RilleRock skrev:
Var det GSM uppringare med? De brukar ligga en 2-3000 dyrare än en likvärdig utan.

Vilken skön snubbe han måste vara  :D
RilleRock, tänk på att inte använda ordet han, snubbe mm. Detta har Marléne redan en gång fått tvätta mina inlägg efter påtryckning från företaget. Däremot Svelektro, förtetaget, mm går bra. med tanke på att det är en enskild firma så blir det ändå samma sak. (även om Svelektro har stohetsvansinne och ser sig (eller ger iallafall bilden av) att vara en större nationell och internationell företag vad gäller larminstallationer och säkerhetslösningar.   ;D

nejdå, inget GSM. Inte ens talkort (kostar typ 1000kr) som kan meddela vad som händer. det sistnämnda trodde jag skulle ingå. det jag fick var att när larmet gick ringde den upp och tjöt i luren... detta trots att jag var klar över att jag inte ville ha larmet ansluten till LC, utan att det skulle meddela i klarspråk (eller text) vad som händer...

Nu blev jag tvungen iallafall att ansluta mig, men fick åtminstånde ett bra pris från Lövesta LC ;)

har fått ytterligare en faktura på lite över tre tusen kr (daterad samma dag som jag startade tråden, trots att företagets sista besök hos mig var nästan fyra månader sedan och anläggningen fortfarande inte klar) specat som "önskemål utöver överrenskommet".  >:(

detta ser jag som ren trakasseri, vilket jag också har klargjort för näringsidkaren. en luftfaktura till och det blir polisanmälning..

Har inte fått slutfakturan från byggfirman än, men skulle inte förvåna mig om även de fakturerar mig ett antal timmar för saker som egentligen låg på larmfirman. Svelektro ryckte bort gipsen och spånskivan (med kofot) på en hel vägg (som kom färdigt från fabrik) för att kunna dra rören, vilket byggarna fick därfter fixa. de har också fått borra diverse hål, såga spår i väggar, dra sladdar till t.ex ryggåsen. Svelektro gjorde säkert 15 besök och förutom två av dessa var det alltid på kvällar och helger. Därmed hade snickarna fina lappar och ritningar dagen efter om vad de skulel fixa till svelektros nästa besök...till slut började de skriva lappar tillbaka om att det får han göra själv och att det inte ingår i byggavtalet..Det intressanta är att enligt min nya larmfirma hade det behövts totalt max två arbetsdagar om förutsättningarna var så att de kunde dra sladdarna kors och tvärs och i väggar under bygget, samt att sedan installera enheterna.

Själv var jag också på plats och hjälpte till (dra i sladdarna, fixa verktyg, stegen), nästan vid nästan varje tillfälle. När det sedan inte fanns signal i sladdarna var det givetvis "snickarna som har säkert spikat i en av sladdarna". T.ex drogs en 16mm tomrör nästan tvärs hela huset i mellanbjälket till husgaveln förutesirén med minst 4st 90 graders vinklar. Efter att sedan golvet (spånskivorna till golvvärmen, en himla pusselpel. dock inte parketten) var lagt, skulle Svelektro med hjälp av dragfjäder och vaselin (tror jag att det var) försöka få igenom tråden. givetvis funkade inte. Till slut var alla på bygget engagerade att få rätt på det. vi fick lyfta bort delar av golvet, klippa av delar tomröret och dra den lite annorlunda...och givetvis var det ventilationskillarnas fel........med facit i hand, varför kan man inte använda färdigdragna rör och spara sig en massa tid och besvär. det gör tydligen många om jag har förstått det rätt.

Under förutsättning att ingenting nytt händer sätter iallafall jag stopp för mina inlägg och går vidare med mitt liv. Jag har lärt mig en läxa, att kolla upp företag bättre och att lita på sin magkänsla om att allt inte stod rätt till. Här kan jag inte säga att snålheten bedrog visheten då jag inte kom billigt undan, men visst...det är lätt att vara efterklok.

Jag vet att Svelektro är en aktiv läsare av denna tråd och därmed önskar jag företaget all lycka...och hoppas att även företaget har blivit en erfarenhet rikare om att inte vem som helst skall ge sig in på larminstallationsbranchen.  ::)

Tack ännu en gång för all stöd och hjälp.

Snacka om pinsamt företag  
Hade vi skött våra affärer på det sättet,vore vi rökta direkt...

Men å andra sidan borde väl Svelektro vara det också

Oh, herrejävlar vilket [$@}{€{[ företag!

Helt sanslöst!

Mkt intressant tråd! Tack för info!...

Viktig info - kan ge många med mig en tankeställare när det gäller att anlite entreprenörer. Hade inte funkisalex lyft denna tråden så hade jag ju inte heller läst den, vore på sin plats att klistra faktiskt - även om det finns tusen och en anledningar om motsatsen också...

Vänligen

TMC

Inte för att va sådan. MEN innan man anlitar en larmfirma, kolla ALLTID med Swelarm.
Finns dom inte med på däras lista över SBSC godkända företag skulle jag tänka till både 1 och 2 ggr.

I sverige finns det 2000 polisgodkända larmföretag.
Men bara ~300 SBSC godkända bolag.

Att va polisgodkänd betyder bara 1 sak. Att man vi starten av firman va ostraffad inget annat.
En firma som är certifierad enligt SBSC har personaol som har kunskap, har behörig ingenjör, har en ekonomi som är i ordning osv. Självklart så innebär ju inte SBSC en total garanti men det är svårare att agera oseröst en längre tid.

Än mer intressant. Tack för input RFL!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.