35 222 läst · 29 svar
35k läst
29 svar
Skönaste sängar o madrasser du provat?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Jag var nära att köpa en specialbeställd från ANA för jag ville ha extra lång.
Dom verkar ha konkat men återbildats
http://vitanda.se/index.php
Slutade med en Ikea Songli 5 zon och memory foam bäddmadrass. Vi ville ha en resårbotten ram istället för kontinental eftersom det är snyggare och man faktiskt kan dammsuga under och ha möjlighet till förvaring.
Generellt tycker jag inte det spelar någon roll vilken grundsäng man väljer. Det handlar bara om att få rätt hårdhet (el justerbar undantaget)
90% av komforten ligger i att välja rätt bäddmadrass så se till att prova olika madrasser på samma säng. Man kan om man vill köpa grundsängen från ett ställe och bädmadrassen från ett annat om man hittar en som man gillar bättre.
http://vitanda.se/index.php
Slutade med en Ikea Songli 5 zon och memory foam bäddmadrass. Vi ville ha en resårbotten ram istället för kontinental eftersom det är snyggare och man faktiskt kan dammsuga under och ha möjlighet till förvaring.
Generellt tycker jag inte det spelar någon roll vilken grundsäng man väljer. Det handlar bara om att få rätt hårdhet (el justerbar undantaget)
90% av komforten ligger i att välja rätt bäddmadrass så se till att prova olika madrasser på samma säng. Man kan om man vill köpa grundsängen från ett ställe och bädmadrassen från ett annat om man hittar en som man gillar bättre.
Vi har en 24sju skymning.
Tycker den levererar till det priset den kostar! Gick från en halvkass typ trademax säng men kroppen hade nog vant sig vid den för den nya tog ett tag att vänja sig vid. Men från att haft mer eller mindre konstanta ryggsmärtor pga kass säng så är de mer eller mindre puts väck nu!
Sova är återförsäljare. Testade både Mios Carpe Diem, Jensen och lite andra men tyckte ändå 24sju var skönast! Enligt personalen var det även den som jag låg bäst i.
Tycker den levererar till det priset den kostar! Gick från en halvkass typ trademax säng men kroppen hade nog vant sig vid den för den nya tog ett tag att vänja sig vid. Men från att haft mer eller mindre konstanta ryggsmärtor pga kass säng så är de mer eller mindre puts väck nu!
Sova är återförsäljare. Testade både Mios Carpe Diem, Jensen och lite andra men tyckte ändå 24sju var skönast! Enligt personalen var det även den som jag låg bäst i.
Det är exakt vad du skall gå på. Inte pris eller märke. Den du ligger bäst i. Ger bäst stöd, avlastning etc. Och som du säger det vet personalen (ska iallafall) där du köper..J Jarlsgård skrev:Vi har en 24sju skymning.
Komforten ligger i BM ja, men det är i resåren du sover. Så den är absolut viktigast. Men självklart en bra BM kan göra en medioker resår bättre.Johannes Carlsson skrev:Jag var nära att köpa en specialbeställd från ANA för jag ville ha extra lång.
[länk]
Om syftet med tråden är att tipsa andra om sköna sängar, så tycker jag att det vore bra att inkludera lite personlig fakta. Såsom vikt, längd och kön på användare.
Jag är själv en rätt tung man på överkroppen medan min sambo är en väldigt lätt kvinna. Vi bör inte sova i samma säng för bästa komfort
Jag är själv en rätt tung man på överkroppen medan min sambo är en väldigt lätt kvinna. Vi bör inte sova i samma säng för bästa komfort
Japp, sjukt mycket pengar. Köpte i en Sova-butik och dealade rejält med priset - så förutsätter att det finns en generell prutmån på de dyrare sängarna.Stefan N skrev:
Men vi är båda väldigt nöjda med sängen och det är fantastiskt att lägga sig i den varje kväll.
Jag ligger på en mediummadrass. Ca 175cm, 70kg och relativ bredaxlad. Min sambo kör mjuk. Ca 160cm, 45kg.
Johannes Carlsson skrev:Jag var nära att köpa en specialbeställd från ANA för jag ville ha extra lång.
[länk]
Kan verkligen rekommendera Vitanda!
Då återupplivar vi denna tråden igen!
Någon som hört bra/dåligt om AYA 05? https://ayaofsweden.com/products/aya-05
Ska tydligen vara en av grundarna till Carpe Diem som startat ett eget brand?
Någon som hört bra/dåligt om AYA 05? https://ayaofsweden.com/products/aya-05
Ska tydligen vara en av grundarna till Carpe Diem som startat ett eget brand?
Jobbat i sängbutik. Sängen är bra på pappret iaf. Men alltid en personlig preferens som avgör. Mitt tips faller på MIOs Cape Farewell serie. Den sängen tillverkades också i Carpe Diems fabriker fram tills nyligen. Du får en Carpe säng under ett annan namn till ett lägre pris.E enoch85 skrev:
Fortfarande väldiga marginaler dock så gillar du att pruta så kan du prova, omöjligt i butiken jag jobbade dock.
Tänk på att "halva priset" deals sällan är en deal utan det faktiska priset.
Tack!
Ja, jag tänkte "vi provar". Har länge velat ha en "deluxe säng", och efter att ha sneglat på Wonderland och provlegat alla sängar på SENG så blev det denna. Lite spontant kanske, men känns ändå OK.
Fick ca 30% rabatt så betalade väl lite överpris ändå...
Ja, jag tänkte "vi provar". Har länge velat ha en "deluxe säng", och efter att ha sneglat på Wonderland och provlegat alla sängar på SENG så blev det denna. Lite spontant kanske, men känns ändå OK.
Fick ca 30% rabatt så betalade väl lite överpris ändå...
Tror det är en bra deal. Är vissa märken som kör halva priset lurendrej. Vissa sängsr är det genuin rea på. 30% känns svårslaget på den modellen om man inte kommer över ett utställningsexemplar. Sen tycker jag att 5-10k hit eller hit, över 15 år är det småpengar när man räknar på sovtid/krona. Grattis till en bra säng!E enoch85 skrev: