Fick en LLVP installerad i höstas och det har ju fungerat bra och så. Idag så kollade jag på stället där rören går från utedelen genom väggen till innedelen och noterade att hålet ej är täckt, se bifogad bild.
Kan det vara öppet såhär eller bör det täckas för på något sätt?
Kan det vara öppet såhär eller bör det täckas för på något sätt?
Är det ett rör i hålet? Jag hade tryckt i lite fogskum.
Ok, möss har vi i väggarna sen innan. Och elcentralen...E etompau skrev:
Osäker, ska kolla imorrn men spontant så tror jag inte att det är något rör.C Carl Andersson skrev:
Så här blir det tyvärr när man anlitar någon med prispressad ram.
För att slippa att gnagare går in i innedelen och att kalluft följer efter sätter man in ett rör eller trolleflex bussning i vilket man isolerarar med trollefelex skum eller gullfiber o silikon/permagum.
Är man lat och har bråttom använder man i stället fogskum. Vilket straffar sig den dagen man måste pilla loss rör o slangar.
Väderkåpa högst upp är oxå en självklarhet. Den kan ha blåst bort på din för vissa kanalsystem är mycket undermåliga och därmed billiga.
Jag blir lite nyfiken på den grå räfflade isoleringen. Hur ser det ut under kanalen? Är isoleringen tätat mot rören och i längsgående skarv? Eller hade inte installatören tid med det i heller?
För att slippa att gnagare går in i innedelen och att kalluft följer efter sätter man in ett rör eller trolleflex bussning i vilket man isolerarar med trollefelex skum eller gullfiber o silikon/permagum.
Är man lat och har bråttom använder man i stället fogskum. Vilket straffar sig den dagen man måste pilla loss rör o slangar.
Väderkåpa högst upp är oxå en självklarhet. Den kan ha blåst bort på din för vissa kanalsystem är mycket undermåliga och därmed billiga.
Jag blir lite nyfiken på den grå räfflade isoleringen. Hur ser det ut under kanalen? Är isoleringen tätat mot rören och i längsgående skarv? Eller hade inte installatören tid med det i heller?
Nu sitter det ju inget rör tyvärr, vad är det minst dåliga alternativet till fogskum anser du att täta hålet med?electroluxaren skrev:Så här blir det tyvärr när man anlitar någon med prispressad ram.
Som du skriver så kan det vara så att det har suttit en kåpa, när vi fick den installerad så var det så mycket annat, jobb, studier så jag glömde/orkade tyvärr inte kolla installationen. Konstaterade att den funkade och nöjde mig så...
Iallafall, jag var ut och tog ett kort, isoleringen som sitter verkar sitta ordentligt och runt rören så gott jag kan avgöra. Däremot så undrar jag om det inte bör vara isolering där det saknas? Nakna rör sådär känns spontan lite tvivelaktigt...
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vart är resten av kanalen? Köp ett ändlock, som ansluter mot väggen..blir snyggt, men det borde han som installerat gjort.
http://scanmontshop.se/installationsmaterial/kanaler/andlock-kanalsystem-l80-b60
http://scanmontshop.se/installationsmaterial/kanaler/andlock-kanalsystem-l80-b60
I med gullfiber i hålet och montera ett ändlock som det länkas till tidigare. Lite gegga i överkanten på locket så det inte rinner vatten efter fasaden och in i ändträet. Dom där synliga rörskarvarna kan du också isolera med gullfiber eller liknande.