Äh...fräs ett helt spår hela vägen m kexmaskinen (eller m en 5mm fräs m handöverfräsen om hålen inte är exakt i linje). Fäll ner en bit valnöt eller något o sen har du en dekorativ linje, givetvis sitter den på ett smart avstånd från kanten så att du har praktisk nytta av den också:)
 
  • Gilla
Shakula och 5 till
  • Laddar…
Har inte gjort det själv men tycker det är fin MDF-slöjd. En av kollegorna håller på med ett elementskydd.
Rund MDF-konstruktion tänkt som elementskydd ligger på ett arbetsbord under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
jockeping och 11 till
  • Laddar…
Ikväll fick det bli lite slipar terapi och en virre!
Tre Anant hyvlar med välslipade blad och spån på ett arbetsbord, visar resultat av slipning med vattenstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre stenar för slipning, en kniv och en träbit på ett slitet träbord, verktyg för att vässa Anant hyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick äntligen den skärpan jag ville ha i Anant hyvlarna jag köpt för länge sen men inte riktigt fått ordning på.

Vattenstenarna från rutlands levererar.
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Kommit så pass ordning efter alla maskinrokader att jag kände det var dags att avsluta ett projekt jag påbörjade i början av oktober. Ytterligare en ändträskärbräda. Denna gång i tegelstensväggs-design!

Tyvärr hade några av valnötsbitarna slagit sig lite sen jag riktade dem för 4 månader sen. Limningen gick därför inte helt enligt plan. Fick rikta och planhyvla ner min första limning så det kommer bli väldigt långsmala tegelstenar i denna design. Skitsamma, blir nog bra ändå!

Handgjord skärbräda i ändträ med tegelstensmönster, i olika nyanser av valnöt och med synbara limskarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändträskärbräda i arbete med tegelstensväggsmönster, verktyg och träbitar på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4star och 3 till
  • Laddar…
Kommit lite längre med skärbrädan.

Ihoplimmad, vilket var rätt knepigt och stressigt. Och därefter skickad genom planhyveln. Blir riktigt bra yta även på ändträ med spiralkutter!
Ihoplimmad träskärbräda med genomgående mönster innan slipning och kantbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ihoplimmad skärbräda med mönster av mörkt och ljust trä, genomgången planhyvel för slät yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår slipning, rensågning, fräsa kanter och urtag för grepp samt oljning och skruva på gummifötter.
 
  • Gilla
Bernieberg och 11 till
  • Laddar…
H
på tal om maskiner har ni något roligt "påskjutare"mönster i trä??
 
  • Gilla
Viktorcloetta
  • Laddar…
Skulle köra ett ryck med köket, klöv upp lite furs till salningen för att komma i nivå med kaklet. Sköt fast allt med en jävla fart.
Mätt upp alla foderbitar.

Sen ringde farsan surra med honom och märket upp kapnotan.

Sågade upp fodern i verkstan fortfarande i telefon med farsan. In, sköt upp fodren.

La på luren tog et steg tillbaka. Ser att jag vänt profilen på fodren åt fel håll.:lying:
Rev ned skiten:mad:. Öppna en kall och la ned för dagen:beer:

Salningen blev bra och skurklossarna är ju fina:crysmile:
Kök med vita kakelväggar, en

glasklädd dörr och trägolv, omonterade foder och renoveringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Du är ju en man och då skall man inte göra två saker samtidigt.....:rolleyes:
 
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Fräst och förberett lite för att bygga några lådor på expansionsbeslag att platsa i ett gammalt underrede.
 
Hej!
Jag har ett litet dilemma, tänkte höra med er duktiga finsnickare om idéer och tips.

Jag skall bygga solskydd till växthusen, har "gratis" björk som jag bandsågat till 6-7 mm, redan kapat i rätt längd för att passa glasen.

Mätning av en tunn trälamell med tumstock som visar tjockleken 6-7 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke var att göra en mall och mata på med liknande denna:

Bandsågade björklameller i 6-7 mm tjocklek, placerade bredvid varandra på en arbetsyta utomhus med snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt glesare mellan lamellerna.
Eller göra skydden såhär:

En hemgjord solskyddspanel för växthus av smala björkträslameller på en snötäckt mark med ett par arbetshandskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske glesare, dessa skall oljas och vara på utsidan av växthusen, alternativt laseras.

Jag missade en liten detalj, lamellerna blir svåra att kexa och limma, de är i tunnaste laget.
Jag kan iofs göra tjockare men tyngden begränsar just detta, samt rent estetiskt.

Någon med idéer?

Mvh P-A
 
Räcker det inte med lim? Tänker att belastningen blir låg
 
Lim på ändträt tror jag inte på.
Ett annat alternativ är att göra ett spår längs hela sidostyckena, samma bredd som tjockleken på lamellerna. Sen bara limmar du in lamellerna i spåret. Detta funkar ju dock bara om du tänkt göra som i din sista bild.
 
Köpt en sån där laminatskiva på Ikea idag. Ena sidan vit andra grön!! Den gröna ser ut att matcha sågen väldigt bra! Kanske kör på den! :D
Vit laminatskiva ligger på ett arbetsbord i en verkstad, gröna sidan inte synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön och vit laminatskiva ligger på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
Jo, lim, vanligt vinterlim borde räcka för både nederbörd och hållbarheten.
Att sätta spår i lamellernas sidor är problematiskt eftersom dessa också är 6-7 mm tjocka.
Jag får helt enkelt göra grövre sidostycken.
Tanken med detta projekt är att 13-åringen skall klara av att göra dessa innan maj.
Han vill ha en ny speldator, då får han arbeta för den, inom rimliga gränser.
Helst hade jag velat ha små tappar eller plugg samt lim, spår tänkte jag inte på, blir nog så.
Tack för lite feedback.

Mvh P-A
 
V vectrex skrev:
Lim på ändträt tror jag inte på.
Överallt i litteratur står det att man inte ska limma ändträ men där jag testat har det alltid fungerat över förväntan. Spec där belastningen är låg.
P Pagno skrev:
Helst hade jag velat ha små tappar eller plugg samt lim, spår tänkte jag inte på, blir nog så.
På 6-7mm går det att plugga med grillspett från Ica :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.