Ska lägga in en ny plastmatta i WC utrymmet. Den gamla mattan har uppvikt kant 10 cm som är övertapetserad 5 cm med en rejäl våtrumstapet. Det har tidigare även funnits en dusch i denna WC, men den har vi tagit bort, så nu blir det endast WC och handfat.

Min tanke är att skära rent i golvvinkeln, ta bort den gamla mattan på golvytan men behålla den uppvikta kanten på väggen.

Nya mattan får gå upp med 5 cm uppvik mot den gamla tapeten och limmas mot den tidigare mattan bakom. Tänkte låta en mattläggare fixa jobbet med nya mattan, så den svetsas i hörnorna och tätas mot golvbrunnen.

Därefter spackla kanten mellan gamla tapeten och nya mattan samt även bredspackla hela väggen då ny tapet ska upp.

Kan det vara en möjlig metod, allt sitter rejält limmat på väggen i övergången mellan tapet och plastmatta.

Gammal skadad plastmatta på golv och väggar med övertapetserad kant i WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det låter helt OK.
Ett toalettrum behöver inte vara lika vattensäkert som ett bad- eller duschrum.

Vad vinner du på att spara den gamla när du ändå ska spackla upp övergången?

Det sitter så väldigt rejält limmat, och mattan går idag uppvikt 10 cm. Befintliga tapeten sitter som berg, är tjock och seg.

Tänkte först ta bort mattan helt, men funderar på om jag spar en del arbete om uppvikta remsan får sitta kvar.

Vad är det för väggmaterial? Är det gips så kan det bli både enklare, billigare och snabbare att riva väggmaterialet och montera upp nytt, då går det även att tex ljudisolera väggarna.

BirgitS
Är gammal matta tillåten som underlag för den nya mattan enligt läggningsinstruktionen?

För att vara på säkra sidan tog jag nu bort den uppvikta mattkanten också.

Tänkte sedan låta mattläggaren få dit en ny plastmatta, upp till den befintliga tapeten.

Väggarna ska bredspacklas och tapetseras, hur får jag en snygg övergång mellan nya tapeten och nya golvmattan?

Funderar på om jag ska tejpa med maskeringstejp cirka 5 cm upp från golvet, spackla därifrån och uppåt på alla väggar. Sedan ta bort maskeringstejpen och sätta nya tapeten till den kanten.

Ett tomt rum med borttagen golvbeläggning och skadade väggsocklar inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att golvmattan är lagd, spacklas ca 3dm bredd ”kil” från mattkanten och uppåt, spackelkilen gör att det blir en mjuk övergång.
Tapeten/väggmattan läggs sedan med överlapp över uppviket.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.