Jag har också märkt att de som självscannar är helt oförmögna att lägga upp pinnar. Där vi handlar saknas det tom pinnar helt så man får hämta från de manuella kassorna så man vet när ens egna varor börjar och slutar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
PÅ DEN GAMLA GODA TIDEN

Dvs 1987-88 då jag jobbade gamla på konsum efter skolan, då. Då slog vi in alla priser manuellt och eftersom man lärde sig alla priser utantill behövde man aldrig bry sig om varuberg
Jo, men på den gamla goda tiden ändrades inte priserna från dag till dag.
 
hsd
De däringa scannerapparaterna e bra, sist ja va på icamaxi högg ja en sån å blippade för å se priset på en femtitumstv , undrade vaffö en del har scannermojen på vagnen men ja satte tebaks den innan tanten såg mig :whistle:
Å tv va för dyr för mig :rolleyes:
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har en tid kollat på kassörskor och även om någon kund tidsöslar med att vända sterckkoderna så kollar alla i kassan var den är ändå. Går klart snabbare med varuberg då kunden snabbt plockar upp och sedan går och packar.
Då har du nog bara sett nybörjare som inte lärt sig alla varor än. De erfarna vet var koden är, och ser snabbt om du vänt den rätt. Vilket är olika i olika butiker, vissa har läsare mot kunden, vissa i "banan", vissa både och. Och vissa kunder vänder varan så att kassörskan ser den, vilket ju alltid är fel håll...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har också märkt att de som självscannar är helt oförmögna att lägga upp pinnar. Där vi handlar saknas det tom pinnar helt så man får hämta från de manuella kassorna så man vet när ens egna varor börjar och slutar.
Det behövs väl inga pinnar i självscanningen???
 
B Byggdjuret skrev:
Vilken värld har du varit i då? Inte den världen jag har jobbat i åtminstone! Den världen du har varit i måste vara mycket bättre än min värld!
Men varför ska man hjälpa kassörskan de andra som står i kön? huvudsaken att det går fortare för mig att hinna börja packa mina påsar. (vilket man oftast hinner ändå) Att man själv får stå i kö längre kanske övervinns av att man slipper lägga upp varorna ordentligt? och hinner börja packa?
Visst är det så att kassörskan kollar varorna även om man gjort rätt. Det beror på att inga andra gör rätt. Men att då lägga varorna med streckkoden uppåt underlättar ordentligt.

Sen kan jag bara lite fint påpeka att det även finns ett liiitet arbetsmiljöproblem med att kunden leker konstruktör. Det är att kassörskan eller kassören tvingas lyfta högre upp än nödvändigt.
Det är en viss skillnad på att vända på sockerpaketet mot att lyfta ner det och samtidigt leta rätt på streckkoden. Men det är förstås. Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar inte kundens...
Absolut inget påhopp på kassörskor. Bara en reflektion, brukar själv försöka lägga upp så det skall bli bra. :oops:
 
B Byggdjuret skrev:
Jag har funderat på hur folk skulle reagera om jag tog med mig pinnen hem...
Jag vet av egen erfarenhet att det inte händer något alls.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Kan ingen fingerfärdig pinnforskare slänga upp dubbla pinnar efter sina varor med något litet emellan? Kul för efterföljande kö att få framförvarandes varor...
 
Var får handlarna sina pinnar ifrån? Jag ser en bild över när de är i den affären som säljer dessa och lägger upp dom på bandet. HÄR kan man snacka om förvecklingar...
 
  • Gilla
HasseTeknik och 8 till
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Var får handlarna sina pinnar ifrån? Jag ser en bild över när de är i den affären som säljer dessa och lägger upp dom på bandet. HÄR kan man snacka om förvecklingar...
Och vad säger kassörskan i den affären om man bygger pinnberg?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det behövs väl inga pinnar i självscanningen???
När man ställer motfrågor på ett humoristiskt eller ironiskt inlägg blir det inte lika roligt ;)
 
Mikael_L
Men pekpinnar är väl OK i denna tråden? ;)
 
  • Gilla
fubar och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snål-Jocke skrev:
Var får handlarna sina pinnar ifrån? Jag ser en bild över när de är i den affären som säljer dessa och lägger upp dom på bandet. HÄR kan man snacka om förvecklingar...
*Hahaha!!*

You made my day !!! :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men pekpinnar är väl OK i denna tråden? ;)
Det beror på, lägger du den först eller sist i inlägget?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Jag brukar lägga pinnen på fel ledd, dvs på längden, och kolla på bakomvarande kunds reaktion.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hörde av en bekant att hon brukade göra som useless, dvs lägga pinnen i längsled. Det verkar skapa många intressanta reaktioner hos bakomvarande kunder. Tydligen hade någon bestämt vänt på pinnen, men hon rättade till den igen... även hennes mamma hade blivit fundersam och ifrågasatt vad hon gjorde. :)
Just detta tyckte jag lät ruskigt roligt, så jag kände mig tvungen att praktisera det igår. :)

Först var det på Willys vid lunch, bakom mig stod 3-4 unga grabbar med nävarna fulla med energiläsk osv.
Han bakom mig vred naturligtvis till pinnen 90° så fort jag lagt pinnen i längsled. Så då vred jag demonstrativt om den igen.

Grabbarna stod och glodde lite mot varandra lite småpaffa ... (j**a surgubbe assååå ...) ;)

Men det roliga var att nästa kille la då sin pinne på samma sätt som mig, sen började de tjafsa lite däremellan och vrida den hit och dit.
Kul reaktion.

Sen på hemvägen var jag in och handlade i en butik igen.
la pinnen längs, kunden efter vred direkt om den när han började lassa upp varor.
Jag "orkade" då inte backa till början av bandet för att vrida om den igen.


Jag känner att jag först måste öva upp en perfekt min av högdragen surhet, att rikta mot den som vågat nudda min pinne, när jag vrider den rätt igen. :cool:
 
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.