Hej! Jag hade slutbesiktning på mitt hus i går. Jag har varit självbyggare och det finns en huvudentreprenör och dennes underentreprenörer. Jag har enbart gjort ytskikt som inte har besiktats.
Det närvarade en huvudbesiktningsman, en för el och en för vvs och representanter från huvudentrepenörerna.

Huvudbesiktningsmannen sa att han inte hann/orkade öppna alla fönster, han gick inte upp på vinden(är krypvind med landgång), han undersökte inte klinkers i badrum trots jag påvisade fogsprång och vassa kanter, han lämnade över massa ansvar till mig och huvudentrepenörerna att lösa exempelvis begagnade ytterpanelbräder (runt 30 st) som har märken av spikutdragare(är nybygge) där huvudentrepenörerna vill måla över alla sprickor/skador och inte byta som jag vill.
Han gick rätt förbi allvarliga avvikelser som jag fick stoppa han och visa exempelvis saknad tröskel/plåt på 3 st ytterdörrar.
Han ville inte notera saker jag ville ha med i protokollet exempelvis att plattsättaren bytt ut flera spruckna plattor i ett badrum.

Finns massa protokoll gällande problem under byggets gång som inte fanns tillgängliga. Takläckage, hel yttervägg som bytts ut pga misstänkt svartmögel. Det är dokument dom inte lämnat ut till mig heller utan håller inne på det.

Jag har skrivit på ett köpeavtal och godkänt besiktningsmannen tidigare.
Inflyttning är om 2 veckor. Jag vill flytta in det datumet. Vad bör jag göra och vad har jag för rättigheter?

Låter som en besiktningsman rekommenderad av säljaren. Låter inte som att en seriös besiktningsman skulle göra så. :(

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Det finns en procedur för överbesiktning. Man måste kalla till den inom en rätt snäv tidsram. Och det kan bli dyrt.

Googla på begreppet. Möjligt att det finns fler möjligheter.

• Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Var har du din KA i detta? Du vet att KA är din person, inte byggentreprenörens.

• Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
Precis som svaret ovan, KA va väl med på besiktningen?
För övrigt tycker jag det låter som en väldigt oseriös besiktningsman.
Finns regler för, hur en besiktning ska gå till och din besiktningsman har inte följt dessa.
Har du skrivit konsultavtal med besmannen?

Åsa Lund
KA har inte med besiktning att göra. Ska samla ihop intyg enligt kontrollplan. Vanlig missuppfattning.

Besiktningsman ska vara DIN part i målet. Inte entreprenörens.
Jag tror inte du måste åberopa överbesiktning. Om entreprenören utsett besiktningsman kan du utse en egen istället.

• Gilla
smedbror och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
KA har inte med besiktning att göra. Ska samla ihop intyg enligt kontrollplan. Vanlig missuppfattning.

Jag tror inte du måste åberopa överbesiktning. Om entreprenören utsett besiktningsman kan du utse en egen istället.
Det är möjligt men vår KA var med när vi besiktigade vårt nya Trivselhus, och han var minst lika pedant som besiktningsmannen, gick runt ock lös med sin lilla ficklampa i varje skrymsle. Och kom med en del matnyttiga kommentarer om visa delar av huset och visade besiktningsman så nog var vår KA i allra högsta grad involverad i besiktningen.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Då är det en roll som den individen är road av. Inget som ingår i uppdraget. I så fall har man tur som får en sån KA, inget man kan räkna med.

• Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:

En KA bör vara med på en besiktning, just för att vara DIN part i målet. Hen ska även bli kallad till SB, ka:n ska göra betydligt mer än bara samla ihop intyg

• Gilla
Visua och 1 till
  • Laddar…
Jo, Åsa Lund, en KA ska verkligen göra mycket mer än att samla ihop intyg enligt kontrollplanen. KA skall kolla att det som intygen intygar verkligen har hänt också så att intygen inte är pappersprodukter. KA skall vara byggherrens sakkunnige gentemot entreprenören just för att se till att byggfusket minskar. Det är därför som KA skall göra platsbesök under byggtiden eftersom man på en slutbesiktning inte kan se vad som finns inuti väggarna.
Personligen skulle jag ALDRIG välja den KA som entreprenören rekommenderar utan söka mig en egen just för att se till att KA är min part.
När vi byggde nytt hade jag förmånen att ha en före detta arbetskamrat som KA. Väldigt tryggt!
Jag har jobbat som administratör på en byggkonsult firma och skrivit många KA avtal så jag vet vad som ingår i KA:s uppgifter.
Till TS vill jag säga, använd din KA! Det har du betalat för! De saker du och entreprenören varit oense om bör du kunna dryfta och få råd av din KA om, och är du inte nöjd med besiktningen så klaga på den!

• Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Om du bara låter KA sköta "minimum" är det en sak. Jag anlitade KA för utökad besiktning redan från start. En extrakostnad som var väl värd slantarna men jag byggde i egen regi.

Tänk på att du bara har 6 månader på dej att reklamera nya fel till entreprenören efter en godkänd slutbesiktning, nya fel i den mening att BM rimligen borde ha upptäckt dom.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vad ni än gör, acceptera ingenting bara för att få flytta in i huset,. Låt det ta den tid det tar! Gör en ny besiktning med annan besiktningsman där även KA är med. KA ska göra långt mer än att samla in papper:
"Den kontrollansvarige ska medverka till att ditt projekt uppfyller kraven i bygglagstiftningen. Den kontrollansvarige ska bland annat hjälpa dig att ta fram ett förslag till kontrollplan. Den kontrollansvarige ska också se till att kontrollplanen följs, vara med vid det tekniska samrådet, besiktningar och andra kontroller samt skriva ett utlåtande som ska vara underlag för byggnadsnämndens slutbesked." - Boverket

Om man själv inte riktigt har kunskapen så kan ni ju också fråga någon sakkunnig i familjen eller i vänskapskretsen om de kan tänka sig att medverka. Allt för att så mycket som möjligt ska bli upptäckt och dokumenterat.

Lycka till, hoppas det löser sig för er!

R RobertEdward skrev:
Hej! Jag hade slutbesiktning på mitt hus i går. Jag har varit självbyggare och det finns en huvudentreprenör och dennes underentreprenörer. Jag har enbart gjort ytskikt som inte har besiktats.
Det närvarade en huvudbesiktningsman, en för el och en för vvs och representanter från huvudentrepenörerna.

Huvudbesiktningsmannen sa att han inte hann/orkade öppna alla fönster, han gick inte upp på vinden(är krypvind med landgång), han undersökte inte klinkers i badrum trots jag påvisade fogsprång och vassa kanter, han lämnade över massa ansvar till mig och huvudentrepenörerna att lösa exempelvis begagnade ytterpanelbräder (runt 30 st) som har märken av spikutdragare(är nybygge) där huvudentrepenörerna vill måla över alla sprickor/skador och inte byta som jag vill.
Han gick rätt förbi allvarliga avvikelser som jag fick stoppa han och visa exempelvis saknad tröskel/plåt på 3 st ytterdörrar.
Han ville inte notera saker jag ville ha med i protokollet exempelvis att plattsättaren bytt ut flera spruckna plattor i ett badrum.

Finns massa protokoll gällande problem under byggets gång som inte fanns tillgängliga. Takläckage, hel yttervägg som bytts ut pga misstänkt svartmögel. Det är dokument dom inte lämnat ut till mig heller utan håller inne på det.

Jag har skrivit på ett köpeavtal och godkänt besiktningsmannen tidigare.
Inflyttning är om 2 veckor. Jag vill flytta in det datumet. Vad bör jag göra och vad har jag för rättigheter?
Många frågor väcks.
Vem anlitade besiktningmannen?
Vilka var kallade?
Vad är det för entreprenadform, dvs vilka är parterna?
Hur är entreprenaden upphandlad? ABS-09?
Utan svar på dessa frågor går det inte att svara på dina funderingar då det är lite olika svar baserat på detta.

Men. Det som är otvetydligt är följande.
En besiktningman skall vara oberoende.
Denna skall gå igenom anläggningen, huset etc så att allt är provat. I teorin skall det räcka med egenkontroller från byggaren att allt är gjort enligt handling/krav men vi vet alla att så inte är fallet. Finns det dessutom en egenkontroll som säger att det är bra och man på plats kan konstatera att det inte är det är det fog att kika lite extra på övrigt.
en besiktningsman MÅSTE dessutom ta till utlåtandet ( du skall få ett utlåtande från en besiktningsman, inte ett protokoll) det du anför. han behöver inte sätta det som ett fel men skall notera det i utlåtandet som din synpunkt. Du som beställare ha detta unika och exklusiva rätt.

/Henrik
Certifierad Entreprenadbesiktningman

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
Många frågor väcks.
Vem anlitade besiktningmannen?
Vilka var kallade?
Vad är det för entreprenadform, dvs vilka är parterna?
Hur är entreprenaden upphandlad? ABS-09?
Utan svar på dessa frågor går det inte att svara på dina funderingar då det är lite olika svar baserat på detta.

Men. Det som är otvetydligt är följande.
En besiktningman skall vara oberoende.
Denna skall gå igenom anläggningen, huset etc så att allt är provat. I teorin skall det räcka med egenkontroller från byggaren att allt är gjort enligt handling/krav men vi vet alla att så inte är fallet. Finns det dessutom en egenkontroll som säger att det är bra och man på plats kan konstatera att det inte är det är det fog att kika lite extra på övrigt.
en besiktningsman MÅSTE dessutom ta till utlåtandet ( du skall få ett utlåtande från en besiktningsman, inte ett protokoll) det du anför. han behöver inte sätta det som ett fel men skall notera det i utlåtandet som din synpunkt. Du som beställare ha detta unika och exklusiva rätt.

/Henrik
Certifierad Entreprenadbesiktningman
Tack för alla hjälpsamma!
Jag var inte alls så förberedd jag borde vart på detta. Jag är självbyggare i det här projektet samtidigt som jag jobbat heltid med vanliga jobbet och barn hemma.

Det finns en huvudentrepenör som inte gör något jobb själva utan allt går via deras underentreprenörer. Besiktningsmannen anlitades av dom vilket vi godkänt för över 2 år sedan i ett köpe och entreprenadavtal. Dock är besiktningsman utbytt och inget huvudentrepenören påtalat. Kontrollansvarig är en representant från huvudentrepenören som vi godkände i i köpeavtalet.

Det är väldigt snurrigt allting. Men jag fick tiden för slutbesiktning muntligt ifrågasatte vid flera tillfällen varför inte besiktningsmannen kallat mig. Dom påstår att det beror på att jag är självbyggare och egentligen inte ska vara med på den besiktningen eftersom dom inte ska besiktiga mina arbeten. Men de som närvarade var en huvudbesiktningsman, VVS-besiktningsman, EL-besiktningsman, kontrollansvarig och platschef från huvudentrepenören.

Det är en ABS 09 entreprenad.

Jag hade förväntat mig att gå igenom alla dokument på allvarliga avvikelser som skett under byggtiden men det fick jag inte se.Har inte fått se dokument på de efter trots att jag frågat efter dom vid flera tillfällen. Dom säger att jag får se de först i samband med att slutbesiktningsutlåtandet är klart. Jag misstänker att huvudentrepenören mörkar massa saker och försöker dra ut på det. Jag påtalade att jag ville gå igenom det med en besiktningsman men dom sa att han kommer få alla dokument och göra ett utlåtande kring dom.

När jag ifrågasatte att besiktningsmannen inte var i alla utrymmen sa KA att han inte behöver det utan en okulär syn räcker på exempelvis vind vilket jag tycker är ett skämt.
Taket är inte genomgånget alls. Deras arbetare har inte följt några säkerhetsföreskrifter alls vad gäller takarbete så väldigt tveksam att dom gjort det fackmannamässigt.
Dom har bränt underlagspappen med öppen låga på egen hand utan vare sig brandvakt eller släckningsutrustning när jag varit inne i huset.

Huvudentrepenören vill ha in allt jag påkallar skriftligt nu i efterhand för att få med det i slutbesiktningsdokumentet.

Känner sig rätt överkörd och arg på sig själv att man inte tog reda på mer innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.