Det här är väl lite av en juridikfråga men det handlar inte om bostäder så det fick bli offtopic.

Frågan är som följande: Hur många timmar per dag får en anställd vara tillgänglig för jobbets räkning innan det börjar bli brott mot arbetstidslagarna?

Jag har suttit och läst här om ämnet men känner inte att det är glasklart: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#2

Frågan grundar sig på att företaget jag jobbar åt vill införa telefonjour där personalen ska vara tillgänglig för att dels bara svara i telefonen och dels ska kunna rycka ut om det är något. Detta ska då gälla en vecka åt gången per anställd och sen turas man om. Men öppettiderna för kunderna är mellan 05 till 23 så det innebär att den som ansvarar för jouren ska vara tillgänglig 18 timmar om dygnen, måndag till söndag, och i dessa 18 timmar är det även 6-8 timmars arbetstid för de flesta.

Dygnsvilan ska mig veterligen vara 11 timmar per 24-timmarsperiod under normala förhållanden, men jag förstår inte riktigt hur det funkar med jour. Med jouren blir dygnsvilan i värsta fall 6 timmar om man ska vara tillgänglig fram till 23 och från 05.

Jag har beredskap på jobbet. Beredskapen i sig bryter inte dygnsvilan, men eventuell insats gör det. Så 11 timmar vila måste man ha efter senaste telefonsamtalet innan man får jobba igen. Dvs, svarar du i telefon kl 22 så får du inte vara på jobbet igen förr än 9 på morgonen.
Dessutom ska du ha 36 timmar sammanhängande veckovila varje 7-dagarsperiod. Går inte det så får man slå ihop max två veckor och ha 72 timmar på en 14-dagarsperiod. Det betyder i praktiken att om du har jour över helgen och svarar i telefon så att du inte får 36 timmar sammanhängande ledighet så har du rätt till en extra ledig dag i samband med nästa helg för att komma upp i 72 timmar.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är nog lättare att hitta via kollektivavtalen. SACO har jag för mig har max 50 timmar jour per 4 veckor t.ex. utöver ordinarie arbetstid.

Något kollektivavtal är nog lite för mycket begärt. Min arbetsgivare säger bara att vi följer kollektivavtalen, inte mer än så.

"följer kollektivavtalen"?. Vilket då hade jag ju undrat... Det är rätt stor skillnad på dem.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Det beror tyvärr på kollektivavtalen vad som gäller vid beredskap. Så man måste veta vilket kollektivavtal man tillhör. Om kollektivavtal saknas så gäller arbetstidslagstiftningen.

I mitt fall så har facket i kollektivavtalet förhandlat bort att beredskap bryter veckovila, vilket den gör som normalläge enligt arbetstidslagstiftningen - vad jag kan se.

Ett kollektivavtal som antagligen innebär vi-följer-de-punkter-som-vi-måste-följa-enligt-svea-rikets-lagar.

Men sammanfattningsvis då:
Företaget saknar kollektivavtal och då gäller arbetstidslagstiftningen.
Detta innebär då att svarar man i telefonen klockan 22 så får man inte svara 05 på grund av att det strider mot dygnsvilan som ska vara 11 sammanhängande timmar per 24 timmarsperiod.
Skulle helgen bli överfylld med telefonsamtal och utryckningar så veckovilan förstörs så har man rätt till en tredagarshelg veckan därpå.

S Squall Leonhart skrev:
Ett kollektivavtal som antagligen innebär vi-följer-de-punkter-som-vi-måste-följa-enligt-svea-rikets-lagar.

Men sammanfattningsvis då:
Företaget saknar kollektivavtal och då gäller arbetstidslagstiftningen.
Detta innebär då att svarar man i telefonen klockan 22 så får man inte svara 05 på grund av att det strider mot dygnsvilan som ska vara 11 sammanhängande timmar per 24 timmarsperiod.
Skulle helgen bli överfylld med telefonsamtal och utryckningar så veckovilan förstörs så har man rätt till en tredagarshelg veckan därpå.
Hängavtal då?
Vilken bransch handlar det om?

Friskvård/gym

Borde vara SRAT som gäller då. Kolla igenom deras avtal och för disskusionen baserat på deras avtal verkar rimligt även om din arbetsgivare inte tecknat kollektivavtal. Kanske dags att göra det.....

S Squall Leonhart skrev:
Fast då är det ju inget kollektivavtal. Det är frivilligt att teckna det så länge inte en fackorganisation kräver det, så det är inget fel i sig men svaret du fått och även diskussionen om jourtjänstgöring tyder nog tyvärr på en del okunskap hos din arbetsgivare.

Det är väl alltid minimikraven i lagen som gäller? Kollektivavtalen kan väl inte åsidosätta dom?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Men du får väl betalt för denna beredskap/jour?

Fairlane
Vad lagen säger vågar jag inte svara på. Jag hade jour för några år sen. Det var på ett stort företag med kollektivavtal, så jag antar att man inte bröt mot lagen, men säker är jag inte.

Jag jobbade normalt måndag-fredag 9-18 (minus lunch). När jag hade jour kopplades jourtelefonen till mig på måndag (vi kopplade om själva, så bara det var omkopplat före 17:00 så var det lugnt). Sen hade jag jour till nästa måndag, dygnet runt. Ibland blev man uppringd klockan 3 på natten när ett system stod still. Jag jobbade som vanligt hela veckan (konsult så jag kunde ju ha möten inbokade hos andra kunder än den jag hade jour hos). Veckan efter var jag ledig på fredag.

Jag hade jour var femte vecka i början, sen var fjärde när en kollega slutade. När sen en blev pappaledig så var vi nere på var tredje vecka. Det var lite mycket och när folk skulle ha semester på sommaren gick det inte att följa reglerna, men vi hjälptes åt och löste det.
Till saken hör då att vi under vår jour ytterst sällan blev uppringda. Jag vill minnas att jag blev inringd 4 gånger på kanske 40 jourveckor och då var två samma natt.
Vi hade hyffsat betalt för jourveckan och extra om man blev inringd. Skulle det vara värdelös ersättning så hade jag inte hoppat på det.

Ni måste skilja på jour och beredskap.

Att ha jour är att vara på arbetsplatsen och stå till arbetsgivarens förfogande men inte ha några arbetsuppgifter förrän man blir kallad på (uppringd).

Att ha beredskap är att vara i hemmet (eller annan plats) och stå till arbetsgivarens förfogande med en viss inställelsetid.

Hur dessa påverkar veckovileregler etcetera skiljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.