Gäller att bunkra nu innan posten/tullen sätter käppar i hjulen för aliexpressleveranser...

Flera förseglade plastpåsar med olika mässingfärgade muttrar och skruvar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Vinkelgrunka och hårfön.
Förra varmluftpickan smälte efter en timmas körning.
 
  • En digital vinkelhake bredvid en smält hårfön och bärfodral på en textil soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bosch Professional GHG 660 LCD varmluftspistol i förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Gäller att bunkra nu innan posten/tullen sätter käppar i hjulen för aliexpressleveranser...

[bild]
@Ola C Vad heter rampamuff på kinesiska eller engelska?
/Thomas
 
Minst sagt lycklig över mitt senaste inköp, 645:- på Verkter. Kan verka snålt med minsta modellen, men jag är väldigt svag för verktyg som gör det de ska och inget annat. Storleken och enkelheten gör ju att jag kan hala fram och använda den minst lika lätt som tumstocken.
Bosch GLM 30 laseravståndsmätare visar 25,77 m på displayen, köpt för byggprojekt.
Är det nån som vet om det går att få tag på displayskydd till en sån här? Misstänker att plasten kommer bli ganska sliten annars? Har klippt till nåt av ett gammalt mobilskydd så länge...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
@Ola C Vad heter rampamuff på kinesiska eller engelska?
/Thomas
ス/ロットインサートナット木材家具ナット炭素鋼六角インサートナットねじ込み木材:geek:





....Om du föredrar engelska så funkar threaded insert. Lägg till for wood så borde du få upp dom med fläns och insexinterface.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Ja det borde man ju beställt för en månad sedan. Bunkrade lite elektronikkomponenter och annat bös men tänkte inte på snickeriprylar.
 
Ola C Ola C skrev:
ス/ロットインサートナット木材家具ナット炭素鋼六角インサートナットねじ込み木材:geek:





....Om du föredrar engelska så funkar threaded insert. Lägg till for wood så borde du få upp dom med fläns och insexinterface.
Stort tack! Tänk vilken enorm kunskap det finns här på forumet. Underbart!:D

Tyvärr var texten på koreanska så det funkar inte fullt ut här i Shanghai ;)

Men jag tar den engelska så hittar jag nog vidare

Återigen - STORT tack
/Thomas
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Läste i en annan tråd att @heimlaga klassar ner putshyvel no3. Vill minnas att han uttyckte det som att den passar bäst åt fruntimmer och barnahänder ;).

Nu slumpar det sig så att jag har 3an som favorit (därför väldigt road av hånet):rofl:.
Som konsekvens av detta har jag nu investerat i en ÄNNU mindre hyvel.
[bild]

Totallängd 162mm. Lågvinklad stöthyvel. Storleken har en fördel utöver att passa bra i handen. Den kommer att få plats i verktygslådan.

Tog en liten grundhyvel också. Det är ett verktyg som jag i stort sett bara använder i fält. Desto större skäl att ha en som verkligen går att ha i lådan jämt. Den har en fördel till som den stora saknar. Skäret går att placera i två positioner och det går att vrida. Därmed är den möjlig att använda i en karmfals utan att trixa med jigg eller mall.

Mvh Findus
En Veritas antar jag? Har gått och suktat efter en sådan bra länge nu... En lite recension hade varit väldigt trevligt! Behöver lite hjälp på vägen när jag ska rättfärdiga köpet för frugan, eller är det mig själv jag ska övertyga :thinking:
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Köpte ett kitt med billiga 1/4" fräsbitar, börjar bli löjligt nu så, haft den där billighetsfräsen ganska länge nu och inga bitar. Jag bara lyckas inte lägga 60 euro på 2-3 bitar från någon proffssegment... Varit vid köpknappen 3-4 ggr den senaste månaden, men lyckas aldrig gå igenom med köpet, klara bara inte av att betala så mycket för så litet, snålheten är för stark i mig...

Så här får jag något att börja med så får jag se vad som behövs bättre kvalitét av sen. Har också haft bra resultat med diamantbryne på billighetsbitarna på sistone.
 
Strip Strip skrev:
Minst sagt lycklig över mitt senaste inköp, 645:- på Verkter. Kan verka snålt med minsta modellen, men jag är väldigt svag för verktyg som gör det de ska och inget annat. Storleken och enkelheten gör ju att jag kan hala fram och använda den minst lika lätt som tumstocken.
[bild]
Är det nån som vet om det går att få tag på displayskydd till en sån här? Misstänker att plasten kommer bli ganska sliten annars? Har klippt till nåt av ett gammalt mobilskydd så länge...
Har den inget minne? :(
Du skulle sparat in på några öl på krogen till så hade du köpt en GLM 50 C. Sjukt gött att ha minne så den sparar de 30 senaste mätningarna och att den kan mäta vinklar o grejer. Prylen har ju ändå samma yttermått :)
Bluetooth-funktion är knappast nödvändig men kul på det sättet att man kan använda en app och ta ett foto och lägga in mått på fotot. Men som sagt, absolut inte det jag betalade pengarna för. Har bara använt den funktionen 2 ggr på 1,5 år dessutom.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte ett kitt med billiga 1/4" fräsbitar, börjar bli löjligt nu så, haft den där billighetsfräsen ganska länge nu och inga bitar. Jag bara lyckas inte lägga 60 euro på 2-3 bitar från någon proffssegment... Varit vid köpknappen 3-4 ggr den senaste månaden, men lyckas aldrig gå igenom med köpet, klara bara inte av att betala så mycket för så litet, snålheten är för stark i mig...
Visst är det konstigt hur man tänker. Kan köpa ett verktyg eller en maskin utan att tveka, men tillbehör är så motigt att lägga pengar på. Velat länge nu men igår bestämde jag mig. Dieter Schmid fick 1300 spänn och jag får sju fina kvistborrar.

wavecutter316160a.jpg
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
@etjo
Kan recensera redan nu. Har bara använt orginalslipning så någon komplett genomgång kan det inte bli.

Stålet verkar ha bra kvalitet. Det var naturligtvis slöare än jag önskar men det är det alltid och inget som förvånar mig. Efter en lätt bryning så var det dags att prova på lite olika träslag.

Den låga eggvinkeln i kombination med spånbrytning endast genom att ställa öppningen gör att den vill hugga lite om den är det minsta generöst ställd. Lätt åtgärdat genom att helt enkelt ta mindre samt genom att inte mesa utan sikta på den bortre änden av taget.

En putshyvel har, utöver öppningen i sulan, en spånbrytare. Det är en sak som talar för putshyvel.

Har inte hyvlat så mycket. Inte alls i skarpt läge. Det som hyveln gått över hittills har inte föranlett någon ytterligare skärpning. Verkar positivt.

Här finns det en synpunkt. Ställskruven är lite väl grovgängad. Borde ha investerat i en fingängad ställskruv. Andra hyvlar är värre ändå, så det är ingen skugga på Veritas för detta. De har ju dessutom fingängade skruvar i sitt sortiment så att det går att lösa utan hemslöjd.

Låsning av stål och justering är löjligt bra. Skall förbättra ställskruven genom att måla några streck på kanten. Om den tar för mycket så är det nödvändigt att veva tillbaka för att skjuta stålet framåt till rätt position. Annars kan det minimala glappet (måste vara glapp. Det är inget fel) göra att intällningen ändrar sig när man hyvlar.

Med markeringar på ställskruven behöver jag inte gissa hur långt jag skall gå. Det är eoner bättre än min gamla Stanley no3.

Enhandshyvling är den gjord för :). Precis vad jag vill ha.

När jag testat med olika eggvinklar så kan jag rapportera om hur det faller ut.

Mvh FIndus
 
  • Gilla
etjo och 1 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Visst är det konstigt hur man tänker. Kan köpa ett verktyg eller en maskin utan att tveka, men tillbehör är så motigt att lägga pengar på. Velat länge nu men igår bestämde jag mig. Dieter Schmid fick 1300 spänn och jag får sju fina kvistborrar.

[bild]
Nå maskinen kostade mindre än fräsbitarna trots det var en budgetsats... ;p
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Har den inget minne? :(
Du skulle sparat in på några öl på krogen till så hade du köpt en GLM 50 C. Sjukt gött att ha minne så den sparar de 30 senaste mätningarna och att den kan mäta vinklar o grejer. Prylen har ju ändå samma yttermått :)
Bluetooth-funktion är knappast nödvändig men kul på det sättet att man kan använda en app och ta ett foto och lägga in mått på fotot. Men som sagt, absolut inte det jag betalade pengarna för. Har bara använt den funktionen 2 ggr på 1,5 år dessutom.
Jag håller inte alls med dig. Jag har en GLM 150 Professional med en massa funktioner, ytor, areor, kontinuerlig mätning, max/min etc etc. Förutom att bara ta ett mått rakt upp och ner (som alla lasermätare kan) så använder jag bara funktionen att slå på belysningen i displayen. Allt det andra har i alla fall jag ingen nytta av, skriver ändå ner mått etc.

Att ha funktioner man inte använder är väl i sig inte något problem. Tyvärr innebär det att mätaren är stor, klumpig och framförallt gummerad - helt värdelöst för att snabbt plocka upp och ner den i fickan!

Nu får jag ju ändå ge dig lite rätt ( :) ), för den du jämför med är tydligen samma mått och inte gummerad, vilket verkar smart. Men jag undrar ändå om inte många är som mig och faktiskt inte använder de extra funktionerna alls.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det beror på hur och vad man ska använda den till.
För mig är minnet guld värt när jag tex står på en stege och behöver slå flera mått utan att behöva anteckna mellan varje mått. Gummeringen gör den ju mindre känslig för stötar och jag kan hålla med om att det kan vara lite kärvt att stoppa ner den i fickan ibland.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.