4 742 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Välja enskilt avlopp, vattenrening, hjälp i djungeln.
Sida 1 av 2
Hej
Varning. Lång text håll ut.
Har en fastighet vi håller på att renovera innan vi flyttar in vilket sker i sommar.
Det enskilda avloppet är en trekammarbrunnen med markbädd, anlades år 1979 och är utdömt av kommunt då det råder hög skyddsnivå på miljön här.
Jag har tittat ut ett WSB clean minireningsverk och fått offert på verket, grävning, ihopkoppling, bortforsling samt en efterpolering och det kostar 125.000kr ink ansökan till kommun och efter rot.
Mitt bekymmer är att vattnet från den egna grävda brunnen är placerad precis vid husknuten och vattenanalys visar att vattnets hårdhet, kalcium, turbiditet ligger precis på gränsen för tjänligt. Uranvärdet ligger ca 15% över och tidigare prover har visat att järn och mangan ibland legat strax över rekommenderad nivå, vilket man ser på missfärgningar av sanitetsporslin och igensatta blandare.
Ett filter kostar ca 10.000 per grej vilket landar på ca 60.000kr (om man känner för att åtgärda allt)
Men vattenfilter använder sig av salt och kräver backspolning på 20L per filter/minut varje dag i en hel timma.
20liter x 6 filter x 60 minuter = 7200liter backspolning under 1h varje natt. Tror brunnen kommer tömmas innan spolningen är klar och dessutom klarar inte minireningsverket denna mängd salt, då får man leda vattnet till en stenkista men vattenmängden räcker ej till " tänk en varm torr sommar, och egen grävd brunn"
Så här är jag nu.
Kan man ha ett eget kretslopp på något vis? Jag googlar och söker men hittar inget.
Återförsäljare av WSB clean sa att vattnet efter minireningsverket nästan är dricksbart, därav föddes tanken att leda det till brunnen, givetvis med någon slutrening, och på så vis går samma vatten runt runt och renas?
Vill ju kunna spola av taket på huset, tvätta fasaden och tvätta bilen utan att suga i mig mögelsporer och annan skit, givetvis endast med hjälp av vatten och kanske miljömärkta produkter.
Eller räcker det med att leda bort pisset från toaletten via en urinseparerande WC och ha en egen tank som jag kan vattna trädgården med och då fylla kraven för hög skyddsnivå?
Vattenprovet från brunnen visade på mindre än 0.01 mg/l fosfor och brunnen är placerad mellan det område som blivit skyddsklassat och avloppet och borde ge en indikation på hur mycket fosfor som avloppet släpper ut.
Har sökt, pratat med kommun som är riktigt stela och träiga och inga tydliga besked och alla återförsäljare av avlopp och vattenfilter vill att man ska köpa varenda produkt dom har så finns det någon kunnig vänlig själ här som kan ge input vore det strålande.
Behövs mer info så matar jag på med det.
Varning. Lång text håll ut.
Har en fastighet vi håller på att renovera innan vi flyttar in vilket sker i sommar.
Det enskilda avloppet är en trekammarbrunnen med markbädd, anlades år 1979 och är utdömt av kommunt då det råder hög skyddsnivå på miljön här.
Jag har tittat ut ett WSB clean minireningsverk och fått offert på verket, grävning, ihopkoppling, bortforsling samt en efterpolering och det kostar 125.000kr ink ansökan till kommun och efter rot.
Mitt bekymmer är att vattnet från den egna grävda brunnen är placerad precis vid husknuten och vattenanalys visar att vattnets hårdhet, kalcium, turbiditet ligger precis på gränsen för tjänligt. Uranvärdet ligger ca 15% över och tidigare prover har visat att järn och mangan ibland legat strax över rekommenderad nivå, vilket man ser på missfärgningar av sanitetsporslin och igensatta blandare.
Ett filter kostar ca 10.000 per grej vilket landar på ca 60.000kr (om man känner för att åtgärda allt)
Men vattenfilter använder sig av salt och kräver backspolning på 20L per filter/minut varje dag i en hel timma.
20liter x 6 filter x 60 minuter = 7200liter backspolning under 1h varje natt. Tror brunnen kommer tömmas innan spolningen är klar och dessutom klarar inte minireningsverket denna mängd salt, då får man leda vattnet till en stenkista men vattenmängden räcker ej till " tänk en varm torr sommar, och egen grävd brunn"
Så här är jag nu.
Kan man ha ett eget kretslopp på något vis? Jag googlar och söker men hittar inget.
Återförsäljare av WSB clean sa att vattnet efter minireningsverket nästan är dricksbart, därav föddes tanken att leda det till brunnen, givetvis med någon slutrening, och på så vis går samma vatten runt runt och renas?
Vill ju kunna spola av taket på huset, tvätta fasaden och tvätta bilen utan att suga i mig mögelsporer och annan skit, givetvis endast med hjälp av vatten och kanske miljömärkta produkter.
Eller räcker det med att leda bort pisset från toaletten via en urinseparerande WC och ha en egen tank som jag kan vattna trädgården med och då fylla kraven för hög skyddsnivå?
Vattenprovet från brunnen visade på mindre än 0.01 mg/l fosfor och brunnen är placerad mellan det område som blivit skyddsklassat och avloppet och borde ge en indikation på hur mycket fosfor som avloppet släpper ut.
Har sökt, pratat med kommun som är riktigt stela och träiga och inga tydliga besked och alla återförsäljare av avlopp och vattenfilter vill att man ska köpa varenda produkt dom har så finns det någon kunnig vänlig själ här som kan ge input vore det strålande.
Behövs mer info så matar jag på med det.
Jag tror du överskattar mängden filter, ex. Med avhärdare får du ner mängden kalcium och hårdheten, järn och mangan lär du inte behöva dubbla filter till. Uran har jag inte jättebra koll på men det bör väl gå att minska det med luftning av vattnet? Ta med protokollet över din vattenkvalitet till någon som säljer vattenfilter så kan de säkerligen ta fram en komplett lösning till dig.
Är det en borrad brunn? Gå in på www.sgu.se och leta upp brunnsregistret, med lite tur kan du där hitta hur mycket din brunn gav när man borrade den.
Är det en borrad brunn? Gå in på www.sgu.se och leta upp brunnsregistret, med lite tur kan du där hitta hur mycket din brunn gav när man borrade den.
Har varit i kontakt med återförsäljare och varje filter kostar mellan 8-13k så jag drog ett snitt på 10k per filter. Även om man har kombifilter så är inte kostnaden hälften, man har bara satt filter för 2 grejer i samma behållare.N NoOne2k skrev:Jag tror du överskattar mängden filter, ex. Med avhärdare får du ner mängden kalcium och hårdheten, järn och mangan lär du inte behöva dubbla filter till. Uran har jag inte jättebra koll på men det bör väl gå att minska det med luftning av vattnet? Ta med protokollet över din vattenkvalitet till någon som säljer vattenfilter så kan de säkerligen ta fram en komplett lösning till dig.
Räknar gärna i överkant, risken för att man inte har råd eller att man dimensionerar någon del i systemet för litet minskar då.
Men även om man halverar vattenmängden som behövs vid backspolning så rör det sig om 3600liter på 1h, 1 gång per dygn. Det låter mycket. Tidigare ägare sa även att vattennivån i brunnen sjönk en bra bit i somras men den sinade aldrig. Tidigare ägare bodde även ensam, nu blir vi 4 som ska bo och vattenåtgången ökar därmed såklart.
Står i texten att den är grävd, men det är så mycket att det är lätt att missa.
Har kollat brunnsregistret men den fanns inte med.
Vad tror ni om att köpa mindre filter och bara ha vid 1 plats i huset, typ köket? Och att man främst tar dricksvatten där och till matlagning. Bada kan man ju göra i det andra det brukar man inte dricka mängder av.
Billigare filter då det inte ska filtrera lika mycket.
Eller rena avloppsvattnet ännu mer och ha ett "slutet" kretslopp?
Fyll på med svar!
Du kan lösa alla dessa problem med ett filter, det backspolar inte mer vatten än vad som går åt när du duschar. Dessutom är dessa filter flödestyrda vilket gör att den backspolar enbart baserat på ditt vatten uttag.
Att vattennivån sjunker i brunnen på sommaren är väldigt vanligt och har inget med att vattnet tar slut. Det är kraft bolagen som arbetar med grundvattnet, en sänkning på 1m en varm sommar får man räkna med. Men att du skulle kunna förbruka grundvattnet är omöjligt. Det viktiga är volymen i brunnen och hur snabbt vattnet rinner till beroende på markförhållanden.
Du nämner järn, mangan, hårdhet och uran som anmärkning. Det är dock väldigt vanligt med lågt pH i grävda brunnar. Detta värde måste man mäta direkt ur kranen, då värdet förändras under hanteringen av en vattenanalys. Skulle det vara så kan du montera uppströmsfilter som inte kräver backspolning.
Att vattennivån sjunker i brunnen på sommaren är väldigt vanligt och har inget med att vattnet tar slut. Det är kraft bolagen som arbetar med grundvattnet, en sänkning på 1m en varm sommar får man räkna med. Men att du skulle kunna förbruka grundvattnet är omöjligt. Det viktiga är volymen i brunnen och hur snabbt vattnet rinner till beroende på markförhållanden.
Du nämner järn, mangan, hårdhet och uran som anmärkning. Det är dock väldigt vanligt med lågt pH i grävda brunnar. Detta värde måste man mäta direkt ur kranen, då värdet förändras under hanteringen av en vattenanalys. Skulle det vara så kan du montera uppströmsfilter som inte kräver backspolning.
Kan du snälla länka till ett sådant filter som inte gör åt med mer vatten än en dusch? Och som inte använder sig utav mängder salt.M mogge_73 skrev:Du kan lösa alla dessa problem med ett filter, det backspolar inte mer vatten än vad som går åt när du duschar. Dessutom är dessa filter flödestyrda vilket gör att den backspolar enbart baserat på ditt vatten uttag.
Ang vattennivån i brunnen förstår jag inte vad du menar?
Hela Gotland har haft problem med grundvattennivån och mångas brunnar har sinat helt, de senaste somrarna har varit väldigt torra. Det har varit förbud mot att vattna trädgård, tvätta bil, fylla pool då det varit torka.
Detta gäller givetvis inte bara Gotland utan brunnar sinar lite var stans i landet beroende på nederbörd och då sjunker grundvattennivån och framförallt privata grävda brunnar påverkas då dom inte är så djupa.
Kraftbolagen som arbetar med grundvatten, hur menar du då?
Skall absolut mäta pH ur kranen, har du något tillvägagångssätt?
Länk till uppströms filter?
Jag får dessvärre inte rek. Produkter på forumet, eller tråden. Skicka direkt till mig så ska jag ge lite förslag.
Ja, precis som du säger så är det grundvattnet kontra brunnens djup. Så är den för grund är det ett problem, men inte så mycket din omsättning utan den stora massan.
Så länga du har vatten är det svårt för dig att göra slut på grundvattnet, du släpper ju även tillbaka det mesta via avloppet.
Det man helst vill undvika är att släppa ut vatten ovan jord som då riskerar att rinner bort och ut i havet.
Kraftbolagen använder sig ofta av sjöar och dyl. För att ha vatten till sina kraftverken. Då sänker dom och höjer sjöarna för att ha driften igång. Detta påverkar i stor grad grundvattnet.
Detta är dock inte förekommande på Gotland vad jag vet.
Köp ett enklare pH test på en akvariebutik eller poolfirma, spola i 5-10min och mät i kökskranen.
Ja, precis som du säger så är det grundvattnet kontra brunnens djup. Så är den för grund är det ett problem, men inte så mycket din omsättning utan den stora massan.
Så länga du har vatten är det svårt för dig att göra slut på grundvattnet, du släpper ju även tillbaka det mesta via avloppet.
Det man helst vill undvika är att släppa ut vatten ovan jord som då riskerar att rinner bort och ut i havet.
Kraftbolagen använder sig ofta av sjöar och dyl. För att ha vatten till sina kraftverken. Då sänker dom och höjer sjöarna för att ha driften igång. Detta påverkar i stor grad grundvattnet.
Köp ett enklare pH test på en akvariebutik eller poolfirma, spola i 5-10min och mät i kökskranen.
Nonsens. Kraftbolagens aktitivitet påverkar inte grundvatten, mer än möjligen i närheten av dammar.
Uran är en tungmetall den gpr inte att lufta bort. Det måste vara en sammanblandning med radon, som är en ädelgas.
Uran är en tungmetall den gpr inte att lufta bort. Det måste vara en sammanblandning med radon, som är en ädelgas.
https://corporate.vattenfall.se/globalassets/sverige/om-energi/miljoredovisning_vattenkraft_2016.pdf
Här kan du läsa lite hur kraftbolaget påverkar grundvattnet.
Och nej, Uran går inte att lufta bort, det är ett grundämne som bla. frigör ädelgasen Radon.
Uran påverkar bla lever och njurar genom konsumtion av vattnet. Åtgärdsgränsen ligger idag på 30mikrogram/liter.
Här kan du läsa lite hur kraftbolaget påverkar grundvattnet.
Och nej, Uran går inte att lufta bort, det är ett grundämne som bla. frigör ädelgasen Radon.
Uran påverkar bla lever och njurar genom konsumtion av vattnet. Åtgärdsgränsen ligger idag på 30mikrogram/liter.
Nej. Grundvatten nämns en gång i förbigående i hela dokumentet. Större delen av Sverige är helt opåverkat på det sättet.
Ha ha, ja, kanske dåligt formulerat, det står att dom påverkar men inte hur. Det är ju ett kraftbolag som skriver.
Finns lite tyngre grejer om du orkar från naturvårdsverket. Men där tar dom upp all vattenverksamhet, som ex. gruvdrift, dikning, vägtrummor, jordbruk som också påverkar grundvattnet. Med kraftbolag är det främst magasinering som leder till att vattendrag och sjöar nedströms begränsas vattentillgång vilket leder till sänkning av grundvattnet. Du har säkert sätt bilder på sjöar där båtarna hamnar på botten flera meter från sjön.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-0157-5.pdf
Finns lite tyngre grejer om du orkar från naturvårdsverket. Men där tar dom upp all vattenverksamhet, som ex. gruvdrift, dikning, vägtrummor, jordbruk som också påverkar grundvattnet. Med kraftbolag är det främst magasinering som leder till att vattendrag och sjöar nedströms begränsas vattentillgång vilket leder till sänkning av grundvattnet. Du har säkert sätt bilder på sjöar där båtarna hamnar på botten flera meter från sjön.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-0157-5.pdf
Fick genom ett samtal till den som ägde huset innan den jag köpte det av, då reda på att brunnen är borrad och 60 meter djup.M mogge_73 skrev:Jag får dessvärre inte rek. Produkter på forumet, eller tråden. Skicka direkt till mig så ska jag ge lite förslag.
Så det var roliga nyheter.
Trodde den var grävd då det stod på en vattenanalys tidigare ägare gjort.
Läste att en 100 meter djup borrad brunn med 115mm ger ca 1000 liter vatten, och att man brukar ha iallafall 100 liter tillrinning per timme.
Vilket mycket väl skulle kunna ta slut om dessa vattenfilter backspolar med 20 liter per filter och minut i 1h.
Kontaktade baga och skickade in vattenanalys och fick god kontakt med en expert där.
Blev rekommenderad ett avhärdningsfilter för 17500 ink moms som tar bort kalk och järn+mangan.
Fylls med salt och backspolar 190 liter var 4e dag.
Samt en vattenrenare som sätts under diskbänk som tar uran och massa annat pris 6990kr ink moms.
Tyckte att det kändes okej i pris och underhåll och drift är smidigt/billigt.
Det ända bekymret jag har är följande.
Backspolningen på 190l saltvatten var 4e dag är tillräckligt för att paja rengöringsfloran i reningsverket och ett separat avlopp för backspolning krävs.
Och det innebär att gräva upp tomten och ner till botten av källaren. Sen bila upp källargolvet och så ner med ett avloppsrör.
Detta är jag inte ett dugg intresserad av...
Så mina 2 funderingar är följande.
Sätta upp en tank på 200+ liter där jag manuellt kan tappa upp det backspolande vattnet och bära ut i hinkar alternativt koppla på en liten pump till en trädgårdsslang som jag drar ut ur ett källarfönster och sprutar ut till ett dike 15 meter från huset.
Fundering nummer 2 är koppla en slang från vattenfiltret och leda backspolningen till reningsverket vid ett avlopp som finns i samma rum där brunnspump och hydrofor finns.
När reningsverket grävs ner så sätts en Y koppling där slangen med backspolningsvattnet leds förbi reningsverket och ansluts till röret efter som leder till en efterpolering.
Är något av detta genomförbart?
Inte alls sugen på att gräva upp tomt och bila betong i källaren som jag fick som förslag.
Redigerat:
Första 5 meter ganska plant sen dyker det knappt 1 meter sen plant 5 meter sen dyker det knappt 1 meter.S skutten11 skrev:
För att försvåra situationen så går vägen till huset jäms med diket så inget ovanmark går att lägga dit, därav tanken med en vattenslang man halar ut