6 828 läst · 4 svar
7k läst
4 svar
Isolera lättbetongvägg invändigt
Hej,
Bor i ett äldre hus, troligtvis ursprungligen byggt sent 1800-tal sedan ombyggt, tillbyggt osv med åren. En del/rum av huset skulle vi vilja isolera upp på något sätt då där är kallt. Dagens konstruktion inifrån är skivor, typ tretex, svart vindpapp bakom, liten luftspalt och sedan lättbetong, tror det är siporex, ca 100 mm, som är putsad på utsidan.
Skulle gärna vilja ha lite tips kring hur man ska isolera väggarna. Funderingar går emot
- att bara mura upp med lättbetong invändigt, alltså bara göra väggen tjockare.
- regla upp innanför ytterväggen, mineralull, ångspärr och gipsa.
Man läser ju överallt kring de stora riskerna för fukt med att tilläggsisolera invändigt, men utvändigt är inget alternativ och jag tänker också, kan det räknas som att tilläggsisolera om man river allt fram till ytterväggen och helt gör om?
Funderar vidare på luftspalt, läste någonstans att en luftspalt innanför yttersta lättbetongen gör att ytterväggen blir helt meningslös som isolering. Andra säger att luftspalt är bra och att "luft isolerar ju"...
Tacksam för tankar!
Bor i ett äldre hus, troligtvis ursprungligen byggt sent 1800-tal sedan ombyggt, tillbyggt osv med åren. En del/rum av huset skulle vi vilja isolera upp på något sätt då där är kallt. Dagens konstruktion inifrån är skivor, typ tretex, svart vindpapp bakom, liten luftspalt och sedan lättbetong, tror det är siporex, ca 100 mm, som är putsad på utsidan.
Skulle gärna vilja ha lite tips kring hur man ska isolera väggarna. Funderingar går emot
- att bara mura upp med lättbetong invändigt, alltså bara göra väggen tjockare.
- regla upp innanför ytterväggen, mineralull, ångspärr och gipsa.
Man läser ju överallt kring de stora riskerna för fukt med att tilläggsisolera invändigt, men utvändigt är inget alternativ och jag tänker också, kan det räknas som att tilläggsisolera om man river allt fram till ytterväggen och helt gör om?
Funderar vidare på luftspalt, läste någonstans att en luftspalt innanför yttersta lättbetongen gör att ytterväggen blir helt meningslös som isolering. Andra säger att luftspalt är bra och att "luft isolerar ju"...
Tacksam för tankar!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 700 inlägg
Mineralull och ångbroms på ny innervägg säger jag. Lättbetong isolerar inge bra. Regla nya väggen med plåtregel så är det riskfritt. Hade skippat luftspalt
Trickigt.
Bygga på med lättbetong är det säkraste, men tyvärr isolerar ju lättbetong betydligt sämre än vanlig isolering. Vilket betyder att man behöver lägga på minst 10 cm och helst 20 cm, men då det är invändigt så brukar man inte vilja bli av med en mm mer än nödvändigt i golvyta...
Sedan beror det ju också på grundmuren och golvet om det klarar den högre belastningen, även om det sannolikt inte är ngt problem.
Stålreglar, glasull, ångspärr, och gips ger mer isolering, men det är superviktigt att få ångspärren helt tät, vilket i praktiken på befintliga hus brukar vara väldigt svårt.
Bara för att det inte är ngt organiskt mtrl i en sådan vägg hindrar inte att det börjar mögla om ångspärren inte blir tät och inomhusfukten letar sig ut och kondenserar mot ytterväggen. Mögel klarar sig fint på det damm och smuts som alltid finns på alla ytor, så det behöver inte träreglar för att trivas. Riskfritt är det alltså inte bara för att det är stålreglar istf trädito. Möjligtvis är risken aningens mindre.
Dessutom kan fukt leta sig in i väggen utifrån, t ex vid slagregn, vilket inte är helt ovanligt i Skåne. Med isolering och ångspärr på insidan kan väggen inte torka ut inåt, vilket också kan leda till fuktproblem.
Har för mig att lättbetong isolerar bara 1/3-del så bra som glasull. Dvs om man tilläggsisolerar med 45 mm glasull på insidan, så motsvarar 10 cm befintlig lättbetongvägg ca 33 mm glasull. Det gör att lättbetongväggens insida hamnar lite utanför mitten av väggens isoleringsmittpunkt. Så om det är +20C inomhus och 0C utomhus så kommer lättbetongväggens insida att hålla ca 8,5C. Tar man ut en kall öl ur kylens +8C så brukar det bildas kondens på glaset. Alltså bör det vara väsentligt med en tät ångspärr om man använder t ex glasull.
Bygga på med lättbetong är det säkraste, men tyvärr isolerar ju lättbetong betydligt sämre än vanlig isolering. Vilket betyder att man behöver lägga på minst 10 cm och helst 20 cm, men då det är invändigt så brukar man inte vilja bli av med en mm mer än nödvändigt i golvyta...
Sedan beror det ju också på grundmuren och golvet om det klarar den högre belastningen, även om det sannolikt inte är ngt problem.
Stålreglar, glasull, ångspärr, och gips ger mer isolering, men det är superviktigt att få ångspärren helt tät, vilket i praktiken på befintliga hus brukar vara väldigt svårt.
Bara för att det inte är ngt organiskt mtrl i en sådan vägg hindrar inte att det börjar mögla om ångspärren inte blir tät och inomhusfukten letar sig ut och kondenserar mot ytterväggen. Mögel klarar sig fint på det damm och smuts som alltid finns på alla ytor, så det behöver inte träreglar för att trivas. Riskfritt är det alltså inte bara för att det är stålreglar istf trädito. Möjligtvis är risken aningens mindre.
Dessutom kan fukt leta sig in i väggen utifrån, t ex vid slagregn, vilket inte är helt ovanligt i Skåne. Med isolering och ångspärr på insidan kan väggen inte torka ut inåt, vilket också kan leda till fuktproblem.
Har för mig att lättbetong isolerar bara 1/3-del så bra som glasull. Dvs om man tilläggsisolerar med 45 mm glasull på insidan, så motsvarar 10 cm befintlig lättbetongvägg ca 33 mm glasull. Det gör att lättbetongväggens insida hamnar lite utanför mitten av väggens isoleringsmittpunkt. Så om det är +20C inomhus och 0C utomhus så kommer lättbetongväggens insida att hålla ca 8,5C. Tar man ut en kall öl ur kylens +8C så brukar det bildas kondens på glaset. Alltså bör det vara väsentligt med en tät ångspärr om man använder t ex glasull.