2 093 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Ventilera tak med anslutning mot tegelvägg
Hej!
Till våren planerar vi att byta ut vårt uterumstak från kanalplast till ett isolerat papptak. Jag kommer att återanvända den befintliga stommen, och alltså endast ta bort plasten och ersätta med råspont och papp, för att sedan isolera på insidan. Eventuellt kommer bjälkarna att byggas på på höjden för att få in mer isolering. Dilemmat är att taket ansluter mot tegelvägg på tre sidor, och jag undrar hur jag ska göra med ventilationen mellan isolering och råspont? Lutningen på taket är låg, runt 10 grader, och målet är att isolera hela rummet för att kunna hålla en temperatur på runt 15 grader vintertid.
Har läst allt jag kan komma över om tak mot vägg, men har inte kunnat hitta någon lösning på detta. Ska jag låta det ventilera enbart i takfoten, eller ska jag strunta i luftspalten helt? Eller finns det någon annan genial lösning?
Till våren planerar vi att byta ut vårt uterumstak från kanalplast till ett isolerat papptak. Jag kommer att återanvända den befintliga stommen, och alltså endast ta bort plasten och ersätta med råspont och papp, för att sedan isolera på insidan. Eventuellt kommer bjälkarna att byggas på på höjden för att få in mer isolering. Dilemmat är att taket ansluter mot tegelvägg på tre sidor, och jag undrar hur jag ska göra med ventilationen mellan isolering och råspont? Lutningen på taket är låg, runt 10 grader, och målet är att isolera hela rummet för att kunna hålla en temperatur på runt 15 grader vintertid.
Har läst allt jag kan komma över om tak mot vägg, men har inte kunnat hitta någon lösning på detta. Ska jag låta det ventilera enbart i takfoten, eller ska jag strunta i luftspalten helt? Eller finns det någon annan genial lösning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En variant är att du använder ett takmaterial som kan läggas på läkt. Då har du möjlighet att använda dig av en diffusionsöppen underlagspapp. Har du en sådan, kan du strunta i luftspalt. Problemet är den låga taklutningen som begränsar dina valmöjligheter. Plannja Trend är en plåt som man lägger i moduler och som liknar bandtäckning. Den kan läggas ner till 8 graders taklutning. Om du kan tänka dig att öka taklutningen till 14 grader finns många fler takprodukter att välja bland.
Ja att öka taklutningen är inga problem, så det är helt klart en lösning! Hade helst velat köra på papp, men får helt enkelt anpassa mig efter situationen. Tack för svar!J justusandersson skrev:En variant är att du använder ett takmaterial som kan läggas på läkt. Då har du möjlighet att använda dig av en diffusionsöppen underlagspapp. Har du en sådan, kan du strunta i luftspalt. Problemet är den låga taklutningen som begränsar dina valmöjligheter. Plannja Trend är en plåt som man lägger i moduler och som liknar bandtäckning. Den kan läggas ner till 8 graders taklutning. Om du kan tänka dig att öka taklutningen till 14 grader finns många fler takprodukter att välja bland.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett enkelt och diskret men hållbart takalternativ vid 14 grader och uppåt är fibercementskivor. Kolla på t.ex. Cembrits hemsida. Mörkgrå sådana kan bli snyggt ihop med tegelfasader.
Fortsätter spanandet på bra lösningar då det är ett bra tag tills vi ska byta tak. En sådan här skulle kanske kunna vara en lämplig lösning?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...dertrycksluftare-vilpe-alipai/p-816251-489008
Har ingen aning om hur det ska se ut "undertill" i själva luftspalten. Då måste ju luftspalterna mellan takbjälkarna sammanföras på något sätt misstänker jag.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...dertrycksluftare-vilpe-alipai/p-816251-489008
Har ingen aning om hur det ska se ut "undertill" i själva luftspalten. Då måste ju luftspalterna mellan takbjälkarna sammanföras på något sätt misstänker jag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med diffusionsöppen duk behövs inga luftspalter och tryckutjämnare. Klart intressant.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Varför vill ni ha takpapp?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hur stor mängd isolering hade ni tänkt ha i taket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Matchar verkligen ytterväggarnas U-värde denna isoleringsmängd?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skälet till att jag frågar är att med begränsad isoleringsmängd och högst 15° på vintern kan takkonstruktionen göras enklare. Men skall uterummet förvandlas till ett rum med inomhusklimat, ska det ju göras rätt. Då kanske de där luftningsrören behövs. När ni lägger på råspont på taket, är det viktigt att den får torka ut ordentligt innan ni bygger för.
Skönt att höra att jag är på rätt spårJ justusandersson skrev:Skälet till att jag frågar är att med begränsad isoleringsmängd och högst 15° på vintern kan takkonstruktionen göras enklare. Men skall uterummet förvandlas till ett rum med inomhusklimat, ska det ju göras rätt. Då kanske de där luftningsrören behövs. När ni lägger på råspont på taket, är det viktigt att den får torka ut ordentligt innan ni bygger för.
Ja, vi kommer att lägga spont och papp först, och isolera något senare.