Är det tillåtet att ha ett horisontellt utlopp från spisfläkt rakt ut genom yttervägg trots att yttertaket skjuter ut en halvmeter ovanför? Jag skall bygga ett tillfälligt kök och vill inte ta upp hål i taket. Är det godkännt ur brandskyddssynpunkt? Någon som har en aning?

Det finns ett säkerhetsavstånd som gäller. Dels för hur långt röret måste sticka ut från brännbar vägg. Dels för hur lånt det skall vara till utsickande byggnadsdelar ovanför (typ takfot). Kommer inte ihåg hur lång kravet var, men har för mig att det var 50-60 cm. Så ligger du på 50cm, skulle jag nog ringa sotaren och fråga.

Det finns inlägg under "ventilation" där någon diskuterade samma sak i höstas.

Utstickande delar (typ takfot) ovan måste kläs med brandsäker skiva t ex minerit om de är inom 1 m ovan fläktkanalens mynning.

Genomföringen i väggen måste brandisoleras och är det träfasad måste den kläs med plåt kring mynningen, 50 cm uppåt, 30 cm neråt och 30 cm åt vardera sidan.

Minns inte hur långt röret måste sticka ut från väggen, 30 eller 50 mm kanske? Måste kolla vad det står i papprena när jag kommer hem.

Min sotare sa idag:
Plåten/Minerit skivan ska vara 0,5m åt vardera håll och 1m ovan mynningen vid brännbar fasad, 3cm nätmatta rullad runt spiro röret.

Så om man använder 125mm rör (standard) så skulle man ta 180mm hål i diameter så att allt ligger lite i spänn(125+30+30=185), vidare vore det bra (eller ska ?) röret vara vinklat 30-45 grader neråt när den kommer utanför husväggen.

När detta är gjort ska han inspektera 925:- plus moms

Stora frågan är: Hur får jag plåten/skivan att smälta in på min lockläkt panel ????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.