5 223 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Fuktig källare/krypgrund i sommarstuga
Vi har ärvt en sommarstuga från 50-talet. Under huset är hälften krypgrund och hälften utgrävd källare. Den står ouppvärmd på vintern, med elen avstängd. Problemet är att det är lite fuktigt där nere, och lite trä har vi fått bytt ut. Vad har vi för alternativ för att få ner fuktigheten? Någon rekommenderade SolarVenti, är det något att ha? Låta elen stå på och montera in fläktar? Att dränera om är inte ett alternativ än så länge.
Alla tankar och råd uppskattas.
Alla tankar och råd uppskattas.
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Eftersom ni slår av elen helt finns det inte så mycket att göra. De flesta metoder kräver el. Billigast är tex trygghetsvakten. Bäst är en avfuktare, då helst av sorptionsmodell (dyr). Plast på marken är en förutsättning oavsett metod.
Hur stora problem har ni?
Vitt ludd på undersidan av trossbotten (dvs mögel)?
Fritt vatten på marken?
Blöt jord?
Huset har ju klarat sig i 50 år, men förr eller senare får man problem.
Lägg in lite bilder.
Hur stora problem har ni?
Vitt ludd på undersidan av trossbotten (dvs mögel)?
Fritt vatten på marken?
Blöt jord?
Huset har ju klarat sig i 50 år, men förr eller senare får man problem.
Lägg in lite bilder.
Vi kan ju låta elen stå på, om det är nödvändigt. (Eller använda SolarVenti, vilket låter bra i teorin, men jag vill veta om det verkligen fungerar, så man inte slänger pengarna i sjön).
Problemen är inte så stora, inget mögel. Ja, förr eller senare får man problem, och jag tänkte att det är bättre att göra lite nu än att tvingas göra mycket om några år.
Plast på marken får vi se till att fixa.
Problemen är inte så stora, inget mögel. Ja, förr eller senare får man problem, och jag tänkte att det är bättre att göra lite nu än att tvingas göra mycket om några år.
Plast på marken får vi se till att fixa.
SolarVenti tror jag inte på, den kommer att blåsa in luft som kondenserar innan det hunnit blivit varm efter en natt tex.
Har själv 50/50 källare/torpargrund och hade problem i källaren, nära på 100% RF nu runt 40-50 med en luftavfuktare.
Torpargrunden har jag inga problem med idag men skall täta upp den och ha en sorptionsavfuktare då bjälklaget skall isoleras.
Har själv 50/50 källare/torpargrund och hade problem i källaren, nära på 100% RF nu runt 40-50 med en luftavfuktare.
Torpargrunden har jag inga problem med idag men skall täta upp den och ha en sorptionsavfuktare då bjälklaget skall isoleras.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 969 kr inkl moms
Läs mer
Sonen köpte ett hus för två år sedan. den har krypgrund under större delen av huset. Besiktningsmannen upptäckte förhöjda fuktvärden i krypgrunden men kom med förslag på åtgärder.
Rensa ut allt organiskt som ligger och skräpar, det binder fukten.
Lägg ut åldringsbeständig plast på marken.
Täpp igen alla ventilationsgaller
Sätt in en Sorptionsavfuktare.
Vi följde dessa förslag fullt ut och nu två år senare Har fukthalten sjunkit från ca 90% till 60 - 65%
Allt trä som tidigare dröp av fukt känns kruttorrt och "källarlukten" har helt försvunnit.
Vi följde dessa förslag fullt ut och nu två år senare Har fukthalten sjunkit från ca 90% till 60 - 65%
Allt trä som tidigare dröp av fukt känns kruttorrt och "källarlukten" har helt försvunnit.
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Det är så man ska göra. En säker metod, som gör att man slipper oro sig. Finns Många andra åtgärder man kan göra, men ingen är heltänkande, och kräver att man har koll på vad som händer i grunden, och måste vara bered på ytterligare åtgärder. En sådan här lösning kostar 20-30 tusen, men man kan sedan sova lugnt.K KA-1 skrev:Sonen köpte ett hus för två år sedan. den har krypgrund under större delen av huset. Besiktningsmannen upptäckte förhöjda fuktvärden i krypgrunden men kom med förslag på åtgärder.
Tack för svaren. En fråga till: är det någon som har erfarenhet av eller åsikter om Trygghetsvakten krypgrund?
https://www.trygghetsvakten.se/krypgrundsavfuktare/trygghetsvakten-krypgrundsavfuktare
https://www.trygghetsvakten.se/krypgrundsavfuktare/trygghetsvakten-krypgrundsavfuktare
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Billig och bra. Men räcker oftast inte till i en grund med höga fukthalter. Om du samtidigt monterar en bra fuktmätare så att du hela tiden har koll på grunden kan man börja med trygghetsvakten och se om det räcker. Men om inte, får du ju kasta ut mer pengar senare för en riktig avfuktareT trädgård skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej! Jag håller på med samma sak som dig. Du kan titta i min tråd om du vill: https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-golv-eller-inte-i-gammalt-torp-med-torpargrund.308745/
En bra sida för information är: http://www.lfs-web.se/
Som folk skriver är det ju optimalt att installera sorptionsavfuktare, men även dyrt, och speciellt kännbart i en sommarstuga som endast nyttjas sommartid. Dessutom har du förutom installationskostnad på 15-20 000 SEK en driftskostnad.
Jag kommer plasta backen och isolera med två lager krypgrundsisolering. Därefter anväda ett klimatminne för att hålla koll på temperatur och luftfuktighet.
På inrådan av Jerker på LFS kommer jag INTE att isolera golvbjälklaget då torpet ändå inte används vintertid. På så sätt kan varm luft vandra ner och förhoppningsvis hjälpa till att hålla ett bra klimat i grunden
En bra sida för information är: http://www.lfs-web.se/
Som folk skriver är det ju optimalt att installera sorptionsavfuktare, men även dyrt, och speciellt kännbart i en sommarstuga som endast nyttjas sommartid. Dessutom har du förutom installationskostnad på 15-20 000 SEK en driftskostnad.
Jag kommer plasta backen och isolera med två lager krypgrundsisolering. Därefter anväda ett klimatminne för att hålla koll på temperatur och luftfuktighet.
På inrådan av Jerker på LFS kommer jag INTE att isolera golvbjälklaget då torpet ändå inte används vintertid. På så sätt kan varm luft vandra ner och förhoppningsvis hjälpa till att hålla ett bra klimat i grunden
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
94-98% luftfuktighet i krypgrunden.
Miljö & Hälsa -
Fuktigt tegelgolv i källare under sommarperiod
Stenhus -
Hur gör jag med bubblande färg på spackel? (I fuktig källare)
Färg, Måla & Tapetsera -
Fuktigt hörn i källaren
Grund & Markarbeten -
Källaren tar in vatten -Grävd källare innanför krypgrund
Grund & Markarbeten