13 763 läst · 22 svar
14k läst
22 svar
kapa stora golvklinkers
1 cm då är det inte kakel du har utan en närmare orm av klinkers , jag har försökt att knäcka
1 cm , det gick inget bra med en stor knäckare , det tog emot utan knäck eller sprack
Så nu vet du lite mer om vad som finns och vad som kan gå att göra
Valet är ditt
1 cm , det gick inget bra med en stor knäckare , det tog emot utan knäck eller sprack
Så nu vet du lite mer om vad som finns och vad som kan gå att göra
Valet är ditt
Det är inte kakel. Det är klinkers. Vad du menar med orm förstår jag inte.
Jag utgår alltså från en 60x60 platta 1cm tjock. Den vill jag kapa ner till 60x40. Dvs jag ska kapa bort 20cm. Detta ska jag göra på 6st plattor.
Jag utgår alltså från en 60x60 platta 1cm tjock. Den vill jag kapa ner till 60x40. Dvs jag ska kapa bort 20cm. Detta ska jag göra på 6st plattor.
Du har fått svaret i tråden. En riktig vattensåg där klingan rör sig över plattan som är fastspänd på båda sidorna snittet.O Olf Oggler skrev:
Allt annat är mest tur om du ska lyckas.
Antingen hyr du en på ramirent för 200-300 per dygn eller är du riktigt prylgalen kan du få köpa min som jag är klar med ;-)
Det har framkommit många varianter här på fördelar och nackdelar på kap
Det med "" om "" är att vi på forumet kanske inte kommer längre med info om kapning av så stora och tjocka plattor
Finns säkert proffs här som kan det , men om dom kan ge någon mer info än det som skrivits vet jag inte
Det med "" om "" är att vi på forumet kanske inte kommer längre med info om kapning av så stora och tjocka plattor
Finns säkert proffs här som kan det , men om dom kan ge någon mer info än det som skrivits vet jag inte
Som vanligt förblir man rådvill. Somliga säger att det inte är några problem att knäcka plattorna. Andra säger att det är chansartat.
Det verkar ju värdelöst att göra sig omaket och hyra en käck som inte fixar jobbet, eller genererar mkt svinn då. Att hyra en såg verkar ju samtidigt bökigt och kostsamt.
Kanske det blir vinkelslipen ändå då.
Det verkar ju värdelöst att göra sig omaket och hyra en käck som inte fixar jobbet, eller genererar mkt svinn då. Att hyra en såg verkar ju samtidigt bökigt och kostsamt.
Givetvis får man ju själv avgöra vad som är bökigt och kostsamt men personligen skulle jag tycka det var mest kostsamt att behöva köpa nya plattor efter att ha sabba några med vinkelslipen men det är ju jag.O Olf Oggler skrev:Som vanligt förblir man rådvill. Somliga säger att det inte är några problem att knäcka plattorna. Andra säger att det är chansartat.
För mig som lekman anser jag att chansen att lyckas bra ökar mångdubbelt genom att kunna såga rakt längs en gejder i förhållande till att handhålla en vinkelslip. Minsta vinkel på skivan riskerar ju att chippa sista 0,5cm på plattan.
När du bara har 6 plattor är nog det absolut enklaste att åka till kakelfirma som har såg och låta dem kapa upp plattorna. Kostnad = allt från en bullkasse till en timmes arbetstid.
Jag säger som så att det kan gå att skära i vanlig skärare men det beror på bränning vilken trissa som sitter i skäraren och hur stor bit som ska bort.
Nu ska du bort med 20cm, har du en sigma eller montolit med ny trissa då tror jag att det går bra.
Skulle upp med plattor från Höganäs hos en kund, dom var hopplösa att skära, kvittade om man skulle bort med 5 10 eller 15cm på längden (30x60) dom sprack alltid fel.
Så det enda sättet att få reda på är att prova
Nu ska du bort med 20cm, har du en sigma eller montolit med ny trissa då tror jag att det går bra.
Skulle upp med plattor från Höganäs hos en kund, dom var hopplösa att skära, kvittade om man skulle bort med 5 10 eller 15cm på längden (30x60) dom sprack alltid fel.
Så det enda sättet att få reda på är att prova
Jag hyrde en kakelsåg på Bauhaus idag. Nu är det klart. Det var hur smidigt som helst att såga. Fina snitt och inga sprickor.
Liknande trådar
-
Kapa stora trädrötter
Häckar, Buskar & Träd -
Hur kapa 10st exakt lika stora trekantiga hyllplan av mdf?
Möbelsnickeri -
Skapa utrymme för isolering genom att förstora takstolarna
Tak & Vind -
Brevlåda kapabel att ta emot stora dyra paket
Övrigt husrelaterat -
Kapa skruv utan att förstöra gängorna
Byggmaterial & Byggteknik