Halloj!
Jag ska isolera vår kallvind, och jag funderar på hur eller var jag ska börja.
Det är en massa skit där uppe, spån på golvet och en hel del rör och sånt som inte är i bruk.
Jag är nästan säker på att det kallas timmerhus, och det är en timrad vägg som delar utrymmet på mitten.
Men jag har fått för mig att man inte kan/ska(?) inreda en sån vind.. är det så?
Var börjar man i planeringen för ett sånt projekt?
Jag antar att man iallafall börjar med att städa bort onödiga grejer som finns där?
Lite luddigt inlägg kanske men någonstans måste jag ju börja
Har bilder och kan ta mer om det behövs!
Oerhört tacksam för råd och idéer!
Jag ska isolera vår kallvind, och jag funderar på hur eller var jag ska börja.
Det är en massa skit där uppe, spån på golvet och en hel del rör och sånt som inte är i bruk.
Jag är nästan säker på att det kallas timmerhus, och det är en timrad vägg som delar utrymmet på mitten.
Men jag har fått för mig att man inte kan/ska(?) inreda en sån vind.. är det så?
Var börjar man i planeringen för ett sånt projekt?
Jag antar att man iallafall börjar med att städa bort onödiga grejer som finns där?
Lite luddigt inlägg kanske men någonstans måste jag ju börja
Har bilder och kan ta mer om det behövs!
Oerhört tacksam för råd och idéer!
Ska du isolera vindsgolvet eller yttertaket? Det är lite luddigt vad du menar
Jag har en förfrågan ute för att isolera taket på mitt timmerhus. Det jag frågat på är en yttre isolering i samband med takomläggning. Men det kommer att resultera i att vinden blir isolerad. Nackdelen är att det påverkar estetiken på huset, nen den är redan förstörd på 50talet, det blir definitivt inte sämre.
Hur påverkar det estetiken? Vårt hus ser ut som ett ”vanligt” hus, men stommen är timmer, iallafall på den vind vi tänkt fixa till, men antar att husets stomme är timmer då också sedan är det tillbyggt en annan del som inte är i särskilt vanlig stil på 1920-talet som jag inte kunnat kolla in vinden på, vinden nås utifrån och luckan är ca 10 meter uppD Daniel 109 skrev:Jag har en förfrågan ute för att isolera taket på mitt timmerhus. Det jag frågat på är en yttre isolering i samband med takomläggning. Men det kommer att resultera i att vinden blir isolerad. Nackdelen är att det påverkar estetiken på huset, nen den är redan förstörd på 50talet, det blir definitivt inte sämre.
Jag ska alltså göra det själv och har inte tänkt anlita någon förutom kanske en elektriker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett väldigt välbevarat vindsutrymme! Det är synd att börja regla upp det. Jag tycker du ska undersöka förutsättningarna för en utsides isolering i stället. Det hänger lite på isoleringsbehov och takmaterial.
Ja det är jättefint! Vill dock göra det till gästrum, då måste man väl göra något åt väggarna?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är det för dimension på timret och hur ser det ut på utsidan?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tänkte dels på timrets tjocklek (jag gissar 5 tum dvs 125 mm), dels om det finns någon form av asfaltpapp eller liknande bakom panelen. Den befintliga väggen har ett visst isoleringsvärde. Jag tycker man bör utgå från det när man diskuterar eventuella åtgärder.
Ja det vet jag faktiskt inte, kan kika om jag kan se det någonstans imorgon. Taket vet jag inte är isolerat och det är plåt direkt mot det man ser på bild.J justusandersson skrev:
Inser nu att trots att jag försöker läsa på så kan jag mindre än jag trodde!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Täta timmerväggar har faktiskt ganska OK isolervärde och det går sällan att räkna hem en tilläggsisolering ekonomiskt så länge väggen är tät.
Så det hänger lite ihop med vad du ska värma upp det med. Att värma med ved från egen skog är ju tämligen billigare än direktverkande el, t ex.
Jag tycker dessutom att det hade vart rätt fräckt att bibehålla timret och tilläggsisolera taket enbart.
Om du går upp dit en blåsig dag och kryper längs väggarna, känns det väldigt dragigt då?
Så det hänger lite ihop med vad du ska värma upp det med. Att värma med ved från egen skog är ju tämligen billigare än direktverkande el, t ex.
Jag tycker dessutom att det hade vart rätt fräckt att bibehålla timret och tilläggsisolera taket enbart.
Om du går upp dit en blåsig dag och kryper längs väggarna, känns det väldigt dragigt då?
Det ska jag prova någon dag, hoppas på vind imorgonM Marcussjogren skrev:Täta timmerväggar har faktiskt ganska OK isolervärde och det går sällan att räkna hem en tilläggsisolering ekonomiskt så länge väggen är tät.
Ja jag gillar timret, hade gärna kunnat behålla det.
Om jag är ärlig så har jag trivts varje gång jag varit där uppe, det har varit kallt när det varit -24 grader och liknande men inga andra obekvämligheter. Hade det funnits riktigt golv hade jag varit där oftare. Det finns ett utrymme där det är en typ 10cm glipa mellan tak och vägg och det är en tillbyggnad, kan inte mycket om tak men gissar att det inte är optimalt om utrymmet ska användas. Lägger in bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Massivt trä har ett isoleringsvärde motsvarande ca en tredjedel av mineralullens, under förutsättning att väggen är tät. Dessutom har timret en hög värmelagringsförmåga som kompenserar lite för det låga U-värdet. Det blir som en sommarstuga som man värmer upp ibland. Tillsammans med en utvändig takisolering kan det absolut bli användbart som gäststuga.