H
Martin_B Martin_B skrev:
Jag syftar i första hand på byggnation av familjevillor och utbyggnad av dessa, inte stora lägenhetskomplex.
Men samma sak skulle man ju kunna applicera på villor också egentligen. Skall alla som nu bygger bli tvungna att installera hiss i sina hus?
Annars är det ju orättvis mot handikappade de inte kan få vistas på alla plan i huset, bara på bottenvåningen.
behövs ingen stor hiss, finns stolhiss
och igen vill du ha ett litet badrum?
små dörrhål?
 
Suck!
Vi byggde hus för snart åtta å sedan.
Inte överdrivet stort, 108 m2, men med god plats för fyra, med tre sovrum bland annat.
Vilka hänsyn tog vi för att uppfylla tillgänglighetsreglerna, hur mycket extra kostade det?
Jo, vi satte in 90-dörrar över allt utom till extratoan. Kostade inte ett öre extra, jämfört med 80-dörrar.
Punkt slut, det var allt.

Hade inte byggt en kvadratmeter mindre eller billigare om vi inte hade haft några tillgänglighetskrav.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Suck!
Vi byggde hus för snart åtta å sedan.
Inte överdrivet stort, 108 m2, men med god plats för fyra, med tre sovrum bland annat.
Vilka hänsyn tog vi för att uppfylla tillgänglighetsreglerna, hur mycket extra kostade det?
Jo, vi satte in 90-dörrar över allt utom till extratoan. Kostade inte ett öre extra, jämfört med 80-dörrar.
Punkt slut, det var allt.

Hade inte byggt en kvadratmeter mindre eller billigare om vi inte hade haft några tillgänglighetskrav.
nä inget problem för dig men men om du vill optimera och bygga billigare så hade du fått problem.

3 sovrum på 60 kvm vill jag se dig lösa med dagens tillgänglighetskkrav.
inte alla som har råd med 108m2 i en stad.

säg en småstad 108*40 000 = 4,3 miljoner
större stad 108*60 000 = 6,4 miljoner
 
BirgitS BirgitS skrev:
huÄr det inte enklare att handikappanpassa VID BEHOV, istället för att låsa in alla handikappade som finns och sedan slänga bort nyckeln?
Det må vara enklare, men det är också dyrare.

Det är ju därför de här kraven finns, för att hålla nere kommunernas kostnader och därmed bättre använda våra skattepengar.

Och som flera har inflikat här, det finns inga som helst siffror som indikerar att tillgänglighetsanpassning blir dyrare. Bostäderna behöver inte bli större om det görs rätt från början. Det handlar om att tänka till lite bara. Det är nåt som varenda arkitekt ägnar sig åt, att hitta på smarta planlösningar som gör att en bostad fungerar att använda.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
H hul skrev:
kostnaderna blir ju självklart högre när man anpassar alla bostäder fullt ut än bara bara anpassar där de behövs i ett senare skede.

att tillgänlighetsanpassa kräver mer yta än att inte göra de, detta är ju självklart.
Jag frågar än en gång: Hur kan man i ett senare skede skapa de kvm som man skalade bort genom att inte tillgänglighetsanpassa från början?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
H hul skrev:
har jag sagt att man ska de+
Då får du allt ta och berätta hur pengarna i den där fonden ska användas. Som jag minns det skrev du att en viss summa av det man sparade genom att inte tillgänglighetsanpassas skulle avsättas till en fond och sen kunde fondens pengar användas för att tillgänglighetsanpassa i de fall det behövs senare. Jag har också förstått det som att du anser att det vid byggen är det viktigaste man kan göra när man slipper tillgänglighetsanpassa att dra ner på bostäders yta. Om jag har missförstått vad du skrev om fonden och ytan så är det nog bäst att du förklarar mer så att även jag kan förstå.

En sak som jag inte förstår är att om man nu har dragit ner på ytan just för att man inte behöver tillgänglighetsanpassa, dvs. att med den ytan man skulle kunna bygga med utan att tillgänglighetsanpassa är mindre, verkar det väldigt svårt att tillgänglighetsanpassa senare.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kanske har missuppfattat dig hul, men har du inte skrivit att man kunde spara 5 kvm per lägenhet genom att inte tillgänglighetsanoassa? Exempelvis genom att göra en smalare hall och mindre badrum?

Om man ska anpassa i efterhand borde väl dessa kvadratmeter behövas? Eller hur ska man få hallen bredare annars?
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja se lite exempel för att ha möjlighet att jämföra en optimerad bostad med och utan tillgänglighet.

Storlek på badrum:
Tillgänglighet 1,7x1,9=3,23m2
Utan tillgänglighet 1,4x1,8=2,52 (har det i lägenheten och känns lite väl trångt)

I övrigt krävs ju bara att en rullstol skall kunna komma in och vända i rum. Det behöver alltså inte vara 120cm gångar överallt. Dörröppningar skall vara 76cm fritt.

I en billig lägenhet för de som inte har råd så är det enrummare som gäller och där finns inga innerdörrar förutom badrumsdörren. Sen får man inte glömma gemensamma och anläggningskostnader. Alla kostnader är inte kopplade till kvadratmeterstorleken heller. T.ex. behöver en parkering vara lika stor oavsett hur många kvadratmeter lägenheten är på.

Jag menar inte att det är självklart att man måste anpassa allt. Men om vi inte har några siffror så är det svårt att ta ställning.

Kostar det extra att ge utrymme för
tillgänlighet? Ja troligtvis men vi vet inte hur mycket.

Kostar det mer att anpassa yta i efterhand? Ja, definitivt.

Sen är det faktiskt så att om man tillhör den delen av befolkningen som har det sämre ställt kanske man inte kan förvänta sig att bo i en nybyggd bostad med många rum. Det går alldeles utmärkt att bo i en äldre bostad. Så länge det byggs nytt kommer folk att flytta in i det nybyggda och bostaden de flyttar från blir då ledig. Jag ser snarare att det är byggtakten som varit för låg i t.ex. Göteborg
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
H hul skrev:
kostnaderna blir ju självklart högre när man anpassar alla bostäder fullt ut än bara bara anpassar där de behövs i ett senare skede.
Nej, eftersom man bara gör det vid ombyggnad eller nybyggnad blir det inte dyrare. Man passar helt enkelt på att rätta till eventuella brister i tillgänglighet när man ändå bygger om.
 
H
N Nerre skrev:
Nej, eftersom man bara gör det vid ombyggnad eller nybyggnad blir det inte dyrare. Man passar helt enkelt på att rätta till eventuella brister i tillgänglighet när man ändå bygger om.
Va vad pratar du om?

Så du menar på allvar att de inte blir dyrare att tillgänlighetsanpassas alla bostäder som nyproduceras fullt ut än att bara lägga anpassningen på ett minimum och göra punkt insatser i ett senare skede?
 
Eftersom de insatser du vill spara in på kräver utrymme som man troligen bygger bort blir det ju svårt att anpassa i efterhand.

Tänk också på att anpassningen inte bara är för att man ska anpassa där en exempelvis rullstolsburen bor, utan det handlar om att samma person ska kunna besöka vänner och släkt utan större bekymmer. Anpassningen innebär också att de som tillfälligt behöver ett anpassat boende inte behöver flytta (exempelvis vid skada eller sjukdom).
 
H hul skrev:
Va vad pratar du om?

Så du menar på allvar att de inte blir dyrare att tillgänlighetsanpassas alla bostäder som nyproduceras fullt ut än att bara lägga anpassningen på ett minimum och göra punkt insatser i ett senare skede?
Jag undrar hur stort problem det här verkligen är som du pratar om. De stora byggföretagen klagar inte så mycket på handikappanpassningar fördyrar projekten så mycket. De pratar om större och mer kostsamma problem som hinder för att bygga nytt, billigt och ofta. Det är att kommunerna har en förmåga att alla tolka lagarna på olika sätt. Vilket fördyrar projekten.

Att tvingas göra ett badrum lite större och en hall lite bredare, skulle innebära en ökning på 5kvm? Det går alltså inte att anstränga sig lite när man ritar och få ner denna siffra? genom att förändra övriga ytor i både trapphus och lgh i övrigt. Den siffran du nämner går nästan med säkerhet att halvera eller få ner till 2kvm per lgh. Sen beror siffran naturligtvis även på hur stor lägenhet man bygger. Men det kostar inte mer att slänga in 90 dörrar istället. Du är väl medveten om att kravet på hiss förändras desto högre man bygger. Bygger man mer än 4 våningar så måste du bygga en hiss som rymmer en bår. Det är många dyra kvm. Kanske ska gnälla på det istället? Men å andra sidan idag behöver inte hissar ha några maskinrum så då sparar man lite yta där. Bygg inte över 10 våningar för då måste du ha 2st hissar.... snacka om fördyrande.... De kostar mer än dina hemska kvm i en anpassningsiver.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H hul skrev:
Va vad pratar du om?

Så du menar på allvar att de inte blir dyrare att tillgänlighetsanpassas alla bostäder som nyproduceras fullt ut än att bara lägga anpassningen på ett minimum och göra punkt insatser i ett senare skede?
Hur mycket skulle det inte kosta om man tvingas anpassa lgh efteråt. Då måste badrummet byggas om helt och troligtvis göras större vilket innebär att lgh blir ännu mindre. hur mycket skulle det kosta? Vem skulle betala? Eller ska de som hamnar i rullstol tvingas flytta? Eller ska vi låta kommunen betala för detta? Bara för att ett byggföretag ska kunna maximera sin vinst.

Förvisso så skulle man kunna bygga varje lgh 2kvm större och anpassa dessa direkt.
För att ändå kunna sälja billigt eller hyra ut billigt så kan man sänka sin vinst... För man ville bygga billigt, för att vara snäll.... Jag tror att man kan spara in en del av de pengar man förlorar genom att göra ordentliga inköp. Köpa in toaletter till flera projekt samtidigt. De skulle få ner kostnaderna ordentligt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
H hul skrev:
nä inget problem för dig men men om du vill optimera och bygga billigare så hade du fått problem.

3 sovrum på 60 kvm vill jag se dig lösa med dagens tillgänglighetskkrav.
inte alla som har råd med 108m2 i en stad.

säg en småstad 108*40 000 = 4,3 miljoner
större stad 108*60 000 = 6,4 miljoner
jag vill gärna se treorna på 60kvm
 
Fairlane
henke_benke skrev:
jag vill gärna se treorna på 60kvm
Fyrorna till och med. Tre sovrum var det ju frågan om och jag antar ett vardagsrum.

Ska man dessutom titt på jämförelsen där så var det ju frågan om att gå in 3 sovrum på 60 kvm, vilket inte gick med dagens krav och alla hade inte råd med 108 kvm. En tolkning skulle vara att anpassningen kräver hela 48 kvm, annars blir ju jämförelsen tveksam...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.