H
Snailman Snailman skrev:
Det finns wc stolar med och utan hål, om man köper en sådan utan hål (som jag brukar göra) så lär man slippa skruva den.
men för guds skull, tror vi alla vet om att de finns olika leverantörer med olika monteringsanvisningar. De är ju de hela frågan handlar om.

När leverantörens anvisningar stämmer överens med svensk standard är självklart allt frid och fröjd.

Men problemet uppstår när leverantörens anvisningar inte stämmer överens med Svensk standard och svenska bransch regler. Då tycker Henke_Benke & Nino att man ska följa leverantörens anvisningar.
Detta försöker jag förklara fördom att de är hål i huvudet men de vill inte förstå
 
Ta fram en anvisning av en produkt godkänd av säker vatten där anvisningen inte stämmer med branschreglerna då

Sen är man ju inte helt dum i huvudet utan man fattar ju att står det att jag ska skippa tätskiktet i duschen för att blandaren kräver det så gör man så klart inte det, allt är inte svart eller vitt
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
sen har jag svårt att tro att branschorganisationerna sitter och studerar varenda liten klämkopplings monteringsinstruktion. Självfallet ska man följa tillverkarens anvisningar i första hand och det finns nog inget försäkringsbolag eller myndighet i världen som kommer att säga att tyvärr det blir ingen ersättning för du har inte följt rätt anvisningar. dvs att "säkert vatten" skulle vara rättesnöret.
Det känns som en del tar det "regelverket" lite för bokstavligt för skulle man ha med precis varenda liten detalj om precis allting så skulle man ju till slut behöva uppdatera den tretton gånger om dagen och en tryckt kopia skulle behöva släpkärra för att transporteras.
Därför får man ju ta "reglerna" som ganska allmänna för det är ju ingen 100% anvisning för hur man gör.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
H
nino nino skrev:
Ta fram en anvisning av en produkt godkänd av säker vatten där anvisningen inte stämmer med branschreglerna då

Sen är man ju inte helt dum i huvudet utan man fattar ju att står det att jag ska skippa tätskiktet i duschen för att blandaren kräver det så gör man så klart inte det, allt är inte svart eller vitt
JO för enligt er ska man ju skippa tätskitet i duschen för blandaren om leverantören skulle kräva de, för leverentörens anvisningar går före enligt er.
 
Säker Vatten säger ju så här:

3. Utförande till skydd mot vattenskador
Montering av VVS-system och VVS-produkter ska alltid
utföras enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisningar.


Om det står i leverantörens dokumenterade monteringsanvisningar att man inte ska ha tätskikt i duschen så har man väl uppfyllt Säker Vattens anvisningar och installationen är godkänd?

Sätter man tätskikt i duschen har man ju inte följt leverantörens anvisningar och det bryter mot Sker Vatten.
 
H
useless useless skrev:
Säker Vatten säger ju så här:

3. Utförande till skydd mot vattenskador
Montering av VVS-system och VVS-produkter ska alltid
utföras enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisningar.


Om det står i leverantörens dokumenterade monteringsanvisningar att man inte ska ha tätskikt i duschen så har man väl uppfyllt Säker Vattens anvisningar och installationen är godkänd?

Sätter man tätskikt i duschen har man ju inte följt leverantörens anvisningar och det bryter mot Sker Vatten.
Nej och åter Nej.

Självklart ska man följa leverantörens anvisningar om de rimmar med Säker Vatten.

Men tex en produkt kan ofta monteras på 5 olika sätt och alla är godkända enligt vatten då ska man välja de sättet som leverantören säger.

Men en annan produkt kanske kan monteras på 10 olika sätt och 9 av dessa är godkända enligt säker vatten och 1 är de inte.
Leverantören hänvisar i sin monteringsanvisning till de enda som inte är godkänt då ska man självklart inte följa leverantören.

Detta måste ju vara självklart för alla
allt material tillverkas inte i sverige och att då följa utländska montage anvisningar måste ni ju förstå är hål i huvudet i vissa fall.

om vi tar ett annat fall bara för att göra de väldigt förenklat.
I många länder är de idag fortfarande väldigt vanligt med enstegstätade fasader och de funkar kanon på grund av annat klimat etc.
om du köper in denna fasad till ett projekt i sverige så menar ni på allvar att man ska montera fasaden enstegstätad för att leverantörens montageanvisningar säger så fast de strider mot svenska standarder?
 
H hul skrev:
Självklart ska man följa leverantörens anvisningar om de rimmar med Säker Vatten.
Ja, det låter enkelt, men ibland kan det ju bli konflikter mellan anvisningarna och gränsdragningar. Hur ska man göra då? Offra tillverkarens garanti, eller följa Säker Vatten?
Exemplen som har tagits upp här t ex att en viss pryl behöver en skruv på 'fel' ställe för att över huvud taget gå att montera är ju ganska enkla. Det måste finnas massor av exempel där det inte är så enkelt att dra gränsen för när man ska följa ena eller andra anvisningen.
 
H hul skrev:
JO för enligt er ska man ju skippa tätskitet i duschen för blandaren om leverantören skulle kräva de, för leverentörens anvisningar går före enligt er.
Fast allt är ju inte svart eller vitt skriver jag ju också?
Vart vill du komma?

Det står ju klart och tydligt i säker vatten att det ska följa leverantörens monteringsanvisningar.

Om du köper in material som inte är godkänt av säker vatten då:
1 monterar du det inte för det inte är godkänt

Eller

2 du monterar på sånt vis så att man undviker vattenskador på bästa möjliga sätt men står då för utförandegaranti alt att man friskriver sig mot kund

Hur svårt kan det vara?
 
Man måste ju också bestämma sig i den här diskussionen om vi pratar grejer som inte är godkända av säker vatten eller om vi pratar grejer som är det för det är 2 olika saker.

FMM får/fick sina blandarbrickor tillverkade i Kina men nog var dom godkända för det.
Även blüscher (stavning?) tillverkas utomlands men finns såklart med svensk monteringsanvisning och är godkända då en generalagent sett till att ordna med det
 
men varför prata om scenarior som inte ens finns med? "Säkert Vatten" och dess motsvarighet är ju inte på något sätt en fullständig monteringsanvisning för samtliga produkter på marknaden. Då är det ju liksom ingen ide att hitta på bakvända sätt att läsa det?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
H
S Stefan1972 skrev:
men varför prata om scenarior som inte ens finns med? "Säkert Vatten" och dess motsvarighet är ju inte på något sätt en fullständig monteringsanvisning för samtliga produkter på marknaden. Då är det ju liksom ingen ide att hitta på bakvända sätt att läsa det?
allting går ut på hul vill ha rätt.
 
H
hul har ett syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.
 
nino nino skrev:
Fast allt är ju inte svart eller vitt skriver jag ju också?
Vart vill du komma?

Det står ju klart och tydligt i säker vatten att det ska följa leverantörens monteringsanvisningar.

Om du köper in material som inte är godkänt av säker vatten då:
1 monterar du det inte för det inte är godkänt

Eller

2 du monterar på sånt vis så att man undviker vattenskador på bästa möjliga sätt men står då för utförandegaranti alt att man friskriver sig mot kund

Hur svårt kan det vara?
Ja du...
1. Har du en lista på vad som är godkänt av Säker vatten? VV länka till den.
2. Gäller alltid, hur skulle man friskriva sig?
 
henke_benke skrev:
hul har ett syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.
Känner inte till er tvist men i denna tråd tycker jag det mest är du som skriver detta hela tiden, istf att hålla dig till sakfrågan.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja du...
1. Har du en lista på vad som är godkänt av Säker vatten? VV länka till den.
2. Gäller alltid, hur skulle man friskriva sig?
1 : https://www.sakervatten.se/vvs-produkter/leverantorer här finns lista på godkända leverantörer och sökbar lista på godkända produkter

2: ja det är svårt att få en 100% felskrivning, men om man förklarar för kunden varför det är fel, vad som kan inträffa vid en skada och konsekvenser av det och man får en underskrift så har man kommit en lång bit påväg, iaf enligt mitt försäkringsbolag.

jag kontaktade dom när jag skulle göra ett badrum (ansluten via bkr) och det var byggt med vanlig kartonggips (på den tiden det inte var ok) då fick jag ovanstående svar och även höra att hade jag det på papper så skulle dom kategori processa mot mig vid ev skada
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.