Hej alla experter!
Jag planerar lite större renoveringar under året i mitt 60-talshus och kommer då konvertera från direktel till vattenburet med golvvärme. Huset är enplan + källare och på övre plan kommer vi ha radiatorer i alla rum utom köket där vi ändå vill byta golv så där vill vi ha klinker med golvvärme. Självklart vill vi då att det bygger minimalt för att slippa höga trösklar.
Förutsättningarna är att det är ca. 20m2 med träbjälklag cc55 ungefär. Jag undrar om det funkar att göra så här (se bild så förstår ni kanske hur jag tänker ungefär):?
1. Kortla mellan reglarna i bjälklaget (hur tätt måste jag kortla?)
2. Sätta glespanel exempelvis 21x120
3. Golvvärmeplåtar
4. Golvgips 13mm (skulle funka enligt säljaren på XL?)
5. Klinkra direkt på gipset
Jag planerar lite större renoveringar under året i mitt 60-talshus och kommer då konvertera från direktel till vattenburet med golvvärme. Huset är enplan + källare och på övre plan kommer vi ha radiatorer i alla rum utom köket där vi ändå vill byta golv så där vill vi ha klinker med golvvärme. Självklart vill vi då att det bygger minimalt för att slippa höga trösklar.
Förutsättningarna är att det är ca. 20m2 med träbjälklag cc55 ungefär. Jag undrar om det funkar att göra så här (se bild så förstår ni kanske hur jag tänker ungefär):?
3. Golvvärmeplåtar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 2 820 inlägg
Spårad golvspån och flytspackel ger betydligt bättre värmeeffekt än golvgips med samma höjd
Hur lägger man det med så lite bygghöjd som möjligt? I vårt fall är golven i angränsande rum 22mm högre än träbjälklaget så optimalt hade ju varit att det bygger ca. 22, men man kan ju acceptera en liten tröskel också.Andreas_kalmar skrev:
Golvspån med spår är väl 22? Plus flytspackel några mm? Plus klinker.
Jo, så är det ju tyvärr. Men lätt rengöra och hållbart. I dag har vi plankgolv med springor där all skit lägger sig... allt har sina för- och nackdelar.S skutten11 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 820 inlägg
Golvspån 22mm spackel ca 13mm och klinker med fix ca 13mm
Renoverare
· Kalmar
· 2 820 inlägg
Glespanel och gips och klinkers blir 47 mm dvs 1 mm mindre
Jag har svårt att tro att glespanel lagd på 45x45mm kortlingar är tillräckligt stabilt att lägga golvgips direkt på. Säljaren måste (förhoppningsvis) trott att glespanelen skulle läggas uppepå golvåsarna?K kv05lama skrev:Hej alla experter!
3. Golvvärmeplåtar
[bild]
Enligt den skissen jag bifogade gömmer man glespanelen mellan golvbjälken tack vare att man kortlar, endast gips + klinker ovanför bjälken, dvs 26mm och golven i angränsande är 22 så tröskeln blir 4.Andreas_kalmar skrev:
Eller kan man göra nåt liknande och få ner spånskivorna mellan golvbjälken?
Om man kortlar med grövre virke, spelar det någon roll? man kan ju kortla tätt med exempelvis 95x45?useless skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 820 inlägg
Nä som du har ritat så kommer du inte kunna lägga varken golvvärme eller klinkers det minsta du behöver är 22mm spån över bjälklaget
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
I min hall så sågade/hyvlade jag ner golvåsarna så att golvspån, (el)golvvärme, flytspacel och klinker skulle få samma höjd som allt annat. Å andra sidan la jag dit en extra golvås mellan originalen.
Protte
Protte
Jag funderar i samma banor, jag tycker det borde fungera bara kortlingarna sitter tillräckligt tätt, hur gjorde du till slut? och blev det bra?K kv05lama skrev:Hej alla experter!
3. Golvvärmeplåtar
[bild]