Hej!

Jag håller på och planerar en toalett/duschrum, och jag har lite funderingar angående belysningen.

Jag funderar på att endast ha spottar infälda i taket.
Räcker det som belysning eller ska man ha någon form av normalbelysning också?

Toaletten + dusch är på 6 m2.

Hur många spottar behövs för ett sånt rum?

/Jonas

Mitt är på ca 10 kvm2 och jag har 6*50 W i taket samt 2*10 watt i baldakinen ovan vasken.
Kombinerat med dimmer ger detta riktigt bra ljus, de i baldakinen är dock fast sken.

Jag är av den uppfattningen att ljus kan det aldrig bli för mycket av så jag rekommenderar minst 4 men helst 6 till ditt badrum + dimmer. :)

jag har precis sänkt taket i mitt badrum ( 5 kvm ). jag la in fem spottar med dimmer. lyset från dem blev helt klart över förväntan och jag tycker inte att det behövs någe mer. till det kommer två spottar i spegelskåpet över tvättstället och det gör att badrummet blir rikligt upplyst. så mitt råd är att att köra på spottar endast. blir riktigt snyggt. ett annat råd är att ta riktbara spottar. det gör att du kan ändra lite ljusbild och gör resultatet extra bra / vall

Hej,
en spontan tanke - kommer någon att använda spegeln över handfatet (om du har någon sån) till annat än kolla frisyren? Kanske pudra näsan eller klämma pormaskar? Då behövs belysning på närmare håll än i taket. Bra sminkljus blir det när man har lampor längs spegelns sidor så att ansiktet lyses upp både underifrån och ovanifrån. Sedan är det inte alltid man är sugen på att skärskåda nunan i detta ljus så då är det bra om du installerar flera strömbrytare :D

maria

Just så har jag det.
Om man vill undersöka sitt ansikte närmre (vid vissa tillfälle vill man inte det ;) ) då slår man på strömbrytaren som reglerar spottarna i baldakinen.

Precis som jag håller på att göra.
Bara de där bräderna kunde lacka sig själva medans jag är på jobbet. :-/

Ja vart köper man självlackande brädor någonstans? Såna har jag letat efter... ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.