Det är inte teglet som är felet här. Det är blandat med vita fönster, orange grund. Träfärgad dörr och en ganska ful balkong.

Måla grunden grå. Nytt balkongräcke. Vita dörrar och eventuellt vitt på trädelen skulle göra att det känns mer modernt.

Svarta detaljer hade funkat istället för vitt men du har ju redan vita fönster

L
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är inte teglet som är felet här. Det är blandat med vita fönster, orange grund. Träfärgad dörr och en ganska ful balkong.

Måla grunden grå. Nytt balkongräcke. Vita dörrar och eventuellt vitt på trädelen skulle göra att det känns mer modernt.

Svarta detaljer hade funkat istället för vitt men du har ju redan vita fönster
Vad är det för fel på balkongen? Ser ut som ett tidtypiskt räcke med utsmyckande detaljer - men jag har liten skärm just nu och kanske missar något.

Det är väl just det som TS ville ändra, få lite modernare och snyggare karaktär?

L
Vill inte vara ordmärkare men snygg är inte för mig automatiskt synonymt med modern. Som sagt för liten skärm för att se ordentligt just nu - men mitt intryck är att balkongen passar huset, är liksom det tillverkad i rejäla kvalitetsmaterial och verkar dessutom ha en smidesutsmyckning överst på räcket som skulle vara kostsam att låta nytillverka.

Dock är ju att måla om grunden som du föreslår ett enkelt ingrepp som möjligen kan göra helheten mer uppdaterad.

Men i princip har jag svårt att se varför man ska göra om saker på en byggnad som redan nu består av till synes utmärkta material i sin tids bästa stil.

Vill man ha 2018 är det kanske bättre att bygga helt nytt och gå lös på alla årets senaste trender i byggkatalogen - byggvarubranschen kommer i alla fall att vara nöjda och glada.

Känns som TS bad om tips och råd hur han SKA ändra. Inte vad andras åsikter gällande tegel och hur bra det egentligen är. Kan bidra med att säga att svärfar hade en putsad kåk som han tilläggsisolerade och smällde på panel istället. Hela jobbet inkl. Målning och material landa på runt 160 tusen. Då var det letter som utförde det genom en bekant.

L
Patfa85 Patfa85 skrev:
Känns som TS bad om tips och råd hur han SKA ändra. Inte vad andras åsikter gällande tegel och hur bra det egentligen är. Kan bidra med att säga att svärfar hade en putsad kåk som han tilläggsisolerade och smällde på panel istället. Hela jobbet inkl. Målning och material landa på runt 160 tusen. Då var det letter som utförde det genom en bekant.
Det stämmer att det är vad TS frågar efter, ja. Men eftersom TS vänder sig till ett öppet forum tror jag TS är ok med att också få in andra synvinklar. Ibland behöver man se på saker på ett helt annat sätt - inte minst jag själv som tro det eller ej har fel ofta - minst flera gånger om dagen :) Dessutom verkar TS redan ha övergivit oss, så diskussionen känns nu mer principiell i mina ögon iaf.

Angående din sväris - vet du ungefär hur mycket han vunnit i värme - alltså hur mycket det har hunnit betala sig hittills i form av minskade uppvärmningskostnader?

L Lärospånet skrev:
Det stämmer att det är vad TS frågar efter, ja. Men eftersom TS vänder sig till ett öppet forum tror jag TS är ok med att också få in andra synvinklar. Ibland behöver man se på saker på ett helt annat sätt - inte minst jag själv som tro det eller ej har fel ofta - minst flera gånger om dagen :) Dessutom verkar TS redan ha övergivit oss, så diskussionen känns nu mer principiell i mina ögon iaf.

Angående din sväris - vet du ungefär hur mycket han vunnit i värme - alltså hur mycket det har hunnit betala sig hittills i form av minskade uppvärmningskostnader?
Han gjorde det förra året och det var nog i första hand för att få en ny fasad han gjorde så det är ingenting han har nämnt nåt om:)

L
Tack för ditt svar!

Var och en gör som han eller hon vill med sina pengar och sitt hus (så länge man har bygglov så klart) - men jag kan för min del tänka mig mycket roligare att göra för pengarna än att förändra ett hus originalutseende fullständigt bara för att man kan. Trender kommer och går.

Fönster och dörrar från den där tiden är oftast betydligt bättre kvalitet än dagens och tegel är ett bra fasadmaterial.......... men huset och tomten har onekligen en viss Mustamäe-atmosfär. Mustamäe är förövrigt den fattigaste och betonggråaste förorten till Tallinn.

Mitt förslag är att måla om fönster och dörrar och burspråk och balkongräcke i någon lämpligare kulör (den nuvarande är gräslig) och plantera björkar på tomten. Björkplantor är gratis och växer snabbt. Redan efter 5-10 år ger de en lummig miljö som är raka motsatsen mot Mustamäe och efter 20 år är de stora ståtliga träd som förändrar hela miljön.
På någon sida skulle jag plantera buskar längs tomtgränsen...... och kanske några rödvinbärsbuskar på tomten och någon syren. De är tåliga och billiga men bidrar till känslan av mänsklig och ombonad miljö. Raka motsatsen till Mustamäe.

I Jakobstad i Österbotten finns hus i samma stil som ditt med originalfasad som ser väldigt ombonade och mysiga ut där de står inbäddade i grönska. Det är onödigt att bränna pengar på ett tekniskt sett onödigt fasadbyte om man kan få samma trivseleffekt för småpengar på annat vis.

Grunden och burspråket på gaveln har en gräsligt opassande kulör. Annars är det ett snyggt hus som representerar sin samtid på ett harmoniskt sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.