Tunt metallbleck fäst på vägg för låsbygel, omgivet av tapetserad yta och en taklist ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick tillverka någon form av bleck där låsbygeln (heter det så?) går emot väggen för att inte förstöra väven. På motstående sida, där gångjärnen sitter, har jag ju satt en plywood längs hela för att det ska vara något stabilt att fästa i hela vägen ner, men på denna sida ligger gipsskivan hela vägen fram till kanten, så själva kanten är ganska ömtålig. Passformen på luckan är tight, så jag var tvungen att göra blecket riktigt tunt så jag klippte till en bit takplåt jag hade liggande. Bygger ca en halv millimeter. Inte så snygg, men den ska snart målas =).

Monterad TV inbäddad i vägg med träram och taklist runt öppningen, synlig takplåtsbleck och underliggande möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provupphängning av teven, passar som en smäck! Taklist uppsatt runt hela "hålrummet". Längs ner i mitten under teven ser man klossen som fungerar som stopp om låsbygeln skulle ge med sig. Nu är det hundraprocentigt!

Hörn av ett rum med taklist och kabelkanal, där ett tunt bleck vid väggen skyddar tapeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spacklat skruvhålen för karmen. Har även satt upp blecket som följde med låset. Det hade inte kunnat bygga ut ett hårstrå till, då hade luckan tagit emot! Men som det är nu är passformen perfekt, man känner lufttrycket när man släpper luckan från öppet läge, det vill liksom hålla kvar luckan även om det inte tar emot någonstans =), väldigt nöjd med det.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 3 till
  • Laddar…
Gasfjäder monterad på vit vägg och brun dörr, med fokus på fjädern och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att sätta dit gasfjädrarna. Ännu ett pilligt moment. Hade i sann ingenjörsanda räknat ut exakt placering för att få luckan att hållas i 25 graders lutning bakåt i öppet läge, men någonstans på vägen blev det ändå inte riktigt rätt så jag fick justera ett par gånger. Har än så länge bara fäst med provisoriska skruvar. Det kommer bli rejält med tryck på skruvarna så det behövs rejäla doningar.

Gasfjäder monterad på lucka i taket med nyborrade hål för förbättrad stängning och passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En detalj jag inte riktigt räknat med var att i stängt läge så trycker gasfjädrarna luckan enormt mycket i riktning mot låset, dvs från gångjärnen, vilket gjorde att luckan med före detta perfekta passformen inte var så perfekt längre utan tog emot och skavde. I och med att det inte fanns några skruvhål längst nere på gångjärnen, nära kanten, så fick jag borra upp extra hål och fästa så långt ner som möjligt för att motverka att gångjärnen kan ge med sig i den riktningen. Det gjorde susen. Passform åter som en smäck =)

Installation av gasfjädrar till lucka, med TV-fäste och kablar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sladdragning och inkoppling av elektronik. Tv-fästet fick bli den modell jag hittade som byggde ut minst från väggen, detta bygger 10mm. Teven är 40mm, luckan är 18mm och fästet bygger 10mm, så jag har ca 10mm luft kvar i stängt läge. Mediaspelaren tänkte jag från början ha i andra änden av rummet men när jag såg hur liten den var så tänkte jag om och satte den bakom teven (teven är endast 1cm tjock den övre halvan) för att slippa köpa snordyr lång HDMI-kabel med 4K stöd. Istället fick jag dra fram ytterligare en strömkabel samt en nätverkskabel. Det är en Nvidia Shield android TV. Huvudsakligen kommer den köra mediaspelaren Kodi och diverse play-appar. I och med att den ändå inte kommer synas så är den fulfäst med hålband som jag virat en disktrasa om för att förhindra skav.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 3 till
  • Laddar…
En mediaspelare fastmonterad på väggen, omgiven av kabeldragningar och ett täcklock av plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på mediaspelaren. Kan så här i efterhand, efter att ha testat den några dagar, varmt rekommendera den. Har testat andra android tv-boxar, men de har inte varit i närheten av denna prestanda och användarvänlighet. Android TV börjar mogna ordentligt som operativsystem. Har även en AppleTv v4, men jag tycker denna vinner med hästlängder. Givet val om man är android-nörd som jag ;)

Kabeldragning i hemmet: nätverkskabel och strömkablar säkrade med clips, går genom ett hål i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeldragning. Två strömsladdar (som jag fått skarva) samt en nätverkskabel. De går upp på vinden genom ett 50mm avloppsrör. Lite overkill, men det är för att jag enkelt ska kunna dra fler sladdar i framtiden, vem vet vilka behov man har om några år...

Nedåtvänd tv-montering i tak med synliga kablar och plywood-täcklock, interiör med spegelreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jackat ur en bit plywood som får agera täcklock till hålet i taket. Teven på plats igen.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
TV fastsatt vid en öppen lucka i taket med hålband på båda sidor, reflekterar ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från sidan. För att hålla in teven mot luckan i utfällt läge så har jag fäst ett hålband i skruvhålen för väggfästet och sen skruvat in hålbandet i luckan på var sida om teven.

Tv fäst vid lucka med öppet utfällt läge, hålband synliga, montering i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från andra sidan.

Vit lucka på väggen i stängt läge med osynligt integrerat fäste för TV, omgiven av mörkt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luckan i stängt läge. Tycker själv att den blev förnämligt osynlig =)
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 5 till
  • Laddar…
Stängd inbyggd TV bakom lucka med gasfjädrar i ett hemmabygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy rakt underifrån.

Vy från sängen med täcken mot en TV-skärm som visar "Sveriges Mästerkock", rummets inredning i dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu lönen för mödan! Kvällsmys framför sveriges mästerkock, nedbäddad i sängen bredvid frugan. Vinterhalvåret räddat för all överskådlig framtid! ;) =) =D

Lite övriga tankar kring projektet. Generellt tycker jag att idén med gasfjädrar fungerar bra, speciellt fyller de sin funktion i öppet läge och trycket är väl anpassat, dvs de håller nätt och jämt luckan öppen i 25 graders vinkel bakåt. Däremot är den ju ganska tung att stänga, vilket jag i och för sig också räknat med, men ändå, inget för frugor och barn... Sen öppnas den kanske lite snabbare än jag tänkt mig så man får hålla emot lite. Hade man hittat gaskolvar som expanderar på dubbla tiden så hade det varit klockrent. Dessa tar kanske ca 3 sekunder från komprimerat läge till fullt expanderat.

Hade jag gjort om det från början hade jag förmodligen inte heller gjort luckans passform så exakt. Onödigt mycket jobb blev det för att det var så tight.

Men på det stora hela är hela familjen sjukt nöjd! Känns superlyxigt att ligga nerbäddat framför teven och sen bara lägga sig =), bättre än på hotell.

Slut för denna gång, hoppas jag lyckats inspirera någon annan till ett okonventionellt och lite galet hemmaprojekt, det är de som är de roligaste! ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Arvid och 30 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Det ser riktigt bra ut
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Äntligen! Såg ut att bli grymt!
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
J
Kanonfint! Alltid intressant att läsa om hur det framskrider också!
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Slut för denna gång, hoppas jag lyckats inspirera någon annan till ett okonventionellt och lite galet hemmaprojekt, det är de som är de roligaste! ;)
Bra jobbat! Men... Din fru kommer att vilja flytta sängen till en annan plats i rummet om 5...4...3... ;)
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 4 till
  • Laddar…
Mycket snyggt slutresultat!

Någon undrade hur man skulle kunna använda linjärmotorer. Byt ut gasfjädrarna mot dessa – det är allt.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Bra jobbat! Men... Din fru kommer att vilja flytta sängen till en annan plats i rummet om 5...4...3... ;)
Nej nu står min själ sängen där den står i minst 10år framöver såvida inte en naturkatastrof inträffar... =)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fantastiskt vilka vägar vi män får ta ibland när frugan säger "INTE IN HÄR!!" :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt!!!
 
Ballt!
Men det hade varit häftigt att kunna styra den med fjärrkontroll... Men så går det är frugan lägger sig för mycket :)
Hur fungerar det att öppna och stänga? Du måste väl klampa runt i sängen då?
Eller kanske en fattigmans version av fjärrkontroll ett kvastskaft :)
 
Bricco Bricco skrev:
Fantastiskt vilka vägar vi män får ta ibland när frugan säger "INTE IN HÄR!!" :)
Ja, eller hur =D. Men faktum är, även om antagandet är mer än rimligt, att frugan har velat ha upp en TV i sovrummet sen vi flyttade till kåken för 8 år sen, men det har varit svårt att lösa på något snyggt sätt pga de lutande väggarna. Och jag gillar inte fulkompromisser, så då fick det ta dessa 8år innan projektet kom till skott =)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.