Ja, det är väl inte världens bästa skruvar i handeln alltid, men ofta drar folk alla typer av bultar och skruvar med för högt moment.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Jag måste tyvärr utfärda en varning för de skruv som Byggmax rekommenderar och säljer till Cembrit Multiforce skivor. Skruvarna fungerar inte på stålregel, trots att de enligt Byggmax är rekommenderade för detta.

Gängan är helt enkelt för kort och hela gängan går igenom stålregeln innan skivan dragits fast mot regeln. Fruktansvärt dåligt och klantigt av byggmax att sälja sådan "skit". Och detta trots att Cembrit själva erbjuder specialanpassad skruv i samma prisklass som byggmax felaktiga fulskruv. (I alla fall är priset på cembritskruven hos Beijerbygg i samma prisklass...)

De påstår också att den är självborrande, vilket den inte heller är.

Byggmax är som vanligt, inte värt besväret.

[bild]
Vilken skruv erbjuder Cembrit och var? Kollade deras hemsida men hittar inte. Länk?

• Gilla
RSn
  • Laddar…
Får nog säga att jag har bra erfarenheter av Byggmax skruvsortiment. Deras C4-skruvar är riktigt bra!!

• Gilla
Steadtler
  • Laddar…
Snickerick, det ser ut som du håller skruven för långt in i plattan och bilden är vinklad så att det blir svårt att avgöra om det du skriver stämmer. Skruvskallen ska ligga jämnt med ytan på plattan och vad jag kan se borde det fungera.
Jag arbetar professionellt inom branschen och har provat de flesta skruvmärken som finns och enligt mig har Byggmax de absolut mest prisvärda allround skruvarna. De har en C4-klassning vilket innebär att de har ett riktigt bra rostmotstånd. De är ovanligt hållbara. Jag använder dem till det mesta både inne och ute och har gjort så i flera år.
Som flera redan har påpekat angående ankarskruv är de åtdragna för hårt om skallarna går av alternativt att man använt en skruv avsedd för inomhusbruk där de utsatts för fukt. De rostfria skruvarna är dessutom mycket känsligare för felaktigt moment vid inskruvningen än icke rostfria.

• Gilla
Hengmar och 5 till
  • Laddar…
A
M MagHam skrev:
Ja, det är väl inte världens bästa skruvar i handeln alltid, men ofta drar folk alla typer av bultar och skruvar med för högt moment.
Det stämmer ju säkert. Vi har väl alltid en känsla av att dra så att det sitter, så att säga. Problemet är ju att det då inte finns marginal för att ta upp de krafter som uppstår senare iom rörelser i konstruktionen.

Tycker att det saknas beskrivning över vilket moment som skruvarna ska tåla för i de flesta fall.
Essve har inte ens utrskrivet moment, även om de nämner att man ska använda momentfunktionen på skruvdragaren: http://essve.se/files/2017/06/Stora-skruvguiden_170519.pdf

Montage av vinkelbeslag med skruvdragare och anvisningar för korrekt användning för att undvika överdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: För att återkoppla till TS: Förstod nog inte ditt problem. Drog du för hårt så att gängorna drog upp hålet i plåtregeln?

Jag använder budgethandlarnsd skruv endast till typ mallbygge. Annars essve eller Gunnebo. Jag säger inte att jag kan avgöra om det är rimligt ur kvalitets/pris-synpunkt, men jag vill inte chansa med skruv. Jag har varken lust att göra om eller att det rasar, och på det stora hela är prisskillnaden för skruv en liten del av totalpriset.

Har använt en del Biltema ankarskruv och det jag har reagerat på är att huvuden lossnar/bryts av ganska lätt om skruven går i aldrig så lite snett. Nästan som om de vore härdade för hårt så att de blivit spröda...

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tycker skruven gör precis som den skall, skruvar igenom, alldels för lång.

Hur lång skruv testade du med?

Byggmax nya golvskruv är också skit.
Står Torx10 på paketet men inga bits alls passar till skruven, deras gamla golvskruv med fyrkantbits var helt okej däremot.

Erik_Hansson skrev:
Frågan är väl om du dragit med för stort moment?
Knappast. Vanlig batteridriven skruvdragare. Har aldrig dragit sönder några andra skruv.
Och OBS, de gick inte sönder direkt vid monteringen, utan det upptäcktes efter ett tag.

B Bergsmongo skrev:
Drogs skruvarna på något speciellt sätt? Slagskruvdragare?
Nix

• Gilla
DennisN
  • Laddar…
Vad många som verkar bekymmer med ankarskruv.
Jag har använt ankarskruv från biltema, byggmax eller ibland från ahsell och använder C4 klassade skruv.
Jag har använt ej C4 klassade ankarskruv inomhus men föredrar jag C4 skruv då jag anser att de är bättre.
Jag har inte de problem som beskrivs men jag fäster upp med skruv och spikar resten.
Ibland börjar jag undra om vi som spikar blir färre och färre, jag gillar att bland skruv och spik då de har olika egenskaper.

• Gilla
DTanner och 3 till
  • Laddar…
Jag har använt många olik varianter från Byggmax utan problem. Jo kanske något, tycker deras trallskruv är lite väl mjuk i materialet.

S
Erik_Hansson skrev:
EDIT: För att återkoppla till TS: Förstod nog inte ditt problem. Drog du för hårt så att gängorna drog upp hålet i plåtregeln?
Man kan säga att problemtet är att avståndet från skruvskallen till där gängan slutar (eller börjar, beroende på hur man ser det) är för långt, mer än 9mm + plåttjockleken. Så hela den gängade delen går igenom plåtregeln innan skivan dragits fast mot regeln. det blir ett glapp, skruven bara går runt, och skivan sitter inte fast.

S
S Slarvpellen skrev:
Gissar att skruven är för 12 mm skivor men TS har köpt 9 mm skivor.
Istället för att gissa, så kan du ju läsa tråden, och kolla byggmax hemsida.

De säljer bara 9mm skivor, och skruven säljs tillsammans med skivan på deras hemsida!

Å andra sidan får du gärna länka till den skruv som du menar att man skall köpa hos byggmax till 9mm skivorna de säljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.