KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det verkligen så?
När jag hade tjänstebil/förmånsbil var det väldig skönt att vet att om något hände med drivlinan, så var det bara att lämna in bilen och få den tillbaka den lagad, eller få en ny.
Bara den lilla skattepengen för förmånen att betala alltså.
Så är det inte med vår förmånsbil. Eventuella reparationer ingår inte i leasingen och hade de gjort det hade förmånsvärdet följt med uppåt.

Förmånsvärdet på vår Q5 (dyr bil, absolut) är inte småpengar.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Så är det inte med vår förmånsbil. Eventuella reparationer ingår inte i leasingen och hade de gjort det hade förmånsvärdet följt med uppåt.

Förmånsvärdet på vår Q5 (dyr bil, absolut) är inte småpengar.
Jag har förmånsbil (jobbar som säljare) och där ingår allt. Det enda jag betalar själv är drivmedlet för de privata milen jag gör. Och givetvis förmånsvärdet då.

Beror väl på företagets deal med leasingbolaget.

Sen kanske min arbetsgivare får betala mer om något händer men det drabbar ju inte mig privat. :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Fairlane
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det verkligen så?
När jag hade tjänstebil/förmånsbil var det väldig skönt att vet att om något hände med drivlinan, så var det bara att lämna in bilen och få den tillbaka den lagad, eller få en ny.
Bara den lilla skattepengen för förmånen att betala alltså.
Det är det jag menar. Går något dyrt sönder och man har förmånsbil så kostar det inte en själv något. Har man egen bil är det kanske billigare om det funkar, men om ekonomin är svag så kan det kanske det faktiskt kan vara bättre att köra förmånsbil.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Så är det inte med vår förmånsbil. Eventuella reparationer ingår inte i leasingen och hade de gjort det hade förmånsvärdet följt med uppåt.

Förmånsvärdet på vår Q5 (dyr bil, absolut) är inte småpengar.
stefancrs stefancrs skrev:
Så är det inte med vår förmånsbil. Eventuella reparationer ingår inte i leasingen och hade de gjort det hade förmånsvärdet följt med uppåt.

Förmånsvärdet på vår Q5 (dyr bil, absolut) är inte småpengar.
Tjänstebilar/förmånsbilar är ju i stort sett alltid nya och då har man fabriksgaranti så vilka reparationer skulle kunna uppstå?
 
P para skrev:
Tjänstebilar/förmånsbilar är ju i stort sett alltid nya och då har man fabriksgaranti så vilka reparationer skulle kunna uppstå?
Ja, nå, de enda gångerna jag lämnat in bil är när jag kört in i något. :)
 
Jag påstår att man kan köpa en bil för 20 K som går utmärkt att köra med i minst 4 år. Men det är klart, ingen status, kanske inte lägsta bensinförbrukning, risk att någonting allvarligt rasar. Men överlag är det absolut mest prisvärt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag påstår att man kan köpa en bil för 20 K som går utmärkt att köra med i minst 4 år. Men det är klart, ingen status, kanske inte lägsta bensinförbrukning, risk att någonting allvarligt rasar. Men överlag är det absolut mest prisvärt.
Visst kan du göra det men det handlar ju lite om säkerhet också. Så länge jag har råd med ny bil sätter jag inte familjen i en skrothög. 20 tusen räcker ju knappt till ett par bra vinterdäck ( om man ska ha snygga fälgar också....)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag påstår att man kan köpa en bil för 20 K som går utmärkt att köra med i minst 4 år. Men det är klart, ingen status, kanske inte lägsta bensinförbrukning, risk att någonting allvarligt rasar. Men överlag är det absolut mest prisvärt.
Ja, och herregud, bara en tyå fem år gammal bil är väl förmånlig jämfört med motsvarande nya förmånsbil. Om bolaget går med på att man får leasingkostnaden som lön istället alltså.

Vill man ha en "helt ny" bil så är förmånsbil definitivt fördelaktigt. Men kanske inte efter de ändrade reglerna kickar in nu i sommar?
 
P para skrev:
Visst kan du göra det men det handlar ju lite om säkerhet också. Så länge jag har råd med ny bil sätter jag inte familjen i en skrothög. 20 tusen räcker ju knappt till ett par bra vinterdäck ( om man ska ha snygga fälgar också....)
En bil för 20 k är INTE en skrothög. Jag kör en gammal fransk bil som har noll status och kan köpas för 15 k. Det finns krockkuddar runtom. Däremot inga bromsassistenter eller annat som en människa med körkort inte behöver.
Det är billiga och säkra mil.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Min nuvarande SAAB 9-5 kombi köpte jag hösten 2014 för 23'. Bytte bränslepump direkt pga oljud för 1000kr, annars har jag inte behövt göra någonting annat än vanlig service.
Modellen anses fortfarande som säker och hade bl a sidokrockkuddar i stolarna som standard.

Kan bara hålla med Thomas_Blekinge, men jag vet ju från släkt, vänner och bekanta att kör man spritt nya premiumbilar så handlar det nästan alltid precis lika mycket om status som verkliga värden.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Fairlane
Ja, man kan köpa en bra bil begagnat och köra billigt med den. En förutsättning är kanske att man kan fixa själv, annars byter man väl inte bränslepump för 1000 kr?

Problemet här är ju att få fram pengar till inköp av bilen. Kanske går det att få till men vad gör man sen om kopplingen rasar? Det kostar att byta en koppling. Det finns många saker som kan gå sönder som är dyrt att laga. I snitt är det billigare med egen, äldre begagnad bil med man måste ha bufferten och i den här tråden så är det ju tydligt att TS inte har den bufferten.

För övrigt kan även en förmånlig bli rätt billig om man väljer en mindre Kia eller liknande.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man kan köpa en bra bil begagnat och köra billigt med den. En förutsättning är kanske att man kan fixa själv, annars byter man väl inte bränslepump för 1000 kr?

Problemet här är ju att få fram pengar till inköp av bilen. Kanske går det att få till men vad gör man sen om kopplingen rasar? Det kostar att byta en koppling. Det finns många saker som kan gå sönder som är dyrt att laga. I snitt är det billigare med egen, äldre begagnad bil med man måste ha bufferten och i den här tråden så är det ju tydligt att TS inte har den bufferten.

För övrigt kan även en förmånlig bli rätt billig om man väljer en mindre Kia eller liknande.
Håller med.

Välj typ en hybrid eller liknande så får man en stor kombi med väldigt bra utrustning till en låg nettokostnad.

Ex vis Kia Optima med högsta utrustningspaketet - 2591 brutto, cirka hälften netto, 75% vid körning över 3000 mil i tjänsten per år.
 
H hempularen skrev:
Jag är inte fullt lika pessimistisk över möjligheterna som alla andra här..
Skräplån är inte automatiskt diskvalificerande, men de lån som finns torde ju kosta 6-7.000kr i månaden netto om de amorteras. Det gör naturligtvis att det snabbt kan se bättre ut i ekonomin eftersom skulderna sjunker, men det behöver ju varaktigt vara så under i vart fall några år innan man ser någon ljusning.

Skall man sedan låna ytterligare 700.00kr som ensamstående med strax över 30.000kr brutto i månadslön så räknar banken med att de också skall amorteras och att man skall klara en betydligt högre ränta än idag. Och så skall huset värmas upp försäkras och underhållas vid sidan av V/A och sophämtning. Det ser inte ens ut att finnas pengar för lagfart och eventuella pantbrev. Och allt detta på en ny ort där hen inte är känd av den lokala banken.

Det blir ingenting kvar att leva på, och banken löper stor risk att bli sittandes med en synnerligen svårsåld fastighet som säkerhet.

En öppning kan ju vara att hyra ett hus istället. Det brukar vara ganska billigt i trakter där fastighetspriserna är låga. Minskade resor och billigare boende utan att skuldsätta sig mer.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man kan köpa en bra bil begagnat och köra billigt med den. En förutsättning är kanske att man kan fixa själv, annars byter man väl inte bränslepump för 1000 kr?

Problemet här är ju att få fram pengar till inköp av bilen. Kanske går det att få till men vad gör man sen om kopplingen rasar? Det kostar att byta en koppling. Det finns många saker som kan gå sönder som är dyrt att laga. I snitt är det billigare med egen, äldre begagnad bil med man måste ha bufferten och i den här tråden så är det ju tydligt att TS inte har den bufferten.

För övrigt kan även en förmånlig bli rätt billig om man väljer en mindre Kia eller liknande.
På 9-5 så fäller man bara upp sittdynan på baksätet, lossar en lucka, tar loss tre snabbkopplingar, sedan lyfter man ur hela armaturen och släpper ner en ny (som kostade 1000kr komplett på Biltema). Tar max 30 minuter även för en långsam verkstad, men ja, jag gjorde det själv.
 
Fairlane
MultiMan MultiManOriginal skrev:
På 9-5 så fäller man bara upp sittdynan på baksätet, lossar en lucka, tar loss tre snabbkopplingar, sedan lyfter man ur hela armaturen och släpper ner en ny (som kostade 1000kr komplett på Biltema). Tar max 30 minuter även för en långsam verkstad, men ja, jag gjorde det själv.
Ja, på 9-5 är det så. På gamla 9-3 så klippte många upp plåten inifrån, annars fick man montera ner tanken etc. Är det istället kopplingen som ger upp så blir det klart dyrare.

Jag köpte nya vinterdäck till bilen nyligen. Kostade nästan 7000 kr monterat och klart. Jag hade säkert kunnat komma ner 1500-2000 genom att köpa sämre däck men det vill jag inte. Med förmånsbilen så slipper man sådana smällar. Jag kör inte förmånsbil själv (får inte välja det jag vill ha) så jag kör nog billigare totalt, men det gäller att kunna ta ett kopplingsbyte eller nya däck. För TS är nog inte förmånsbil så dumt (beroende på vilken såklart).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.