Står ev i startgroparna och renovera ett badrum som idag är från ~70talet och är 3x3 meter stort

Idag sitter det en radiator vid ena väggen , men vad jag läser mig till så får inget förutom brunn och toalettavlopp bryta golvets tätskikt? Hur ska man lösa detta? idag går radiatorrören (1-krets) i bjälklaget över platta.

Kan inte gärna göra om dem och dra ur dem ur väggen utan och få dolda skarver på radiatorkretsen

Man kan göra undantag från reglerna om det medför orimligt stor insats att följa dem vid en renovering. Det påverkar ju även var de finns.

G
Går väll att gjuta en liten klack/avsats runt rören.

Precis som Daniel säger.

Dock det där med dolda skarvar, det har du med största sannolikhet redan. Så med det i åtanke blir det ingen större skillnad för kretsen gällande täthet.

Krilleman
Dolda skarvar på vattenledningar ska man ju ej ha. Men på värmesystem så är det fortfarande OK.

Tappvatten ska alltid vara skarvfritt!

Klack är ej godkänt.

Tvättställsavloppet är OK att ha i golv enligt säkervatten, även genomföring för tex tvättmaskinsavlopp. Men det är alltid snyggare att ha dessa utgångar i väggen om det går!

Saxat ur säkervatten på sidan 24:
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar nnas i golv
med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad
eller dusch får det endast nnas golvbrunn.

https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Exakt som krille säger, så för att förtydliga det jag skrev så syftade jag på rören till radiatorn och inget annat :)

Klack är inte helt enligt reglerna, men det kan helt klart vara en lösning om det inte är rimmligt att följa reglerna fullt ut.

idag går handfatsavloppet in i väggen

lutar åt och bygga dit en minishunt med tillhörande elpatron och helt enkelt skippa radiatorn=)

Vad har ni för ideer på golvlösning?
idag är det betongplatta med källare under och sen träbjälklag och troligen golvspån eller råspont under plastmattan (vi har en fuktskada där vattenrören går upp genom plastmatta så räknar med att riva allt ner till plattan).Gissar på ca 120mm från plattan upp till mattan idag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.