Hej på er!
Nu är vi i stort behov av hjälp.
Vi bestämde oss för att ta hjälp ifrån en arkitekt, vilket vi ändå är nöjda med till en viss del.
Han har inget 3D-program så han kan alltså inte rita upp vårt hus i 3D.. vilket jag börjar inse nu är en stor nackdel.
I början tänkte jag att det inte spelade så stor roll, men när det börjar komma till kritan och vi börjar bli nöjda med planlösningen känns det inte alls kul att kunna se hur huset kommer se ut, speciellt på utsidan.
Vilket är jätteviktigt, då det är inte helt lätt att ändra på i efterhand.
Vet ni om man kan göra detta själv, eller om det finns någon som kan hjälpa till med detta? Vart kan man vända sig och vad skulle det kosta?
Vi har färdiga handlingar som är klara för att ansöka om bygglov med exakta mått och allt, så något sådant behöver vi inte hjälp med..
Vi bestämde oss för att ta hjälp ifrån en arkitekt, vilket vi ändå är nöjda med till en viss del.
Han har inget 3D-program så han kan alltså inte rita upp vårt hus i 3D.. vilket jag börjar inse nu är en stor nackdel.
I början tänkte jag att det inte spelade så stor roll, men när det börjar komma till kritan och vi börjar bli nöjda med planlösningen känns det inte alls kul att kunna se hur huset kommer se ut, speciellt på utsidan.
Vet ni om man kan göra detta själv, eller om det finns någon som kan hjälpa till med detta? Vart kan man vända sig och vad skulle det kosta?
Vi har färdiga handlingar som är klara för att ansöka om bygglov med exakta mått och allt, så något sådant behöver vi inte hjälp med..
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Vad är det för arkitekt som inte har ett 3D program?!
SketchUp Free funkar om man bara har ett Google konto...
Det verkar ju inte vara så att ni har krav på en massa finesser då arkitekten inte själv kan reda sig...
Det verkar ju inte vara så att ni har krav på en massa finesser då arkitekten inte själv kan reda sig...
Tycker absolut du ska testa. Letar man själv lite texturer kan man även testa olika typer/färger på fasader någotsånär, går även modellera upp inredning såsom exempelvis ett kök om man har tålamodet för det:V villane skrev:
Hur ser ritningarna ut? Är det handritat eller bara ritat på datorn men bara i 3D? Om ritat på datorn kan man begära att få filen så kan man "enkelt" rita upp ytterväggar mm...V villane skrev:Hej på er!
De är ritade i datornFreQa skrev:
Hej,FreQa skrev:
Ritningarna är noggrant uppritat i 2D med alla mått och sånt
De är ritade i datornFreQa skrev:
Nej det är bra ritningar som finns påFreQa skrev:
vi har dem i 2D med mått och så..FreQa skrev:
Verkar konstigt med en arkitekt som inte har ett program för att modellera i 3d... Ungefär som en snickare som har hammare, men inte såg... Men å andra sidan kan man ju spara en hel del pengar på att göra det själv om man har tid och intresse.
Vill rikta världens största tack till alecci här på byggshus.se som hjälpte oss att rita upp vårt hus i 3D (då vår arkitekt inte hade rätt program) är verkligen otroligt tacksam för hjälpen! Vi är så himla nöjda med de bilder och den fil han skickat till oss. Återigen tack för hjälpen! Så fantastiskt med så hjälpsamma människor
Här nedan ser du hans fantastiska resultat
<VillanE_01.png> <VillanE_04.png> <VillanE_05.png>
Här nedan ser du hans fantastiska resultat
<VillanE_01.png> <VillanE_04.png> <VillanE_05.png>
Ursäkta mitt väldigt underliga svar.. tror jag satt och svarade på mobilen och det verkade inte funka.. Men vi har fått ritningarna på datorn i 2D (tror jag det heter) men nu löste det sig.FreQa skrev:
Vi fick hjälp av fantastiska Alecci här i forumet Så han hjälpte med oss med allt!
tack för dina svar!
Ha en bra dag.