Håller på att bygga ett 60 kvm garage. Där bilarna står är det 40 kvm och förrådet 20 kvm.

Ska ha cirka 8 grader varmt.

Någon som vet vilken sorts element, hur många, storlek och effekt man ska ha ?

Bor på öland så det är ju varmaste zonen.  :cool:

Mvh
H

Bara ett förslag, har du funderat på luft/luft-värmepump? Jag har hört/sett en del som installerat det i sina (iofs fristående) garage.

Fast 8 grader är i minsta laget för en luftvärmepump eftersom de flesta behöver ha ganska varmt inne för att kunna ta värme inifrån till avfrostningen utan att riskera att det börjar frysa på innedelen. Har det inget mervärde att höja temperaturen till 16 grader blir det förmodligen mer ekonomiskt med några billiga konvektorelement. De behövs förmodligen ändå för att förhindra problem om det nu skulle komma någon köldknäpp på Öland.

H skrev:
Håller på att bygga ett 60 kvm garage. Där bilarna står är det 40 kvm och förrådet 20 kvm.

Mvh
H
Skall det vara lika varmt överallt?
Är det viktigt att få upp värmen efter att man har öppnat en port?
Kan allt frostkänsligt förvaras i förrådet?

Jag skulle satsa på att isolera rejält. Små fönster, välisolerad port då den blir största värmeläckan, välisolerat golv för det går inte att förbättra i efterhand och välisolerat tak för det är billigt. Gärna en välisolerad innervägg till förrådet med fuktspärr mot garaget där bilen drar in vatten. I förrådet skall väl inget pågå som avger fukt?

Om bilen skall ut och in hela tiden mår den nog bättre av en carport på vintern.
Vill man satsa på att den mår bra borde det vara vettigt att lägga det mesta av elenergin på att köra en avfuktare så den torkar ur så gott det går.

En simpel fläktvärmare ansluten med 16A trefasuttag om man vill få upp temperaturen fort för att meka. Små elelement för att hålla temperaturen. Det elelementet som placerar värmen bäst där den behövs är en motorvärmare med kupevärmare.

Ett komplemet är att ställa ut frysboxen i förrådet, den drar mindre när den står svalt och ger gratisvärme.

Vill man ha det billigt i drift så dela uppvärmning med husets eventuella vattenburna system med ved, pellets eller markvärmepump. Men det kostar i installation, jag tror de pengarna gör mer nytta i portarna och isoleringen i övrigt.

Jag vet inte hur många watt du behöver eller tumreglerna för öland. Jag skulle själv chansa på att dra rikligt med elluttag, ställa dit en frysbox, köpa några små elelement med bra termostater, ha en kupévärmare i reserv och se hur det går.

Absolut inga fönster i portarna, de isolerar uselt, det är bättre med obruten plastskumsisolering i dem.

Små separata fönster av hög kvalitet, gärna med plastbågar.

H skrev:

Mvh
H

Har 2st 1000W oljefyllda element i garaget som är på 30 kvm och dom jobbar inte speciellt hårt så dom skulle säkert räcka till ett 40 kvm garage också. Välj 400V element så du fördelar belastningen bättre mellan faserna.
Om du bygger nytt, varför inte förbereda med en eller ett par extra dosor så du kan flytta ett element eller komplettera senare om det behövs, dom har en förmåga att vara ivägen när hyllor och annat ska in... eller planera rätt från början... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.