Hej! I somras blev vi med växthus och valde ett som står på tegelmur. Gjorde en gedigen grund och murade sedan med begagnat fasadtegel (håltegel) köpt på blocket.
Nu under vintern så har flera av tegelstenarna börjat vittra sönder. Det yttre lagret har släppt som ni ser på bilderna. Jag förstår att det är vatten som kommit in och "sprängt" sönder stenarna men det jag undrar är,
- Kan jag göra något åt detta nu i efterhand förutom att försöka byta ut de trasiga stenarna. Hur gör man det?
- Vad kan jag göra för att det ej ska bli såhär nästa vinter igen?
- Kan det ha att göra med att jag ännu ej har monterat stuprören på växthuset varvid det skvätter upp vatten på teglet?
- Får ni några andra idéer om vad som kan ha gått snett?
Mycket tacksam för hjälp!
Vänligen, Michelle
Nu under vintern så har flera av tegelstenarna börjat vittra sönder. Det yttre lagret har släppt som ni ser på bilderna. Jag förstår att det är vatten som kommit in och "sprängt" sönder stenarna men det jag undrar är,
- Kan jag göra något åt detta nu i efterhand förutom att försöka byta ut de trasiga stenarna. Hur gör man det?
- Vad kan jag göra för att det ej ska bli såhär nästa vinter igen?
- Kan det ha att göra med att jag ännu ej har monterat stuprören på växthuset varvid det skvätter upp vatten på teglet?
- Får ni några andra idéer om vad som kan ha gått snett?
Mycket tacksam för hjälp!
Vänligen, Michelle
Ja, du måste ju se till att det inte kommer vatten på stenarna. Lite regn funkar men inte att takvatten eller liknande rinner då kan dom aldrig torka ut och sen sprängs dom av frosten.
Det går att byta sten, borra ur fogen sen murar du i ny sten.
Ser ut som använt starkt bruk för att mura?
Det går att byta sten, borra ur fogen sen murar du i ny sten.
Ser ut som använt starkt bruk för att mura?
Stefan N skrev:
Tack för svar!
Detta bruk använda vi: https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/murbruk-b-p0112
Bifogar en bild till. Som du ser är det en dropplåt runt hela. Kan det ha varit dumt att vi lade betongstenar runt om, tänkte om det gör att regn stänker upp extra mycket?
Förstår då att de 2 st stuprör som kom med växthuset bör monteras på för att avleda regnvatten mer.
Är det något annat du tror jag kan göra för att se till att det ej kommer vatten på teglet?
Vänligen, Michelle
Det ser ut att vara välbyggt med droppbleck ovan muren så förmodligen inget pga det.
Dock gör hängrännor och stuprör jättemycket för att minska skvättet från marken så det behöver ni definitivt sätta upp. Troligtvis kommer det att lösa problemet.
Tyvärr gör betongplattor och liknande att vatten skvätter upp på fasaden/grunden mkt effektivt. Det enda som minskar skvättet är rejält tätt och högt gräs, vilket många inte vill ha då de inte tycker att det ser prydligt ut...
Dock gör hängrännor och stuprör jättemycket för att minska skvättet från marken så det behöver ni definitivt sätta upp. Troligtvis kommer det att lösa problemet.
Tyvärr gör betongplattor och liknande att vatten skvätter upp på fasaden/grunden mkt effektivt. Det enda som minskar skvättet är rejält tätt och högt gräs, vilket många inte vill ha då de inte tycker att det ser prydligt ut...
Oldboy skrev:Det ser ut att vara välbyggt med droppbleck ovan muren så förmodligen inget pga det.
Tack för ditt svar!
Hängrännor finns redan men vi ska absolut fästa de två medföljande stuprören också och hoppas det blir bättre efter det. Får nog ta och byta ut de trasiga tegelstenarna till våren/sommaren. Även en del murbruk har spruckit och fallit bort, detta är inne i växthuset där det är torrt så borde ej ha att göra med vatten. Vad kan det bero på ?
Hej Michelle!
Vi har samma problem och jag undrar om du hittade en bra lösning?
MVH
Fredrik
Vi har samma problem och jag undrar om du hittade en bra lösning?
MVH
Fredrik
Hej! Ursäkta dröjande svar. Tyvärr har vi inte lyckats komma till bukt med problemet och denna vinter har ännu lite mer av teglet spruckit. Har lett bort så mycket vatten det går med slang kopplat till stuprören men det har inte hjälpt. Har dock ej kunnat lägga så mycket tid på detta då livet kommit emellan sista åren. Säg gärna till om du hittar någon lösning Kommer nog få byta ut teglet framöver. Vänligen, Michellefredrikbja skrev: