Hejsan!
Vi bygger hus på västkusten och har haft en byggfirma som vi är mkt nöjda med förutom en del saker. Nu är det snart färdigt och då kommer sista räkningen komma. Vid den tidpunkten kommer man väl få sätta sig ner med firman och diskutera dessa skavanker.
Skavankerna är saker som inte kan fixas, tex blev innertaket 3 cm lägre än avtalat, en bärande pelare flyttade en innervägg 3 dm och garaget blev 1 kvm för litet.

Vad jag undar är hur mkt det är rimligt att man kräver i nedsatt pris för detta. Här är en lista på skavankerna:
-Bärande pelare flyttar en innervägg 3 dm på övervåningen
-Innertak 3 cm lägre än avtalat
-garage 1 m2 mindre
-Tak i ett rum böts från träpanel till gips
-spånskivegolvläggning på 110 m2 har utgått, den e levererad men vi lägger det själv

tack på förhand!

Tycker att ni ska sätta er ned med byggaren i första hand och disskutera det ni inte blev nöjd med och höra vad dom har att erbjuda.. :)

Det som är rimligt tycker jag är att ni ska vara nöjda med överenskommelsen.. Vad jag menar är att än om ni får 10,000kr eller 50,000kr så är det viktigaste att ni och byggfirman är överens.. Det mår alla bäst av ::) (egen erfarenhet)

Jag vet att det är jättesvårt och en jobbig sak att ta tag i.. Skriv ned punkterna och fundera själva på vad det betyder för er att det inte blev som avtalat.. Kan ni leva med skavankerna och komma överens om en viss summa pengar så är ju det jätte bra.. Kommer man inte överens så kan det bli jätte jobbigt..

Det är det ända råd jag kan ge dig just nu ;)

Ett annat sätt är att få byggaren att fixa något extra som ni inte beställt - han kan 'betala av' ersättningen med arbete. Det kan bli så att ni bägge vinner på en sådan lösning - och det bästa vore ju att han själv erbjöd sig detta. Man får faktiskt räkna med att det lätt blir några 'fel' när det gäller ett så komplicerat projekt som ett husbygge.

Och, precis som lier skriver, det viktigaste är ju att ni bägge kommer överens och blir nöjda! Ni är tydligen nöjda med byggfirmans jobb bortsett från dessa punkter du beskrivit. Det kan alltså löna sig att stryka firman lite medhårs eftersom det blir en tvåårsbesiktning senare och att ni även då är på 'god fot'.

Det beror ju troligen också lite på hur er avtalsbild ser ut. Felet med innerväggen låter ju som en konstruktionsmiss, mer än ett byggfel. På samma sätt skulle det kunna vara med det för låga innertaket. Då uppstår ju frågan vem är ansvarig för konstruktionen? Det är ju en viss risk för att byggaren skyller på en kosntruktör, och har ni då inte totalentrepenad så är ni troligen själva konstruktionsansvariga.

Golvet som ni skall lägga själv, varför? Ärdet ni som vill sänka kostnaden eller är det byggaren som av någon anledning inte kan eller vill lägga det? Om det är ni som vill sänka kostnaden så är det lite farligt att säga så om ni inte först är överens om vilket kostnadsavdrag ni skall ha. Om ni har skrivit ett avtal med byggaren som innehåller att han skall lägga golvet, så är det inte självklart att han behöver ge er ett avdrag överhuvudtaget om ni sedan ändrar er.

byggsnubben skrev:
1)-Bärande pelare flyttar en innervägg 3 dm på övervåningen
2)-Innertak 3 cm lägre än avtalat
3)-garage 1 m2 mindre
4)-Tak i ett rum böts från träpanel till gips
5)-spånskivegolvläggning på 110 m2 har utgått, den e levererad men vi lägger det själv
Min första reflektion är om dessa förändringar skett i samråd med er, eller är sådant som konstaterats i efterhand.
Om det är förändringar som tagits upp när de blivit aktuella så kan jag inte se att punkterna 1-3 skulle kunna ge er något avdrag på priset, eftersom förändringarna antagligen har att göra med att huset överhuvudtaget skall kunna uppfylla konstruktionskraven i bygglagstiftningen.

Punkterna 4-5 skall ge er någon form av avslag på priset. Storleken på detta är något som skulle förhandlats om när ni tog beslutet att ändra er beställning. Nu får ni försöka få så bra betalt som möjligt.

Hej!
Tack för alla svar och råd!

Hempularen, det är snickarn som har hand om konstruktionen, det är en totalentreprenad där konstruktion ingår för hans del och där allt detta är reglerat klart och tydligt i avtalet. Dom har gjort fel helt enkelt. Snickarn har talat om för konstruktören vad som gällde och där har det brustit tyvärr...
Golvet är inskrivet i avtalet att dom skall lägga, men dom föredrog att dom inte gjorde det pga för mkt lagrat virke etc där det skall läggas senare (det är en oinredd vind) så vi skulle diskutera avdrag i priset senare.

Volvo: Nej, detta har inte skett i samråd. Det är fel som vi upptäckt nu. Vi har inte i varje skede gått och mätt varje detalj som dom gjort så det upptäcktes först nu. Tyvärr... Vad jag vet så har det inte heller med bygglagstiftningen att göra, utan dom har helt enkelt sett/räknat/mätt fel.

Finns det någon där ute som har gjort avdrag för olika saker på slutpriset? Vi har tex en tvättstuga som skulle helkaklas på väggarna men som vi själva satte upp väv i. Golvyta ca 10 m2. Vad skulle vara skäligt i avdrag i runda slängar? Vad kostar en hantverkare per timme typ? Hur många timmar skulle det gått åt mellan tummen och pekfingret?

Tack på förhand!

Man brukar ju shablonmässigt prata om att plattsättning i våtrum kostar uppåt 1000kr/kvm, inte inräknat själva kaklet, men övrigt material. Och då gäller det väggyta plus golvyta. I ert fall borde det handla om ca 30kvm väggyta.

Nu är en tvättstuga inte våtrum så där skulle inte blivit något fuktskydd, en del arbete och mycket dyrt material går då bort, men antag 400-500/kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.