Snailman
Köpte faktiskt också en sats elskruvmejslar, då jag verkar ha slarvat bort alla med spårskruvmejslar med rak klinga, känns inte kul när jag använder en sån där som blir bredare några mm upp för att sedan smalna av igen i en bit upp.

Tänker på ubåtar och sockerbitar.

Har bara använt lidlklingan för att såga kakellister i aluminium, och det blev nog nån liten triangel kvar, nu har min såg ett justerbart anhåll så flyttar man fram det så borde det bli bättre, nu har jag haft sönder mitt anhåll en gång och bytt, och mitt andra är också sönder sedan länge, högerbiten sitter med två skruv och vänster igen med en skruv, och då de gått av på mitten, så blir vänster igen mer som ett gångjärn.

Trä sågar jag ännu med orginalklingan Bosch, och den har hängt med 1 och 1/2 hus ungefär och duger ännu.
 
Kan rekommendera deras sekatörer köpte en 6 eller så för 30-40kr styck som slit och släng, förbluffande så föredrar jag dem före mina helt nya Felco.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
De känns helt ok. Det är ganska små tänder men så kanske det blir med 80st på 210mm. De var dock välförpackade och adapterringar verkar följa med varje klinga. Hinner dock inte provkapa än.

50kr tycker jag de verkar värda. Är de dåliga får man väl slipa om dem.
Du kommer inte att slipa om dem. Det kostar mer att slipa än att köpa nya :)
 
Jag har en egen slip så då slipar man ofta :)
 
  • Gilla
End och 2 till
  • Laddar…
Jag slängde ner en klinga och lite muttrar i korgen i går. Tittade lite på skivslipen men insåg att jag bara skulle köpa mig 400 kronors ledsamhet. Åkte egentligen dit för verktygstavolrna men jädrar vad plastiga och eländiga de var, de fick ligga kvar.
 
Blev en verktygslåda, en helt ok gradvinkeltjofräs och ett pack med blad till multisågen igår. Och jag som bara skulle handla en femma grädde.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Blev en verktygslåda, en helt ok gradvinkeltjofräs och ett pack med blad till multisågen igår. Och jag som bara skulle handla en femma grädde.
Vad är det för fästen på bladen? Under ”passar till...” listades bara en massa B-märken så jag lät dem ligga.
 
Jag har en Mac Allister (iofs b-märke) och dom passade. Har kört med andra fästen som också passat fast sett annorlunda ut. Bosch, Kwb etc.
 
Jag kan konstatera att 210mm i klingorna inte sågar igenom ämnet på min kap, Makita LS815 för 216mm klingor :( Det får bli att använda dem i bordsågen istället.

Oavsågad träbit med en triangel kvar i hörnet intill en sågklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppe i högra hörnet syns triangeln som blir kvar. Lite men ack så irriterande.
 
Ola C Ola C skrev:
Ska ni köra 210 klingor på 216 kap o gersåg så kolla först att ni har marginal
johel572 johel572 skrev:
Jag kan konstatera att 210mm i klingorna inte sågar igenom ämnet på min kap, Makita LS815 för 216mm klingor :( Det får bli att använda dem i bordsågen istället
Här skulle man kunna skriva nåt besserwissigt men det gör jag inte:geek:
 
  • Gilla
Harald Boye och 7 till
  • Laddar…
Du kan inte bara lägga på några millimeter distans på anhållet så är saken ur världen?
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 3 till
  • Laddar…
Någon som testat excenterslipen och multi-maskinen för tryckluft?

Excenterslipen liknar de som säljs på Jula för 799 kr.

Hade en Bosch multimaskin innan och den använde jag rätt flitigt, men sen brände jag motorn tyvärr, så tänkte att en tryckluftmaskin kanske inte lika lätt går sönder, även om den är av billigare sort.

Någon som har några tankar?
Värt att köpa?
 
Trycklufts maskiner är oftast väldigt bra men kräver bra kompressor då dom brukar ta duktigt med luft
 
Denna veckas inköp. Limknekt! 149:- Tycker den spänner rejält bara man vickar handtaget fullt bakåt innan man drar åt. Lätta och fina också. Blir nog att köpa två till i morgon.

Nyinköpt limknekt på ett arbetsbord omgivet av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limknekt 1000mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.