Hej alla!
Vi ska i maj renovera ett felbyggt badrum i vårt nya hus och måste bestämma om vi ska ha golvvärme eller inte. I vårt tidigare boende hade vi inte det och det gjorde oss inget alls. Det är så klart inte så att vi ogillar golvvärme, men det är inget vi går och drömmer om heller. Jag funderar dessutom på hur det blir om något går fel - allt är ju ingjutet i golvet, hur ska man då kunna kolla slingorna eller laga något? Kombinationen vatten + el känns också lite otäck och så klart vill vi hålla budgeten nere. Men å andra sidan kan jag tänka mig att golvvärme hjälper till att torka badrummet efter man duschat. Jag vet att det är tätskiktet som ska skydda och jag har fullt förtroende för vår hantverkare, men allt som hjälper till att hålla huset torrt är bra.

Så vad säger ni? Är fördelarna med golvvärme så stora att det lönar sig? Och ni som har golvvärme - blir det ofta problem? Vi gillar när saker är välgjorda men "basic", så att det inte finns en massa som kan gå fel. Eller är jag bara överdrivet nojig eftersom jag saknar kunskap om badrum och el? Jag tar gärna emot all input!
 
  • Gilla
Bostadsrätt2
  • Laddar…
Åsa Lund
vattenburen golvvärme inget alternativ?
 
min sambos päron renoverade sina två badrum och de har ingen golvvärme. Har inte upplevt nå negativt med det . Då har de klinkers på en 60-70tals bottenplatta dessutom och även om plattorna såklart är lite kyligare relativt sett så är det knappast nåt man stör sig på. jag skulle nog vilja påstå att golvvärme rent komfortmässigt är "lyx" för det är ju inte så att man fryser fast när man går på det. Det är nog inte ens så att man skulle tänka på det ens om man inte visste det. Möjligen om man är van med varma golv och så att säga tappar komforten man är van med. Men det är ju lika som innertemperatur rent generellt. De som är vana med 28 grader inne fryser såklart om nån har 22 grader som är i överkant det också. Själv har vi typ 14 grader i köket om man inte eldat och ja allt är relativt som sagt.
 
Om du frågar på ett forum om det är mycket som kan gå fel såskan du riskera att få svar från de som det har gått fel för.

Om du däremot tänker att produkterna som tillverkas har en livslängd som är relativt till hur du gör installationen och följer anvisningarna. Blir det fel då omfattas ni istället av produktgarantin. Ifall något går fel. Jag hade letat efter kvalitetsprodukter som T2Röd från Penthair med självreflekterande och reglerande kabel.

Oavsett vad ni väljer sätt tilltro till produkterna och installatörens kunskap, gör man rätt ska det bli rätt helt enkelt.
 
Jag gjorde badrummet för ett år sedan. Enda anledningen att installera golvvärme var att bli av med radiatorn. Sedan hade jag mycket kval att välja mellan el eller vattenburen. Det blev el.
Funkar skitbra.
Slingorna monteras ju under tätskiktet så det verkar ju inte farligt. Jag har ingen uppgift om felstatistik. Leverantören (i mitt fall ebeco) lämnar ju en lång garanti och säger att fel kan repareras men jag litar inte på såna löften. Kanske någon annan har erfarenhet med det.
 
Vi har vattenburen golvvärme i båda badrummen. Kan inte se vad som skulle kunna hända med den ingjutna slangen. Den lär hålla detta badrums livslängd och 10 till i teorin. Tillsammans med stinkande soptunna och för kort semester så är kallare badrumsgolv den enda nackdelen när sommaren kommer.
 
  • Gilla
Kromo och 5 till
  • Laddar…
Efter att ha renoverat flera hundra badrum, så kan jag säga att av alla som HAR valt värmegolv, så har ingen ångrat sig, däremot kunder som valt att avstå värmegolv har ångrat sig.
Men att lägga klinker på ett kallt betonggolv utan golvvärme skulle iaf inte jag göra, faktiskt skulle jag nog inte lägga ett klinkergolv öht utan värmegolv.
Sen går det faktiskt att laga ett elektrisk värmegolv, har gjort ett antal sådan jobb åt en elektriker som i princip bara gör sådana reparationer i hela Sverige.
 
  • Gilla
KeyserS och 4 till
  • Laddar…
Om vi antar att frågan gäller elslingor.

Fördelarna: Varmt och skönt golv. Slippa en synlig radiator, som, skall hållas ren. Värdehöjande vid en försäljning (eller kanske snarare: Saknad golvvärme sänker värdet).

Nackdelarna:

Lite högre driftskostnad. om uppvärmningen annars hade varit en vattenradiator med bergvärme eller annan värmepumpsbaserad uppvärmning. Vattenburen golvvärme ger inte denna högre driftskostnad. Skillnaden i drift är inte dramatisk, badrummet får framförallt sin uppvärmning av att det sugs in varm luft från övriga huset av fläkten i badrummet.

Elsäkerhet: Denna risk kan man nog sätta till noll, under förutsättning att arbetet utförs av behörig elfirma (kräv att de visar upp provningsprotokollen, slingan skall kontrollmätas före läggning, direkt efter läggning, och efter ingjutning), och det skall vara en isolationsmätning vid de här tillfällena.

Risk för fel: Att slingan går sönder tror jag är extremt ovanligt (men Jörgen här ovan verkar ha erfarenhet av det). OM den är lagd enligt monteringsanvisningarna. Det förekommer ex. att någon låter slingan korsa, då blir det dubbelt så hög effekt just där slingan ligger för nära ihop, överhettning. Det vanligaste felet är att termostaten går sönder, den går att byta relativt enkelt och billigt. Och det går som sagt att lokalisera exakt var en slinga är trasig och göra en punktinsats där.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi har elburen golvvärme i både badrum och gästtoalett. Jag var som du först, skeptisk till golvvärme. Hade hört det där om att man måste bryta upp hela golvet om något går fel. Så första gången när vi var nybörjare som husägare och skulle lägga klinkers i hallen och göra om gästtoan bredvid, så satte vi inte in golvvärme.

Sedan har vi tyckt att golven är så kalla i hallen och var inte heller nöjda med plattorna. Gästtoan kändes inte heller bra. Därför bytte vi ut golvet i hallen och la då golvvärme under. Har renoverat gästtoan på nytt och då blev det också golvvärme där.

Det är en upplevd skillnad i komfort och kvalitetskänsla när man har golvvärme, tycker jag numera. Termostaten till golvvärmen som sitter på väggen gick sönder en gång och att vi behövde byta den, det är allt.
 
Golvvärme är definitivt ett måste i badrum i ett modernt hem. Golvvärmen i resten av mitt moderna hus blev mer eller mindre fel vid bygget - men badrummet funkar. Jag kan leva med sämre golvvärme i "påklädda" rum. Badrummet hålls fräscht och torrt och skillnaden märks framför allt när jag går in i angränsande bastu med, främst under vintern, iskallt golv. Jag har svag värme i badrummet även under sommaren.
 
ett "måste" kan det väl ändå inte vara? Det beror ju helt på ens personliga krav och preferenser.
 
Tidigare ägare har renoverat ett av badrummen utan att lägga in golvvärme. Jag förbannar dem varenda dag. Jag håller med Yonna, hela miljön i badrummet blir bättre med golvvärme - handdukar torkar, mindre risk för mögel o.s.v. (i badrummet utan golvvärme har vi återkommande svartmögel i duschen trots frånluftsfläkt).

Det värsta som kan hända med golvvärmen är väl typ att den slutar funka... I en badrumsrenovering så är det ingen kostnad i jämförelse med resten. Ur ett värdeperspektiv så tror jag också att ett badrum utan golvvärme drar ner värdet på huset oproportionerligt mycket.
 
Har elburen golvvärme i hall och badrum ångrar inte det en sekund. Det enda jag ångrar är att jag inte la in golvvärmen första gången jag renoverade hallen. Lägg in golvvärme låt bli att använda om det är så skönt med ett kallt golv i badrummet. Om ni av någon anledning skulle sälja huset längre fram kanske en framtida köpare hoppar jämfota av lycka när dom ser att det går att ha ett varmt golv i badrummet
 
  • Gilla
FamiljenL och 1 till
  • Laddar…
K
Jag har vart med om att en slinga gett upp under byggtiden. Det visade sig att den kombinerade snickaren/plattsättaren var oaktsam och skadade kabeln innan flytspacklingen. Problemet uppdagades när det var dags att driftsätta badrummet.

En certifierad reparatör via T2 åkte ut och mätte upp slingan och kunde med sina instrument lokalisera felet med ett par centimeters felmarginal. Vi knackade bort en 150x150 platta och han lagade slingan enligt tillverkarens anvisningar. Sedan fick plattsättaren spackla igen gropen och laga tätskiktet enligt denna tillverkares anvisningar.

Jag hade nog aldrig byggt ett badrum utan golvvärme, worst case låter man den vara avstängd om man inte känner att man har behovet.
 
Jag lade in golvvärme i våra badrum när jag renoverade för "andrahandsvärdet"... Vi har aldrig värmen på men en eventuell framtida köpare behöver inte tycka vi har "snålrenoverat"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.