Diskussionens längd bör stå i omvänd proportion till frågans verkliga betydelse, så att produkten [diskussionsinlägg * frågans betydelse] alltid blir konstant.
 
  • Gilla
ghoti och 4 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Diskussionens längd bör stå i omvänd proportion till frågans verkliga betydelse,
Forumregel No1.
 
Funderar ofta på hur det skulle uppfattas om jag tar med en egen, personlig pinne till affären. Med egen, kanske lätt stötande reklam på?
 
Jag har funderat på hur folk skulle reagera om jag tog med mig pinnen hem...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det som jag hatade i kassan var kunder som luktade mycket illa. Vi hade en troligtvis hemlös man som handlade ibland hos oss och han hade en stark mögellukt rund sig (vet ej om det var kläder eller huden). Jag fick kräkreflexer av lukten och inte kul när man inte bara kan springa iväg :(
Varuberg och streckkodernas placering var aldrig något problem förutom att varor/förpackningar kan gå sönder
Vi hade en gammal dam som stank urin... Det var tävling om vem som kunde stänga kassan snabbast. Problemet var att det luktade även i kassan framför och bakom....
 
Om man skall bygga varuberg. Är det då bäst att lägga pinnen underst, överst eller i mitten?

Är det ingen som brukar placera pinnen stående på bandet?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om man skall bygga varuberg. Är det då bäst att lägga pinnen underst, överst eller i mitten?

Är det ingen som brukar placera pinnen stående på bandet?
Då skall den ställas lutandes mot varuberget. Sedan bör du placera en i mitten av varuberget
 
Man kan använda flera pinnar för att göra berget stadigare så man kan bygga högre.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
hsd
Vadå pinne, man står ju kvar med kundvagnen där bandet börjar tills allt är inslaget, därefter stegar man till kortmojen och slipper ha nästa kund kollandes efter kortkoden
 
B Byggdjuret skrev:
Med andra ord, du har aldrig suttit i en kassa. Då kanske du inte ska uttala dig om varuberg.
Streckkoder åt rätt håll är mer än bara trams. Det går fortare helt klart men en annan viktig sak som du glömmer vilket också är ett tecken på att du aldrig jobbat kassan är att det blir tungt att vrida och vända på alla varor. Jobbar du en hel dag blir det snabbt ganska många kilo man lyfter. Ett socker paket är ingenting. Men på en hel dag blir det ganska många kg.
Tänk efter så inser du snabbt att det går fortare om alla varor är åt rätt håll. För även om man vet var streckkoden är så tar det ett par sekunder kanske att vrida en vara, är det då några stycken så tar det längre tid.
Men att hjälpa kassapersonalen är kanske bara trams? Bättre att bygga varuberg och lägga varor huller om buller.
Har en tid kollat på kassörskor och även om någon kund tidsöslar med att vända sterckkoderna så kollar alla i kassan var den är ändå. Går klart snabbare med varuberg då kunden snabbt plockar upp och sedan går och packar.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Då har du inte kollat på samma kassörskor som jag har kollat.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
PÅ DEN GAMLA GODA TIDEN

Dvs 1987-88 då jag jobbade gamla på konsum efter skolan, då. Då slog vi in alla priser manuellt och eftersom man lärde sig alla priser utantill behövde man aldrig bry sig om varuberg
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag lägger alltid pinne både före och efter oavsett om det redan ligger en pinne där. Det går ju fasen inte att lita på att kunderna framför och bakom inte hemmapulat sina pinnar.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har en tid kollat på kassörskor och även om någon kund tidsöslar med att vända sterckkoderna så kollar alla i kassan var den är ändå. Går klart snabbare med varuberg då kunden snabbt plockar upp och sedan går och packar.
Vilken värld har du varit i då? Inte den världen jag har jobbat i åtminstone! Den världen du har varit i måste vara mycket bättre än min värld!
Men varför ska man hjälpa kassörskan de andra som står i kön? huvudsaken att det går fortare för mig att hinna börja packa mina påsar. (vilket man oftast hinner ändå) Att man själv får stå i kö längre kanske övervinns av att man slipper lägga upp varorna ordentligt? och hinner börja packa?
Visst är det så att kassörskan kollar varorna även om man gjort rätt. Det beror på att inga andra gör rätt. Men att då lägga varorna med streckkoden uppåt underlättar ordentligt.

Sen kan jag bara lite fint påpeka att det även finns ett liiitet arbetsmiljöproblem med att kunden leker konstruktör. Det är att kassörskan eller kassören tvingas lyfta högre upp än nödvändigt.
Det är en viss skillnad på att vända på sockerpaketet mot att lyfta ner det och samtidigt leta rätt på streckkoden. Men det är förstås. Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar inte kundens...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag lägger alltid pinne både före och efter oavsett om det redan ligger en pinne där. Det går ju fasen inte att lita på att kunderna framför och bakom inte hemmapulat sina pinnar.
Det är viktigt att det är original pinnar. För piratkopior är farlig saker.

Men annars är det bästa att inte lägga upp några varor förrens kunden innan har betalat. Sen lägger man pinnen, då är man helt säker. Så kan man ställa kundvagnen så att ingen kan lägga några varor efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.