77 047 läst · 95 svar
77k läst
95 svar
Varning för Byggmax skruv!
Vilken skruv erbjuder Cembrit och var? Kollade deras hemsida men hittar inte. Länk?S Snickerick skrev:Jag måste tyvärr utfärda en varning för de skruv som Byggmax rekommenderar och säljer till Cembrit Multiforce skivor. Skruvarna fungerar inte på stålregel, trots att de enligt Byggmax är rekommenderade för detta.
Gängan är helt enkelt för kort och hela gängan går igenom stålregeln innan skivan dragits fast mot regeln. Fruktansvärt dåligt och klantigt av byggmax att sälja sådan "skit". Och detta trots att Cembrit själva erbjuder specialanpassad skruv i samma prisklass som byggmax felaktiga fulskruv. (I alla fall är priset på cembritskruven hos Beijerbygg i samma prisklass...)
De påstår också att den är självborrande, vilket den inte heller är.
Byggmax är som vanligt, inte värt besväret.
[bild]
Snickerick, det ser ut som du håller skruven för långt in i plattan och bilden är vinklad så att det blir svårt att avgöra om det du skriver stämmer. Skruvskallen ska ligga jämnt med ytan på plattan och vad jag kan se borde det fungera.
Jag arbetar professionellt inom branschen och har provat de flesta skruvmärken som finns och enligt mig har Byggmax de absolut mest prisvärda allround skruvarna. De har en C4-klassning vilket innebär att de har ett riktigt bra rostmotstånd. De är ovanligt hållbara. Jag använder dem till det mesta både inne och ute och har gjort så i flera år.
Som flera redan har påpekat angående ankarskruv är de åtdragna för hårt om skallarna går av alternativt att man använt en skruv avsedd för inomhusbruk där de utsatts för fukt. De rostfria skruvarna är dessutom mycket känsligare för felaktigt moment vid inskruvningen än icke rostfria.
Jag arbetar professionellt inom branschen och har provat de flesta skruvmärken som finns och enligt mig har Byggmax de absolut mest prisvärda allround skruvarna. De har en C4-klassning vilket innebär att de har ett riktigt bra rostmotstånd. De är ovanligt hållbara. Jag använder dem till det mesta både inne och ute och har gjort så i flera år.
Som flera redan har påpekat angående ankarskruv är de åtdragna för hårt om skallarna går av alternativt att man använt en skruv avsedd för inomhusbruk där de utsatts för fukt. De rostfria skruvarna är dessutom mycket känsligare för felaktigt moment vid inskruvningen än icke rostfria.
Det stämmer ju säkert. Vi har väl alltid en känsla av att dra så att det sitter, så att säga. Problemet är ju att det då inte finns marginal för att ta upp de krafter som uppstår senare iom rörelser i konstruktionen.M MagHam skrev:
Tycker att det saknas beskrivning över vilket moment som skruvarna ska tåla för i de flesta fall.
Essve har inte ens utrskrivet moment, även om de nämner att man ska använda momentfunktionen på skruvdragaren: http://essve.se/files/2017/06/Stora-skruvguiden_170519.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: För att återkoppla till TS: Förstod nog inte ditt problem. Drog du för hårt så att gängorna drog upp hålet i plåtregeln?
Jag använder budgethandlarnsd skruv endast till typ mallbygge. Annars essve eller Gunnebo. Jag säger inte att jag kan avgöra om det är rimligt ur kvalitets/pris-synpunkt, men jag vill inte chansa med skruv. Jag har varken lust att göra om eller att det rasar, och på det stora hela är prisskillnaden för skruv en liten del av totalpriset.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Tycker skruven gör precis som den skall, skruvar igenom, alldels för lång.
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Knappast. Vanlig batteridriven skruvdragare. Har aldrig dragit sönder några andra skruv.Erik_Hansson skrev:
Och OBS, de gick inte sönder direkt vid monteringen, utan det upptäcktes efter ett tag.
NixB Bergsmongo skrev:
Vad många som verkar bekymmer med ankarskruv.
Jag har använt ankarskruv från biltema, byggmax eller ibland från ahsell och använder C4 klassade skruv.
Jag har använt ej C4 klassade ankarskruv inomhus men föredrar jag C4 skruv då jag anser att de är bättre.
Jag har inte de problem som beskrivs men jag fäster upp med skruv och spikar resten.
Ibland börjar jag undra om vi som spikar blir färre och färre, jag gillar att bland skruv och spik då de har olika egenskaper.
Jag har använt ankarskruv från biltema, byggmax eller ibland från ahsell och använder C4 klassade skruv.
Jag har använt ej C4 klassade ankarskruv inomhus men föredrar jag C4 skruv då jag anser att de är bättre.
Jag har inte de problem som beskrivs men jag fäster upp med skruv och spikar resten.
Ibland börjar jag undra om vi som spikar blir färre och färre, jag gillar att bland skruv och spik då de har olika egenskaper.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Man kan säga att problemtet är att avståndet från skruvskallen till där gängan slutar (eller börjar, beroende på hur man ser det) är för långt, mer än 9mm + plåttjockleken. Så hela den gängade delen går igenom plåtregeln innan skivan dragits fast mot regeln. det blir ett glapp, skruven bara går runt, och skivan sitter inte fast.Erik_Hansson skrev:
Istället för att gissa, så kan du ju läsa tråden, och kolla byggmax hemsida.S Slarvpellen skrev:
De säljer bara 9mm skivor, och skruven säljs tillsammans med skivan på deras hemsida!
Å andra sidan får du gärna länka till den skruv som du menar att man skall köpa hos byggmax till 9mm skivorna de säljer.