Hej
Tänkt riva röd-markerade väggar i ett hus byggt -49 för att få en mer öppen planlösning.
Tror samtliga vägga i huset är gjorda av massivt trä och inte reglar som nu för tiden.
Som jag förstått det går den så kallade hjärtväggen rakt igenom huset.
Tänker förmodligen ta kontakt med en konstruktör för att kolla på det men är det någon vägg inom de röda markeringarna jag kan börja riva?
Mvh
Wille
Tänkt riva röd-markerade väggar i ett hus byggt -49 för att få en mer öppen planlösning.
Tror samtliga vägga i huset är gjorda av massivt trä och inte reglar som nu för tiden.
Som jag förstått det går den så kallade hjärtväggen rakt igenom huset.
Tänker förmodligen ta kontakt med en konstruktör för att kolla på det men är det någon vägg inom de röda markeringarna jag kan börja riva?
Mvh
Wille
Det är en våning ovanför denna så takstolarna ligger inte direkt mot hjärtväggen på mellanvåningen.GoForIt skrev:
Hej och tack
Den våning där vi tänkt ta bort väggarna är mellanvåningen och sedan finns det en övervång och en källare. Takstolarna går vertikalt i förhållande till hur ritningen är.
Bifogar lite mer bilder och även på hur det ser ut under ytan.
Väggen mellan matsal och vardagsrum ser riskfritt ut enligt övriga ritningar.
Garderobsväggen ser lurig ut, det kan tyvärr vara så att alltihopa är bärande lite här och där med tanke på att det är två tunnare planväggar istället för en tjockare uppreglad.
Garderobsväggen ser lurig ut, det kan tyvärr vara så att alltihopa är bärande lite här och där med tanke på att det är två tunnare planväggar istället för en tjockare uppreglad.
Liknande trådar
-
Riva uppreglare källarväggar i "bläckhornshus"
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska jag isolera ytterväggarna inifrån i gammalt hus
Isolering -
Hur renovera de här väggarna i gammalt hus
Betongväggar i hyreshus, undvika armering när man borrar?
Finns det tänkbara bärande väggar i detta enplanhus?
Byggmaterial & Byggteknik