Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
[bild]

Lånad bild från en annan tråd på här på BH
Såg inte det riktigt i första tråden men detta är rätt häftigt!!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Såg inte det riktigt i första tråden men detta är rätt häftigt!!
Vad matar den?
 
...fast här var det nog den orangea som tog slut och det fanns en hel massa vacker gul/grön över! Eller är det en gul man skarvat på mot den orangea (synd inget grönt på den gula, eller?)? Då är det ju nästan OK. Lite tejp på skarven bara så är det ingen som tänker på det ;)
 
A Avemo skrev:
[bild]
För de som klagade på att jag inte snabbt och våldsamt förstörde den spänningssatta hanen kan jag meddela att den numera är urkopplad ur plintraden. Det fanns önskemål om att ha en timer på spisen, och jag erbjöd mig att koppla in detta. Men då var jag "tvungen" att använda kontaktorn som tidigare matat fläkten.
 
  • Gilla
GK100 och 6 till
  • Laddar…
Jag åkte på en felsökning där spottarna i altanen helt plötsligt inte gick att stänga av. De styrdes av en rörelsevakt och en brytare som kunde stänga av tändtråden från vakten.
Det händer att rörelsevakter "klistrar" och släpper igenom spänning hela tiden men det var ju konstigt att det inte gick att använda brytaren om det hade hänt.
Väl framme kunde jag konstatera att någon hade varit kreativ och byglat över tändtråden från vakten till fas i en dosa. Han hade troligtvis trott att brun ska vara fas men de utgående kablarna till spottarna hade brun som tändtråd. Personen hade dessutom knött in dubbla trådar i samma hål i kopplingsplinten.
Kunden kom på att han hade haft en behörig våtrumskille där som dessutom hade elbehörighet. Han hade kopplat lite i källaren också. Klammad lampsladd 0,75 mm² till en radiator och han hade även satt upp en 2x36 W lysrörsarmatur i sovrumstaket...
Mer bilder kommer nästa gång jag varit där.
Felaktigt elinstallation med flera bruna kablar inkopplade i en kopplingsplint och dubbla trådar i samma hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det är en ytterligare fördel med wago 221 jämfört med gamla 222, de tar 4mm², så det ryms dubbla 1,5mm2.
Perfekt, man kan spara in lite på kostnaden för wago, så självrisken för det brunna huset delvis betalar tillbaka sig. ;)

Men jag kan bikta mig, ibland snurrar jag ihop två biledare och sätter i ett hål i en wago 221.
Jag har relativt frekvent hittat biledare som elektriker bara snurrat ihop, och sen lämnat, så det finns grader i mörkret.


edit:
Vid sidan av vägen, är det en fartygsränna där i bilden (heter nog montageprofil har jag för mig) som kablarna sitter monterade mot?
Det brukar man inte hitta där det är hempulat, borde ha varit en riktig elektriker där åtminstone i början.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
2x36 W lysrörsarmatur i sovrumstaket
Var det för filminspelning?
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 6 till
  • Laddar…
hsd
Müssli Müssli skrev:
en behörig våtrumskille där som dessutom hade elbehörighet
Elbehörigheten kan vi konstatera saknas, kanske samma med våtrum .....
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Det har varit en annan firma där tidigare och gjort det mesta, troligtvis allt. Den här killen gjorde ett badrum och passade samtidigt på att göra lite elektriska arbeten.
Att elbehörighet saknas är det ingen tvekan om, hur det är med våtrumsbehörigheten har jag ingen aning om.

Fartygsrännan satt där innan, det är en källare i huset som gjorts om till två extra sovrum.
 
De här bilderna tycker jag passar här! Är så jävla arg nu!!:mad:. Inventerade min el lite eftersom jag funderar på att jorda all återstående el i huset (det som inte är jordat då). Sen hittar man sådana här roliga lösningar. Tomten som har dragit elen här innan har helt sonika klippt av jordkabeln. Hade han lämnat kvar den i lagom längd och satt på en toppklämma så hade det varit en barnlek att dra om. Då hade det bara varit att byta matande kabel och koppla på. Nu får jag istället byta all kabel...
 
  • Eluttag där jordkabeln har klippts av i en felaktigt utförd installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med klippt jordkabel och osäker elektrisk koppling i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr ganska vanligt, bland en del elmicklare vedertaget att klippa ej använda ledare. Står du ut med synen av två dosor bredvid varandra är det ett sätt att få ihop det, skala upp och en dosa till.
 
  • Gilla
dajmx
  • Laddar…
Nja, jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Ska nog starta en tråd om det hela så tar det där istället:).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Semko17 don som jag springer på är ju lite lätt knepigt. De kanske fortfarande används, gubben i huset kanske kör en vedkap en dag varje sommar eller så, och blir riktigt sur om jag tar väck det. Och det är ju trots allt inte vare sig akut livsfarligt eller olagligt att ha det kvar.
.
När jag flyttade in i vårt hus från -63 så fanns det många sådana don i källaren. Bland annat ett i tvättstugan. Ovanför badkaret. I metall. I drift.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är en ytterligare fördel med wago 221 jämfört med gamla 222, de tar 4mm², så det ryms dubbla 1,5mm2.
Perfekt, man kan spara in lite på kostnaden för wago, så självrisken för det brunna huset delvis betalar tillbaka sig. ;)
Även wago 222 tar 4mm² :whistle:
Det jag funderar mest över är om den som sitter dubbelt i mitten går till ubåten och skarvas där?
Då kunde de likväl haft tre ledare i ubåten istället, den dubbla är helt onödig då.
Om den skarvas i ubåten till den andra bruna fk:n så undrar jag varför han ens använt ubåten om han ändå lägger dubbelt, kanske han börjat tänka rätt men sedan inte förstod hur han tänkt.
Nä detta blev snurrigt.
 
richardtenggren
Bytte ut lite uttag i helgen då de gamla uttagen var dåliga, stickpropparna ramlade nästan ur vissa uttag. Det är tydligen gamla eljo-uttag från början av 70-talet, det förekommer även kombinationsramar om det säger något.
På ett uttag hade man lagt in 3st FK under varje klämma och på den ena fasledaren hade kopparen blivit svart och isoleringen något sargad av värme, så det har nog varit rätt dålig kontakt där.

Nu sitter det istället ett par 773:surprised:r därifrån endast en ledare för resp. fas och nolla till uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.