H
tänk på att det är psykologiskt också.
då hjälper inga uppmätta siffror
 
För att ha något att jämföra med så är ett isolerglas hållandes r’w 40db (alltså testat till 43db) uppbyggt med två 8mm. rutor med 20mm luftspalt. Kan du alltså uppnå detta avstånd så borde glaset i teorin hålla bra högre än 45db. MEN det är nog tyvärr inte genom glaset som ljudet tränger in. Som ovan nämnt så är det större risk att någon slarvat med drevning eller så fallerar ramen i att hålla ljudet ute. Börja med att kolla drevningen. Sedan kollar du möjlighet att byta ut kassetterna i fönstret. Går inte det så är väl sista utvägen att bygga på med en ruta alt. byta hela fönstret.
 
Som skrivits innan så inverkar luftspaltens djup tillsammans med lamellglasens tjocklek (massa) konstruktionens ljudisolering.
Ju större spalt och massa, desto bättre ljudisolering. En konstruktion med två glas är egentligen bättre än 3 ur ljudisoleringssynpunkt.

Det här med R’w är egentligen lite vilseledande. En konstruktion med R’w 40 dB kan ha väldigt låg ljudisolering vid låga frekvenser. Därför är det viktigt att produkten har en bra ljudreduktion just vid de (uppmätta) frekvenser man har problem med.

I TS fall verkar det röra sig om ett buller där ovan nämnda produkter kommer funka bra.

Och ja, karminfästning är något som är viktigt. Bra att veta är att det är inte drevningen som gör infästningen ljudtät utan det är fogningen. Expanderande fogband med slutna celler går också bra att använda.
 
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
FG FG skrev:
Montera en lamellglasskiva typ:

[länk]
En sådan borde det gå att sätta inne i ramen också, distansen minskas kanske 1cm men det blir snyggare och kanske tillräckligt.

Men jag ska börja att kolla drevningen.

Tack för alla svar
 
S
J justusandersson skrev:
På följande länk finns en sammanfattning av Trafikverkets jämförelse bl.a. mellan olika fönsterkonstruktioner ur bullersynpunkt.

[länk]

Följande tabell som är saxad därifrån visar översiktligt skillnaden i ljudreduktionstal (i Decibel) mellan olika varianter. När det gäller vägtarfikbuller är det den högra kolumnen (R w + C tr) man skall titta i.
[bild]
Av tabellen framgår att den viktigaste parametern är avståndet mellan glasskivorna. Isolerglas är något bättre än kopplade bågar.
Vore intressant att se vad ett fönster med lös innerbåge (äldre fönstertyp) presterar i jämförelse. Det är ju mycket större avstånd mellan glasen i en sån konstruktion.
 
Eftersom de flesta ljuddata som gäller fönster kommer från laboratorietester kan man bara gissa. Om innerbågen sitter med ordentliga tätningslister mot karmen bör det ha bättre egenskaper i detta avseende än t.ex. en kopplad fönsterbåge. Det är också min privata subjektiva erfarenhet. Även ur energisynpunkt bör de vara bättre. Men eftersom det inte finns någon statligt finansierad provningsverksamhet, gäller det att hitta en fönstertillverkare som är beredd att hosta upp pengarna och de är nog svåra att hitta.
 
Du har ingen möjlighet att dämpa ljudet innan det når fönstret? Bullerplank typ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.