Men skulle det mot all förmodan bli läckage eller mycket kondens så kommer det väl inte utanför ytterväggen eller det kanske det gör.. vad vet jag, nej nu måste jag sätta igång med mina luftspalter du drar ju ifrån mig
 
Kan inte släppa detta ändå det ser ut som om luftspalten sitter "framför" vindpappen ser inte för glesen. Det jag menar är att om nu vinden utifrån blåser på huset så ser det ut som om din luftspalt sitter på fel sida (inne i kattvinden och där blir det ju ingen cirkulation) fredag efter middag och jag är inte världsmästare på att förklara märker jag
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Men skulle det mot all förmodan bli läckage eller mycket kondens så kommer det väl inte utanför ytterväggen eller det kanske det gör.. vad vet jag, nej nu måste jag sätta igång med mina luftspalter du drar ju ifrån mig
Hmm. Nu ska vi se. Blir det mycket kondens mot luftspalten så kommer detta rinna ner i kattvinden utanför stödbensväggen. det är helt sant det. Det är en konsekvens av att jag inte isolerar ut till takfot. Det är mycket att hålla koll på märker jag!

Illustration av en snittbild genom en takkonstruktion med isolering och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla rörgenomföringar i taket sker på kattvinden så rimligtvis är det kondens som kan bli ett problem men jag tror att jag har så pass luftgenomströmning att det borde vara ok.

Men jag har en tanke på att montera en fläkt i kattvinden för att flytta luft. Om det är smart eller inte det vettesjutton.
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Kan inte släppa detta ändå det ser ut som om luftspalten sitter "framför" vindpappen ser inte för glesen. Det jag menar är att om nu vinden utifrån blåser på huset så ser det ut som om din luftspalt sitter på fel sida (inne i kattvinden och där blir det ju ingen cirkulation) fredag efter middag och jag är inte världsmästare på att förklara märker jag
Se bild nedan. Så ligger luftspalten. Det ska enligt ä-hus vara en 10mm springa i takfoten med insektsnät för att luft ska kunna strömma fritt :)

Schematisk illustration av en takkonstruktion med markerad luftspalt och 10mm springa för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta rittalangerna ;)
 
Jo precis men på alla hus jag byggt så sitter ju vindpappen bakom stödbenen innan isoleringen så luften kan strömma fritt in i luftspalten men det kanske är samma som du gjort
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Jo precis men på alla hus jag byggt så sitter ju vindpappen bakom stödbenen innan isoleringen så luften kan strömma fritt in i luftspalten men det kanske är samma som du gjort
Jo precis :) Vi tänker lika. Enda skillnaden är denna. Istället för att göra som man brukar göra (se bild1) så gör jag enligt bild 2.

Handritad skiss över två olika metoder för att sätta vindpapp med färgkodade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gult är läkten i väggen. Blått är vindpapp. Rött är stödbenen. Grönt är isoleringen.

Så för att slippa stå på fel sida och dansa med vid pappen så står jag på insidan av stödbenen och sätter vindpapp. Detta förfarande är vanligt i golv.
 
Då har jag lärt mig något nytt jobba lugnt
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Då har jag lärt mig något nytt jobba lugnt
:) ska fota lite när det är dags. Tack för kommentarerna. :))))
 
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
E Erik_Johansson skrev:
Ah ok. Ja men då har du ju tänkt på det! :)

Men då blir det att regla på inåt mot rummen som på ritningen ändå inser jag när jag ser hur du monterat läkten. Klart enklast så det är nog inget dumt val.
Jo det blir att regla inått. Man måste ju bli klar också ;)
 
Gul och svart spikpistol fastsatt vid ställning i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två röda Hultafors vattenpass med gröna libeller och logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya bästa vapendragarna. Jäklar vad fint det är med en picka.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Mm kan tänka mig glömde kompressorn och picka på jobbet och efter 2 fack klara så blir det nog att åka och hämta imorgon....suck
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Mm kan tänka mig glömde kompressorn och picka på jobbet och efter 2 fack klara så blir det nog att åka och hämta imorgon....suck
Bara kämpa på! :)
 
Ja det är väl det men just nu vill jag aldrig se en luftspalt mer
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Ja det är väl det men just nu vill jag aldrig se en luftspalt mer
:)) förstår känslan.
 
Eeeeeeen vecka har gått och det fortsätts med att spika läkt och luftspalt om vartannat för att inte tokig. :)

Men nästa vecka då jäklar ska det dras igång med vindpappen. Har förövrigt ett litet gäng 120mm isolering liggandes i garaget.

Isover glasullsisolering i förpackningar staplade i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.