte schysst och inte vettigt med parkeringar så nära.
En kätting är aldrig tillåtet på en nödutrymning utan det ska vara möjligt att öppna i en rörelse med en hand och det får inte vara trögt.
Tipsa brandmästaren så han kan göra en kontroll då dina grannars fester riskerar att sluta som diskoteksbranden i Göteborg.
Vanligtvis så låses dessa men en låscylinder från utsidan och ett behör på insidan som klarar utrymningskraven, konstruktionen är även sådan att ingen kan stoppa in handen utifrån och öppna.

J Jocke Best skrev:
Ja precis. Ett utrymningslås med kätting i stället för plastrem, och vanligt handtag på insidan. Finns inte detta i handeln så kom ihåg var ni hörde det först :rofl:
Det är en speciell plomberingstråd (sigilltråd) som sitter och det får endast användas en plombering som är avsedd för nödutrymningsbehör.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Klaga på buller och försöka få planen ändrad.
Skåpbil -> hindrar utsikt...
Gammal amerikanare el motorcyckel -> Rätt hög bullernivå och det är ju trots allt sovrum borde ju vara rätt tyst rum.
Gammla jänkare (och även dom flesta äldre euro/jap) bilar är oftas betydligt tystare än nya bilar.
Det gäller givetvis inte om det har monterats 3"+ raka rör men väldigt många äldre bilar med orginal heller väldigt liknande orginal avgasrör/ljuddämpare är tystare än dagens nya bilar.
Det gäller även mekaniken i motorn med dvs nya bilar låter rätt mycket från motorn.

Ett exempel är en kompis som jobbar på en ford verkstad som har en -62 Ford country sedan med solbränd/rost/sliten lack men i övrigt rostfri.
Han hade den inne på verkstaden efter jobbet en dag och gjorde nåt enkelt/snabbt med den samtidigt så hjade ford lanserat en "ny" Ford Focus som stod brevid där kompisen skruvade med sin ford 62'a.
Det var nån typ av besök med 15-20 pers som var och tittade på nya focusen när kompisen var fördig o skulle åka.

Focusen hade dom startat och den stod på tomgång 2-3 meter från ford 62'an när han startade den och några stod direkt bakom 62'an men hörde inte att han startade den så gick ur och påpekade att han skulle åka och att dom stod i vägen.
Han fick svaret, ja visst men hade du startat den så hade vi ju flyttat på oss!
Kompisen sa att han hade startat den men att den har orginal ljuddämapare och är väldigt tyst.
Känn vid utblåset så känner du avgaserna.

Jävlar vilken uppståndelse det blev när ALLA besökare började fatta att 62'an var igång och helt och hållet sket i focusen och ville kolla på 62'an istället och kompisen hade inte bråttom så visade runt lite öppna huven och ALLA stod runt den men det enda dom kunde höra var en focus som stod på tomgång med diverse motroskrammel/avgasljud (som dagens bilar har).
Och som mest kunde höra ett svagt sugande vind/sug ljud när dom körde ner huvudet nära luftrenaren på 62'an.

Efter några minuter kom verkstadschefen fram till kompisen och med lite lågt mummlande kör ut den där nu!!!.
Och den var/är lika tyst när du åker i väg det enda du hör är däckens ljud först när du trampar ner rätt bra och är i nära att bakhjulen släpper loss så hör du ett dovt mullrande (alla stod kvar o tittade tills han försvann runt hörnet).
Ligger du i 50 så hör du ingenting (utom däckljud), 70 så hörs ett svagt,svagt mullrande med öppet fönster, ger du fullgas så lyfts huven/framdelen och ett svagt sugande ljud kommer (från 2ports förgasaren) men det tar ett tag tills varvtalet har ökat en del innan du börjar höra mer muller som vid 5000+rpm fortfarande är väldigt lågt.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B BiggeTheKing skrev:
Kan ju vara en dieselbil med en dieselvärmare som spyr ut avgaser varje kylig morgon så nog skulle jag protestera starkt.
Nu tror jag inte att en ny motorvärmare spyr ut avgaser.. Sedan så är det inte mer än nån halvtimme.

Jag ser inga anledningar till att bygglov inte ges för p-platser.
Nya hus har bra ljudisolering

B Byggdjuret skrev:
Nu tror jag inte att en ny motorvärmare spyr ut avgaser.. Sedan så är det inte mer än nån halvtimme.

Jag ser inga anledningar till att bygglov inte ges för p-platser.
Nya hus har bra ljudisolering
Öppet sovrumsfönster? Jag ser bara miljöskäl som problem.

S seniorkonsult skrev:
Öppet sovrumsfönster? Jag ser bara miljöskäl som problem.
Och miljöskäl är inget skäl som fungerar. Det är en parkeringsplats. Bilar har oftast motorn avstängd när de står där. Under halva året behöver du inte motorvärmare. Eller ett par minuters tomgång när du skrapar rutorna.
Då är nog vägen till parkeringen en större miljöbov. Så ska vi diskutera miljöskäl så är det vägarna som borde försvinna eller flyttas på. En parkerad bil släpper inte ut några avgaser.

Alla som har bil vill väl gärna parkera så nära sitt hem som möjligt. Så varför bli irriterad på att det byggs parkeringsplatser i närheten av hemmet.
Det var en sak jag uppskattade stort när jag flyttade från lgh till villa. Slippa promenera 10min till bilen varje dag (även om det är nyttigt:))

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Och miljöskäl är inget skäl som fungerar. Det är en parkeringsplats. Bilar har oftast motorn avstängd när de står där. Under halva året behöver du inte motorvärmare. Eller ett par minuters tomgång när du skrapar rutorna.
Då är nog vägen till parkeringen en större miljöbov. Så ska vi diskutera miljöskäl så är det vägarna som borde försvinna eller flyttas på. En parkerad bil släpper inte ut några avgaser.

Alla som har bil vill väl gärna parkera så nära sitt hem som möjligt. Så varför bli irriterad på att det byggs parkeringsplatser i närheten av hemmet.
Det var en sak jag uppskattade stort när jag flyttade från lgh till villa. Slippa promenera 10min till bilen varje dag (även om det är nyttigt:))
Ja, samhället har ändrats. På 70-talet tror jag, om jag minns rätt, att parkeringar inte fick förläggas närmare sovrumsfönster än10-20 m.

Det står ju också:
Kan någon överklaga parkeringsplatsen
Om någon, till exempel en granne, är missnöjd med en lovbefriad parkeringsplats finns inget beslut att överklaga. Det finns dock en möjlighet att göra en tillsynsanmälan till byggnadsnämnden. Nämnden ska då påbörja ett tillsynsärende för att utreda om åtgärden strider mot plan- och bygglagstiftningen. Byggnadsnämndens beslut i tillsynsärendet kan överklagas. (jfr prop. 2013/14:127 sid. 58-60, HFD 2011 not. 93)

W WCAnka skrev:
Avgaser såpass nära tyckte kommunens miljö/skydd.

Så här såg det ut när det såldes, när det frågades efter parkering svara det att det kommer!
Skulle du köpt en lägenhet där och det står en skåp bli utanför ditt sovrum? För det har han som flyttar in ovanför. P-platser tillkom senare, dålig info och tvång att köpa? Detta ska vara en Eko by.
Det framgår ju av översiktsbilden att det är asfalterade parkeringsplatser i direkt anknytning till sovrummet. Enklaste lösningen kanske är att förhandla/byta till sig de två närmaste parkeingsplatserna?

S seniorkonsult skrev:
Ja, samhället har ändrats. På 70-talet tror jag, om jag minns rätt, att parkeringar inte fick förläggas närmare sovrumsfönster än10-20 m.
Tja regler förändras.
Är det en svensk regel?

harry73 harry73 skrev:
Jag har en diesel (euro4) och ibland blir det konstig med förbränningen. Då luktar den som en gammal båtdiesel och ryker väldigt mycket. Inte så kul att få det bredvid ditt sovrumsfönster och friskluftsintag, även om det är under en minut.
Sedan är såklart utsikten inte heller så lockande.

Börja klaga på alla sätt. Hota med att bryta kontrakt pga kontraktsbrott och allt du kan hitta på.
Antagligen blir det enklare för byggherren att gå med på dina önskemål än att fortsätta bråka med dig och flyttar de P-platsen.

När P platsen finns, blir det svårt att ändra det i efterhand
De finns inte än, huset är ännu inte klart.
Det är en byggarbetsplats.

J Jakke skrev:
Det framgår ju av översiktsbilden att det är asfalterade parkeringsplatser i direkt anknytning till sovrummet. Enklaste lösningen kanske är att förhandla/byta till sig de två närmaste parkeingsplatserna?
De två översta bilderna har ingen kund sett, de två översta är tagna från Byssjan av bygg bolaget. Kunder har inte fått dessa det ha vi hämtat och fotat själva.

De två senare är de man fått som kund. Ser du en parkering på de två under?
Kan man gissa att parkeringen ligger i mitt fönster?

Huset står inte klart förrän i juni -18

Då vi redan innan frågat var parkeringar skulle finnas och mäklaren sade emellan husen.
Inte före och inte efter. Så vi skulle teckna en förhandsbokning. Sagt och gjort, vi kallades för visning som då inte heller visade parkeringen utanför mitt fönster. Jag frågade byggherren och han visade skiss som övre bilderna. Då frågade jag hur fan man kan bli omringad av bilar, när ingen berättat det? Han skämdes och gick. Jag fick inget veta från början, och nu när jag betalt får jag veta. Jag tänker dra mig ur köpet om inget ändras, jag betalar hellre ett skadestånd.
Mäklaren har ju ljugit mig i ansiktet, eftersom jag frågat från början!
Jurist kontaktad, såg inga hinder med att avbryta kontrakt. Då det endast är förhandsbokat.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar du att det är en utrymmningsväg? Med kätting som skall klippas?

Låter ju sanslöst. Kan aldrig vara OK.
Låter som ett väldigt skarvat påsatående.
Den första som inspekterar lösningen lär utfärda vite om nödutgångar är låsta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.